Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se vyrábějí modely autíček Škoda? Nahlédněte do zákulisí výroby firmy Abrex

David Bureš
Diskuze (1)

Vyrábět zmenšené modely aut je věda. Věděli jste, že originál nestačí jednoduše zmenšit podle daného měřítka?

K automobilům už desítky let patří i jejich zmenšené modýlky, ať už hračky pro děti nebo sběratelské kousky. Právě na druhou takovou skupinu se zaměřuje i česká společnost Abrex, která se navíc odjakživa specializuje na modýlky mladoboleslavské značky Škoda.

Společnost sídlící ve středočeském Divišově vznikla v roce 1998. Tehdy se však ještě zaměřovala na dovoz zmenšených modelů ostatních značek na český trh, na vlastní díla došlo až na začátku milénia. Vůbec prvním nabízeným modýlkem Abrexu byla Škoda Octavia druhé generace, která byla na trh uvedena v roce 2004.

Abrex se jakožto česká společnost rozhodl zaměřit na modýlky domácích značek, které tehdy  nebyly v případě zmenšených modýlků tak dobře pokryté. Časem získal licenci na výrobu všech zmenšených modelů značky Škoda, což urychlilo jejich přípravu.

Automobilka totiž dodává firmě 3D data, na jejichž základě pak Abrex vytvoří zmenšený model. Bez těchto dat je celý proces složitější, protože se originál musí naskenovat prostřednictvím skeneru, který vytváří síť 3D bodů, na jejichž základě vytvoří 3D model. To se děje hlavně u starších vozů, u kterých 3D data nejsou k dispozici. Jen moderní skenovací technika přitom garantuje minimální deformaci naměřených hodnot. Ani to však pro zmenšení autíčka nestačí.

„Když se naskenovaný model zmenšuje, 3D skener neumí vyškrtat body navíc. Ve chvíli, kdy ho zmenšíme, je model stále příliš velký a složitě se s ním pracuje. Umíme ho vytisknout na 3D tiskárně, ale nelze ho použít pro následné obrábění forem. V současné době neexistuje software, který by model uměl zmenšit a zjednodušit. 3D data proto používáme spíše jako šablonu a při konstrukci modelu musíme vše “oklikat” ručně, vytvořit jednotlivé plochy a auto v zásadě znovu přemodelovat. Ale stále máme tu výhodu, že je čeho se držet, a deformace je pak minimální,“ vysvětluje Jan Mizera, ředitel společnosti Abrex.

Originální automobil přitom nelze jen tak jednoduše zmenšit, třeba třiačtyřicetkrát, abychom se dostali na populární měřítko 1:43. Lidské oko zkresluje, a tak pokud by došlo jen k mechanickému zmenšení, výsledný modýlek by vypadal jinak než originál. Při zmenšování je proto třeba umně balancovat a vybírat, kterou část zmenšit, nebo kterou naopak zvýraznit, aby pak model co nejvíce připomínal reálný vůz. Jinou velikost konkrétně mívají zpětná zrcátka nebo výrazné hrany karoserie.

„Tato fáze je vlastně velmi subjektivní. Často říkávám, že můžeme dát stejná data dvaceti konstruktérům, a vznikne dvacet naprosto odlišných modelů. Každý konstruktér vnímá model trochu jinak,” říká k tomu Mizera.

Jakmile je hotový vzorek, začne se ve 3D datech konstruovat forma. Konstruují se takzvané tvarové vložky, a přechází se k samotné výrobě. Abrex dělí produkci mezi Českou republiku a Čínu, pracuje ale na tom, aby se zvýšil podíl domácí výroby. Třeba loni se v portfoliu objevil model Škoda 1201 vyrobený kompletně v Česku, a to včetně verzí sanitka, pohřební vůz nebo sedan. V minulosti už takovým modelem byla v roce 2016 i Škoda Forman.

Nejprve se vyrobí formy, přičemž je potřeba pro každý použitý materiál vytvořit vlastní formu, obvykle jsou na jeden model potřeba alespoň čtyři. Na podvozek, pneumatiky nebo interiér se využívá černý plast, zatímco na výplň oken plast čirý. Na karoserii se pak používá speciální zinková slitina Zamak.

Jakmile je forma na světě, přichází fáze vylisování odlitků. Forma má železnou dutinu, kam se vstřikuje roztavený zinek nebo plast. Po otevření formy je třeba, aby odlitek vypadl bez poškození či deformací, což je samo o sobě umění. Snadno se totiž může stát, že odlitek po otevření nevypadne kvůli deformaci. Takový odlitek je potřeba dále opracovat, což prodlužuje délku výroby.

„Cílem je, aby odlitek vypadl co nejdokonaleji, a nebylo třeba jej dále opracovávat, což je v zásadě nejsložitější fáze,” říká Mizera. Odlitek se později musí obrousit nebo takzvaně omlít v omílačce, načež je konečně připraven na další úpravu. Lisování plastů mimochodem probíhá velmi podobně jako lisování kovu.

Poté už dochází k úpravě odlitků. Karoserie je nalakována, což ne vždy probíhá sériově. V mnoha případech se provádí ručně. Navíc oproti originálu se opět liší, aby působil stejně, musí být lak trochu zesvětlen. Barva na větší ploše totiž vždy působí světleji než na malé. 

Detaily jako kliky, linky nebo potisky se vytvářejí pomocí šablonování. Vytváří se měděná šablona, na které se překryjí plochy, které zrovna barvu nepotřebují, a vstřikuje se požadovaný detail. Ručně probíhá také finální montáž a dodatečné úpravy.

A pak už jen stačí modýlek zabalit a případně zavézt k dodavateli, kde už bude k dispozici sběratelům a dalším zákazníkům.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - lordlord
6. 10. 2019 09:39
gdfd
škoda, že nedělají stavebnice 1:18, to bych si koupil