Jak si osvětlit interiér vozu: Zářit můžete v každém autě!
Řada starších vozů se potýká s nedostatečně osvětleným interiérem. Přitom existuje jednoduché, a hlavně levné řešení: pásky LED. Jejich instalaci zvládnete sami. Jak na to?
Tma jak v pytli, světýlko v kufru nestačí a vy potřebujete honem něco najít. Dvěma slovy – otravná situace. Východisko je rovněž ve dvou slovech: pásky LED. Jak si je do automobilu svépomocí nainstalovat? A na co dát při výběru zvlášť pozor?
Jedině s ochranou
Při nákupu „ledek“ do auta se nám osvědčila tři základní pravidla. Před pořizováním si dopředu změřte ve vozidle přibližnou délku ploch, kam pásky budete umisťovat. Pakliže neplánujete interiér osvětlit do podoby kolotočů ve vídeňském Prátru, vystačíte si bohatě s dvěma metry pásku. Většina obchodů je nabízí po metrech s cenou kolem 120 korun, přičemž standardně požadujte na pásku alespoň 30 „ledek“. „Myslete ovšem hlavně na to, aby pásky byly vybavené ochranou vůči mechanickému poškození,“ poznamenává odborník na osvětlení aut Josef Novotný ze společnosti T-led s tím, že pod jeho dohledem si základní připojení za moment vyzkoušíme.
Pevný spoj
První krok představuje nastříhání pásků zbavených lepicí fólie, k čemuž poslouží obyčejné kancelářské nůžky. Při šmiknutí dodržujte vyznačenou čárku mezi kontakty – jinak můžete pásku nenávratně ublížit! Druhý krok lze pojmout dvěma směry. „V prvním případě vezmete pájku a na jednotlivé kontaktní plochy si nanesete malé množství cínu. Načež na ně potom připájíte jednotlivé vodiče, z nichž doporučuji dvojlinku nejlépe s průměrem 2 x 0,35 milimetru,“ popisuje náročnější a účinnější stezku Novotný. A rázem dodává: „Kvůli otřesům, jichž si na českých silnicích užijete fůru, je tento pevný spoj nejlepší volbou.“ K bezpájkové cestě číslo 2 je expert skeptický, nicméně existuje: jedná se o spojky (seženete za 25 Kč), kterými „ledky“ s vodiči napojíte. Někomu vydrží dlouho, jiným stačí pár kilometrů a osvětlení začne zlobit.
Dodržujte polaritu
S naporcovanými pásky s vodiči následně míříme k zadní části nachystaného auta: kufr by měl být podle odborníka na instalaci nejjednodušší. Na úvod je zapotřebí najít přípojný bod. Na světýlka lze narazit obvykle po obvodu zavazadelníku, což je i náš případ. „Teď zbystřete, pásky instalujte při odpojeném napojení přípojných míst a dodržujte polaritu!“ zdůrazňuje Josef Novotný. Když už si náhodou plus a minus spletete, svět se nezboří, respektive pásek tím nezničíte. Kufr je vlídný v tom smyslu, že kabely hezky provléknete bočními lištami, čili žádné složité kuchání jako třeba v případě přisvícení pod nohama na zadních sedadlech.
Za půl hodiny
Před závěrečnou nalepovací fází je zapotřebí místo odmastit a očistit: my používáme líh. Pásky obecně nejlépe drží na plastovém nebo kovovém podkladu. „Jestliže se na první dobrou nepřichytí, můžete si pomoct chemoprénem. Rozhodně se ale vyhněte vteřinovému lepidlu,“ varuje Josef Novotný. „Ledkový“ popruh se nám přicucává nejen na plastu, ale i na vnitřním čalounění kufru okamžitě. Všechno je zapojené, polarita ještě jednou zkontrolovaná, nezbývá než zhasnout. Ve tmě jak v psí boudě otevíráme kufr a bílé lemování LED funguje. Ba svítí ostošest! A dlužno podotknout, že máme úspěšně hotovo v pomalém tempu do půl hodiny.
Ovladače pro fajnšmekry
Komu voní troška divočiny, může vyzkoušet RGB (barevné) pásky LED, jejichž cena začíná zpravidla od 130 Kč za metr. Jejich instalaci (identická s běžnými pásky) jsme si vyzkoušeli pod nohama spolujezdce a na dveřích. A navíc zvolili pěticentimetrový ovladač na přepínání odstínů a jednotlivých módů. Pod dolními končetinami nám tak problikává modrá, žlutá nebo červená spolu s dalšími odstíny a v různých rychlostech. „Diskotéku“ lze však kdykoliv ukončit. Stačí jedno stisknutí a podsvícení se ihned vypne.
Na venkovní parádu zapomeňte!
Chcete si podsvítit spodek auta v nějakém líbivém odstínu? Na STK můžete tvrdě narazit. „Na vozidle nesmí být namontované navíc žádné světelné zařízení! A je jedno, když budete argumentovat tím, že auto je vypnuté, nebo že ‚pouze‘ stojíte,“ říká Vladimír Dušek z poradenského centra pro STK a vzápětí pokračuje: „Proto rozumím v automobilu v podstatě dvěma místům, kam si pásky LED dát – do kufru a pod nohy, kde budou bezpečné pro okolí.“