Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se vyvíjely ceny italské klasicky Maserati 3500 GT Vignale z 60. let

Mirek Mazal Mirek Mazal 12. 2. 2022 • 03:43
51
2
Zobrazit náhledy (51)
Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960) Maserati 3500 GT Spyder Vignale (1960)

Maserati 3500 GT Vignale z roku 1960 je jedním z nejlepších klasických italských vozů všech dob. Pověst se projevuje na vývoji ceny.

Maserati S.p.A. existuje od roku 1914 a navzdory turbulentnímu postavení na trhu patří mezi respektované giganty automobilového průmyslu. Zavedená značka udržuje dobrou pověst výrobou rychlých a neokoukaných modelů, přitom první léta úspěch živilo jen několik šťastlivců.

Znak Neptunova trojzubce mohli mít v garáži jen vyvolení neboli bohatí. Jednotlivci budovali prestiž na úkor zisku firmy, prosperitu dotoval příchozí majitel Adolfo Orsi, který finance vydělané za železný šrot, ocel a farmářské produkty vložil do podpory skomírající společnosti bratrů Maserati. Nový většinový akcionář jmenoval syna Omera styčnou osobou pro návrat podniku mezi elitní světové automobilky.

Omer dohlížel na vývoj nového GT schopného zaujmout širší portfolio zákazníků, což by vedlo k sériové produkci znamenající výdělek. Toho času Maserati kralovalo závodním tratím díky modelu A6, na veřejných komunikacích vládla konkurence. Mezi lety 1947 a 1954 nebylo vyrobeno více než 12 roadsterů A6 ročně, z toho důvodu nefungovala ekonomická stabilita společnosti.

Povznesení Maserati mezi renomované výrobce dirigoval hlavní konstruktér Giulio Alfieri. Obklopený týmem spolupracovníků pracoval na novém GT, který musel být opět originální, masově dostupný a spolehlivý. Jasné zadání doprovázel šibeniční termín dokončení do příštího autosalonu. V roce 1957 měla veřejnost na ženevském výstavišti možnost spatřit vlajkovou loď zvanou Maserati 3500 GT Touring. O rok později do Turína přijela otevřená edice Vignale, dodatečný roadster potvrdil záměr oslovit co nejvíce potenciálních kupců.

Přesný počet dokončených aut je předmětem spekulací, odhadované množství začíná na 250 a končí na 2.000 kusech 3500 GT v různých specifikacích a výkonových sériích. Nejasný výsledek nevyvrací fakt, že inženýr Alfieri vedl tým kouzelníků, protože hned první rok bylo vyřízeno téměř 120 objednávek a dodnes je vůz vyhledávaným sběratelským předmětem.

Základní cena verze Touring začínala na 10.500 dolarech po přepočtu (223.000 Kč), skalpovaný typ Vignale vycházel ještě dráž. Značka byla dostupnější více lidem, stále ovšem zůstaval punc exkluzivity.

Současný trh klasických vozidel považuje Maserati 3500 GT Vignale za zapomenutou legendu, přesto v průběhu let cena nikdy neklesla. Hodnota pouze stoupala, sběratel a televizní hvězda Jay Leno vlastní restaurovaný kus Vignale z roku 1961, který po dvouleté renovaci stojí více než 7x tolik. Původní suma 25 tisíc dolarů (532.000 Kč) narostla na 180 tisíc dolarů (dnes 3,8 milionu Kč).

Před třemi léty aukční síň Sotheby's v Londýně vydražila 3500 GT Vignale z roku 1961 za ohromujících 410 tisíc liber, což odpovídá tehdejším cca 549 tisícům dolarů (dnes 11,7 milionu Kč). Německé dealerství vzácných aut nabízí modelový ročník 1961 v krásném stavu za odpovídající cifru cca 17,5 milionu Kč, proto znalci přehodnocují zařazení této italské klasiky zpět na seznam žádaných artefaktů.

Související články

Témata
12. 2. 2022 10:21
"...skalpovaný typ Vignale ... "
A tak to dopadne, když se automatický překladač pustí do překladu slagových výrazů.
12. 2. 2022 10:04
nemovitosti
V porovnání s pražskými byty to nezdražilo skoro vůbec
Články odjinud