Maserati poodhaluje mild-hybridní Grecale, pod kapotou má 300 koní
Na oficiální premiéru nového SUV Maserati Grecale si sice budeme muset počkat až do příštího roku, přesto nám automobilka již nyní poskytla pár velmi zajímavých informací o téměř hotovém předprodukčním prototypu s mild-hybridním pohonem.
Nové Grecale by mělo podle italské automobilky nabídnout hned několik „nej“ ve svém segmentu, jako například nejlepší vnitřní prostor, nejlepší ovladatelnost, akceleraci, maximální rychlost, kvalitu zvuku nebo nabídku vnitřních materiálů. Skvělé by pak měly být i standardní specifikace, na které si ale ještě počkáme.
Nyní však již víme, že nový model bude měřit 4846 mm na délku, 2163 na šířku (tedy včetně zrcátek), 1670 mm na výšku a rozvor náprav bude mít hodnotu 2901 mm. Vůz by měl nabídnout sportovně laděný exteriér, ovšem bez ústupků na straně prostornosti a komfortu v kabině. A to má platit také pro zadní sedadla.
Cestování v Grecale by podle automobilky mělo být zcela unikátním zážitkem, který bude snoubit výjimečnou ovladatelnost s prestižní dynamikou a akustickým komfortem. Například okna by měla být ztmavená a akustická, přesto posádka nebude připravena o specifický zvuk Maserati.
Ten by mělo zajišťovat hned několik pohonných jednotek, automobilka vak prozatím představuje pouze mild-hybridní 2,0litrový zážehový čtyřválec, který nabídne nejvyšší výkon 300 koní a nejvyšší točivý moment 450 Nm v rozmezí 2000 až 4000 min-1. Výkon bude standardně posílán na pohon všech kol s otevřeným zadním diferenciálem, volitelně však bude dostupný také samosvorný diferenciál.
Přímovstřikový motor pracující s tlakem až 200 bar, vybavený technologií řízení ventilů MultiAir druhé generace a přeplňovaný turbodmychadlem, je doplněn o mild-hybridní ústrojí, které je složeno ze čtyř komponent: řemenem poháněného startér generátoru (BSG), 48-V baterie, e-Boosteru a DC/DC konvertoru.
Startér generátor tradičně supluje funkci alternátoru, který nabíjí 48V baterii umístěnou v kufru. Tato baterie pak napájí elektrický kompresor připojený k motoru, který dokáže vyplnit mezeru před roztočením klasického turbodmychadla a pomáhá tak motoru k rychlejšímu a plynulejšímu nástupu výkonu již od nižších rychlostí.
Maserati se tak pyšní, že jejich 48V mild-hybridní systém neslouží pouze k omezení spotřeby, jak tomu bývá u ostatních automobilek, ale podtrhuje sportovnost modelu. I s mild-hybridním pohonem by tak SUV Grecale mělo být správným Maserati, které zrychlí na 100 km/h za 5,6 sekundy a dosáhne maximální rychlosti až 240 km/h.
Nové Grecale by navíc mělo s noblesou zvládat různé situace, čemuž je uzpůsobena také nabídka jízdních režimů. Základní režim Comfort je připraven k běžnému každodennímu ježdění, čemuž bude odpovídat naladění motoru na vysokou hospodárnost a maximálně plynulé řazení. Odpružení bude naladěno na maximální komfort, zatímco řízení by mělo jít příjemně zlehka.
Režim GT přiostří reakce na plynový pedál, řazení však zůstane standardní a plynulé. Funkce e-Boost by měla být nastavena zhruba na střední účinnost, motor však bude výrazněji reagovat na kick-down a pohyby nohy na plynovém pedálu. Zvuk motoru pak bude podtržen úpravou klapky ve výfukovém systému i podkreslením z reproduktorů při určitých rychlostech.
Režim Sport pak ještě zostřuje reakce na pohyby pedálu, současně navíc upravuje chování převodovky s důrazem na maximální výkon, takže dochází k ostrým a rychlým změnám rychlostí. Aktivní výfukové klapky slibují maximální zvuk motoru a na maximum pojede také přeplňování motoru. Vzduchový podvozek se pak sníží o 15 mm, zatímco řízení nabídne ještě rychlejší a přesnější reakce.
Grecale se však nezalekne ani jízdy mimo zpevněnou silnici, pro kterou je připraven režim Off-Road. Ten upravuje řazení s důrazem na maximální točivý moment v nižších rychlostech a zřejmě upraví také trakční systém. Volitelný vzduchový podvozek se pak automaticky zvedá o 20 mm, pro zdolávání extrémně náročného terénu je však možné podvozek zvýšit až o 30 mm oproti standardu.
Zmiňovaný vzduchový podvozek však nebude pro mild-hybridní Grecale standardem, ale příplatkovým vybavením, stejně jako volitelné aktivní tlumiče. Nastavení výšky vzduchového odpružení bude možné v celkem pěti krocích, které souvisí především s volbou jízdního režimu. Rozsah pohybu podvozku je 65 mm, přičemž maximální zvýšení je o 30 mm v režimu Offroad a maximální snížení je o -35 mm při zaparkování vozu, což usnadňuje přístup.
Kabina Grecale by měla být minimalistická, elegantní a současně moderní. Poprvé v historii automobilky tak budou v kabině použity digitální hodiny, počet tlačítek bude omezen na minimum a důraz bude kladen na moderní technologickou výbavu, například v podobě 12,3 a 8,8 palcových displejů umístěných ve středové konzole. Další displej, uzpůsobený pro ovládání třízónové klimatizace, má být umístěn vzadu.
Grecale také dostane nejnovější verzi multimediálního systému Maserati Intelligent Assistant (MIA), který je spjat s 12,3 palcovou Ultra HD obrazovkou s rozlišením 15 milionů pixelů. Systém MIA je postaven na základ operačního systému Android Auto a slibuje vysokou výpočetní rychlost, svižné reakce, bohatou konektivitu nebo intuitivní ovládání s podporou hlasového ovládání. Samozřejmostí budou také bezpečnostní a komfortní asistenti nebo podpora konektivity Maserati Connect, díky čemuž bude uživatel neustále ve spojení se svým vozem.