Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak si designéři koncernu GM pohrávali se zadním oknem: Tvarů vymysleli bezpočet

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Tvary a úhly klopení skla definovaly některé modely GM. Kromě rozdílů zaujmou některé možnosti zhotovení něčeho tak samozřejmého, jako je zadní okno.

Když kritici hodnotí konstrukční detaily nových vozidel, nejvíce pozornosti spadá na přední partie tvořené mřížkami, světlomety, průduchy a ozdobami. Neúměrné sledování předku ubírá zájem o zadní části kolem výfuku a zavazadelníku. Obvyklý stav otočili designéři koncernu General Motors, kteří věnovali netradičně více času detailingu střechy a navazujícímu zadnímu oknu tvarově zhotovenému do několika originálních forem. Působivá okna za posádkou se vyráběla od roku 1963.

Chevrolet Corvette (1963–1967) 

Druhá generace Chevroletu Corvette známá jako Sting Ray měla výrazně prohnuté zadní okno. Charakteristický prvek přitažlivého kupé připomíná široce roztažené písmeno U, které spojuje střechu s vyboulením karoserie nataženým až k registrační značce v zadním nárazníku. Corvette C2 je svébytný stroj ze všech úhlů pohledu.

Chevrolet Corvette Sting Ray L72 Sport Coupe (1966) Chevrolet Corvette Sting Ray L72 Sport Coupe (1966)

Buick Riviera (1971–1973)

Velké luxusní kupé Buick Riviera se nepodobalo ničemu jinému na trhu, jedinou výjimkou bylo právě zadní prosklení nápadně kroucené stejně jako u Corvette C2 Sting Ray. Novější dálniční loď ještě zvýraznila vyboulené propojení střechy, okna a nárazníku. Designerský podpis byl zakončen do tupé špičky mezi koncovými světlomety.

Buick Riviera (1971) Buick Riviera (1971)

Chevrolet Impala (1977–1979)

Doba snižování objemů amerických motorů kvůli ropné krizi je nechvalně známou etapou méně povedených musclecars, nicméně Chevrolet vydal pátou generaci Impaly osazenou jakoby zlomeným zadním oknem. Hrana lomu vedla po krajích vyklenutého skla nasazeného za C sloupky.

Chevrolet Impala (1977) Chevrolet Impala (1977)

Oldsmobile Toronado XS (1977–1978) 

Každý z asi 2700 kusů Oldsmobilu XS se od konfekce lišil pohodlným výhledem do všech stran. Cestující vzadu měli kolem sebe plno světla přes sklo podobně zlomené jako u Impaly, ale Toronado dostalo ještě výraznější verzi specifického okna. To tvarem připomíná můstek na lodi, odkud kapitán u kormidla vidí na všechny strany pouhým otáčením hlavy.

Oldsmobile Toronado XS (1977) Oldsmobile Toronado XS (1977)

Chevrolet El Camino/GMC Caballero (1978–1987) 

Kategorie coupe utility/pick-up neboli kříženci kupé a pick-upu razili vlastní cestu užitkového vozu s korbou maximálně pro dva cestující v interiéru. Oba členy posádky od nákladu dělilo právě jedno jediné okno usazené mezi sloupky. Z hlediska pevnosti nebyl problém, horší představa byla uvolněný náklad a potřeba prudšího brzdění.

Chevrolet El Camino (1978-1980) Chevrolet El Camino (1978-1980)

Chevrolet Monte Carlo SS Aerocoupe (1986–1987) 

Homologační speciál pro závodní speciál NASCAR se vyznačoval hranatými liniemi a aerodynamickým paketem. Součástí lepší přilnavosti bylo i sklopené zadní okno táhnoucí se téměř za zadní kola. Tvar splňoval požadavky na řešení horší jízdní jistoty sériových modelů. Monte Carlo bez přídomku SS Aerocoupe bylo poznat mimo jiné prudce zkoseným sklem hned za zadními opěrkami.

Chevrolet Monte Carlo SS Aerocoupe (1986-1987) Chevrolet Monte Carlo SS Aerocoupe (1986-1987)

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme