Jak vznikají nové barvy aut? Výzkum trvá i tři roky, prozrazuje zákulisí Seatu
Přemýšleli jste někdy nad tím, jak jednotlivé automobilky sestavují barevnou paletu jednotlivých modelů? „Jde o činnost, kterou musíte procítit,“ vysvětluje Jordi Font z oddělení Color & Trim španělské automobilky Seat. Cesta prý začíná studií trhu a končí momentem, kdy je odstín nanesen na vozidlo. To všechno může zabrat i tři dlouhé roky.
Na počátku je specializovaný tým, jenž analyzuje trendy a navrhuje jednotlivé odstíny, které by v nabídce neměly chybět. „Kromě samotných trendů musíme projevit i dostatek intuice. Musíme cítit puls ulice a kráčet s ním,“ říká Font a podotýká, že pro stvoření zcela nového odstínu je zapotřebí 1000 litrů barvy.
Demonstrativním příkladem budiž hledání vhodných barev pro malé SUV Seat Arona. Zástupci společnosti uvádí, že vytvořili 100 variací stejné barvy, aby následně vybrali jednu jedinou. Nejinak je tomu v případě dalších odstínů. Připomeňme, že Arona je zákazníkům k dispozici v 68 nejrůznějších barevných kombinacích.
Když barva „existuje“, je testována na příslušných panelech, aby se ukázal její vizuální efekt. Kromě běžného prostředí je odstín podrobně zkoumán i při slunečním záření či ve stínu. Tvůrci se tak utvrzují v tom, že barva bude vypadat dobře za všech možných podmínek.
Další práci už obstará 84 robotů, kteří auta lakují při teplotě mezi 21 a 25 stupni. Na jedno auto se spotřebuje zhruba dva a půl kilogramu barvy a nanesení sedmi vrstev na jeden vůz zabere zhruba šest hodin práce. Na klíčové body procesu se můžete podívat v přiloženém videu.