Jak úřady buzerují řidiče: Teror menšiny
Táhnout se třicítkou v místě, kde není škola, obytné domy a na asfaltu jsou namalované dva skoro nevyužívané přechody, asi bude většině lidí připadat jako bláznovství. V pražské Jankovcově ulici jde od letoška o realitu. Aby si řidič dával ještě větší pozor, bliká na něj světelný ukazatel rychlosti. Absurdní dopravní situace je podtržená častým měřením městských strážníků a následným kasírováním. Zkoumali jsme, co vězí za nesmyslným rozhodnutím, a nestačili se divit!
Jsou tu chodci?!
Magistrát i úřad Městské části Praha 7 unisono tvrdí, že úprava v úseku křižovatek s ulicemi U Pergamenky a Přívozní byla provedena kvůli bezpečnosti chodců. „V minulých letech byla v dané lokalitě realizována nová zástavba, která zde zvýšila frekvenci pohybu chodců a celkově ovlivnila bezpečnost pěších,“ míní Martin Vokuš z úřadu s tím, že pořádné chodníky jsou pouze před novými domy. „S ohledem na uvedené zde bylo před časem založeno občanské sdružení, které si snížení rychlosti vyžádalo. Na jejich žádost bylo rozhodnuto o umístění značky, měřiče rychlosti a zajištění dozoru městské policie,“ vysvětluje Vokuš.
Po sdružení jsme zapátrali, a ejhle! „U nás za něj jednaly dvě ženy. Od té doby jsme o nich neslyšeli. Nevím, jestli vůbec ještě existují,“ řekl nám Vokuš. V rejstříku firem figuruje sdružení pod názvem Břehy Vltavy. Ale reálná činnost? Těžko dohledatelná. Až na naši třicítku…
Změřili jsme si
Podle našeho měření není provoz ve zmíněném úseku nijak drastický ani ve chvíli, kdy jinde ve městě zuří dopravní špička. Chodce jsme napočítali
na prstech jedné ruky, i když jsme tu stáli skoro půlhodinu!
Úředníci, respektive sdružení se brání tím, že na Ortenově náměstí je škola, kam chodí děti z okolí. Souhlasíme!
Jenomže v inkriminovaném úseku není jediný obytný dům a ze zástavby v ulici Varhulíkové vede ke škole parádní chodník. Třicítka za přechodem směrem k Argentinské tedy postrádá jakýkoliv smysl.
A myslí si to i státní policie. „Je nám jasné, že občané tlačí na úředníky, ale z pohledu policie je zrovna tady značka skutečně zbytečná,“ potvrzuje Pavel Švrčula, vedoucí pražského odboru služby dopravní policie.
Co do počtu nehod to také není žádná tragédie. Za posledních šest let jich zde policie eviduje osmnáct – tedy tři do roka a žádná z nich vážná.
Na kolik to přišlo?
Podle Martina Vokuše bude cedule nainstalována do doby, než bude ulice zrekonstruována. „Stane se tak v nejbližších letech. Technická správa komunikací má opravu v plánu,“ podotýká.
A na kolik vyšlo celé značení? „Dva tisíce stála značka a padesát tisíc informační panel,“ dodává mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Šofére, plať!
Každému je jasné, k čemu umístění značek omezující rychlost na třicítku v místech, kde není žádný provoz, svádí. Šlápnete na plyn, jedete běžných
padesát a najednou máte zaděláno na pořádný průšvih. „Za překročení rychlosti v obci o čtyřicet kilometrů v hodině hrozí ve správním řízení pokuta od pěti do deseti tisíc korun a může být uložen zákaz činnosti od šesti měsíců do jednoho roku. A v blokovém řízení nelze tento přestupek projednat,“ vysvětluje Andrea Zoulová, pražská policejní mluvčí. Když vstříc radaru vyrazíte do dvaceti nad povolenou mez, dostane na místě až
tisícikorunový flastr.
Kde se nesmyslně měří v Praze
Ulice Lipská (Za Teplárnou – Evropská), Praha 6, padesátka
Ulice Spořilovská (Brněnská – Jižní spojka), Praha 4, padesátka
Ulice Vrbova – ulice Chodovská (Jižní spojka), Praha 4, padesátka
Kunratická spojka (u zastávky Na Proutích), Praha 4, padesátka
Ulice 5. května, Praha 4, padesátka
Ulice Strakonická v Praze 16, padesátka
Co dělat?
Pokud se vám podobně nesmyslné snížení rychlosti nelíbí, apelujte na městské zastupitele či magistrátní úředníky. To radí i policejní mluvčí Andrea Zoulová. „Případně iniciujte přezkumné řízení. Proti stanovisku Policie ČR lze podat stížnost,“ říká.
Autor: Josef Holek, Svět motorů