Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Víte, jak se u Škody kupuje rallyový speciál? A jak pak objednaný vůz vzniká?

Jan Zajíc Jan Zajíc 28. 8. 2019 • 01:13
37
Zobrazit náhledy (37)
Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car Škoda Fabia R5 Evo Rally Car

Pořízení nového auta je svým způsobem vzrušující zážitek. Víte ale, jak se kupuje rallyový speciál?

Jestli vás proces nákupu takového speciálu zajímá, pak vás potěší, že nám jeho průběh popsala automobilka Škoda ve spolupráci s Tonim Gardemeisterem, bývalým jezdcem Škoda Motorsport a majitelem soukromého závodního týmu TGS. Právě tým TGS převzal vůbec první exemplář nové Škody Fabia R5 evo pro zákaznické týmy.

"Když si kupuji nové rallyové auto, ten pocit uvnitř je mnohem silnější než u běžného modelu. Tahle auta opravdu miluji. Hned, když Škoda Auto oznámila, že se připravuje Fabia R5 evo, volal jsem jim, aby mi rezervovali jedno nebo dvě auta,“ popsal Gardemeister, který v minulosti jezdil i s vozy Octavia WRC, Fabia WRC nebo Fabia S2000.

Tak jaké to je, převzít si klíčky od Fabie R5 evo, kterých zatím po celém světě nejezdí ani deset? Tak především, k rallyovému speciálu žádné klíčky nejsou. Zamykat ho zpravidla není potřeba a startování probíhá jinak než u běžného auta – nejprve se zapnou páčky napájení a zapalování a poté se zmáčkne startovací tlačítko, přičemž se ještě čeká na správný tlak oleje v motoru.

Celý proces nákupu rallyové fabie se dá podle škodovky rozdělit do sedmi etap. Uvádíme je všechny v podobě, jak je popisuje mladoboleslavská automobilka - i když první krok ve skutečnosti není testovací jízda, jak Škoda ostatně v příslušném popisku sama připouští, když přiznává, že prvním reálným krokem je objednávka od zákazníka.

Krok 1: Testovací jízda

Pro velkou část řidičů je testovací jízda nejdůležitějším kritériem při rozhodování o nákupu vozu. Rallyové auto si však běžně vyzkoušet nelze – rozhoduje jeho pověst a výkony na soutěžích. Výjimkou bylo představení vozu Fabia R5 evo vybraným zákazníkům, kteří se s ním mohli seznámit přímo na závodním okruhu. „Jeďte prosím opatrně“ při té příležitosti rozhodně neslyšeli a vůz si mohli vyzkoušet opravdu naplno, s plynem až na podlaze nebo při jízdě smykem. I tito zákazníci si však vůz nejdříve objednali, a až poté vyzkoušeli.

Krok 2: Objednávka

Škoda Fabia R5 se prodává na jediném místě na světě. V sídle Škoda Motorsport v Mladé Boleslavi, necelou hodinu jízdy od české metropole Prahy. V nabídce je jedna jediná verze, a to v asfaltové a šotolinové specifikaci. Pořizovací cena se vyrovná 20 běžným vozům Škoda Fabia. A přesto je do konce roku beznadějně vyprodaná!

Platí se výhradně předem, s nabídkou „výhodného operativního leasingu“ rozhodně nepočítejte.

Krok 3: Výroba

Každé auto se sestavuje ručně v nových prostorách Škoda Motorsport a jeho dokončení trvá několik týdnů. Základem je upravená karoserie běžného vozu Škoda Fabia, která je však výrazně vyztužena a doplněna o špičkové závodní komponenty od výrobců z celého světa. Například motory si však Škoda Aauto vyrábí sama a každou jednotku důkladně testuje na motorové brzdě, zdali splňuje přísná výkonnostní kritéria. Barva vozu se odvíjí od požadavku zákazníků, naprostá většina z nich ovšem volí bílou, která je nejlepším podkladem pro polep.

Krok 4: Zátěžová zkouška

Každý majitel nového auta ví, že prvních 1000 až 1500 kilometrů by neměl vytáčet motor na více než 60 %. V případě závodního vozu by to však znamenalo několik prohraných závodů. Ještě před předáním novému majiteli se tak Fabia R5 evo důkladně testuje ve vysoké zátěži na uzavřeném polygonu automobilky Škoda.

Zkouší se plná akcelerace na jednotlivé rychlostní stupně až do omezovače nebo prudké brzdění.

Krok 5: Předání

Teprve nyní je vůz připravený pro šťastného majitele. Spolu s ním zpravidla jede i velká zásilka náhradních dílů. Škoda Fabia R5 je sice vyhlášená svojí spolehlivostí a odolností, ale u rallyového vozu se nárazníky nebo poloosy považují za spotřební díly.

Krok 6: Nastavení

Specifikem soutěžních speciálů je odlišné nastavení pro každou rallye, především podvozku. Technici Škoda Motorsport všem majitelům poskytují doporučená nastavení pro různé podmínky a v případě zájmu jsou připraveni poradit i přímo na rallye. Nakonec si ale své auto musí každý jezdec vyzkoušet a „doladit“ podle vlastních preferencí. „Sednout a jezdit“ v tomto případě k vítězství nestačí.

Krok 7: První závod

Nové rodinné auto bývá opečovávaný poklad, Fabia R5 evo ale existuje proto, aby jezdila na samém limitu technických a fyzikálních možností. Teprve po prvním rozbitém nárazníku a zničené sadě pneumatik je doopravdy zajetá. Zato ale dostává lepší péči než většina garážovaných „leštěnek“. Po každém závodu je dokonale vyčištěná a uvedena do původního stavu.

video

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku