Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Thermal Cloak
Thermal Cloak
Ilustrační foto
Ilustrační foto
8
Fotogalerie

Jak zrychlit nabíjení elektromobilu? Pomůže maličkost!

Na první pohled obyčejná plachta na auto by mohla výrazně usnadnit život s elektromobilem.

Vývoj technologií používaných v elektromobilech sice probíhá poměrně rychle, přesto zůstává nabíjení jednou z nejpalčivějších otázek většiny zájemců o pořízení čistě elektrického bateriového vozu. Rychlost nabíjení totiž nemusí vždy dosahovat slibovaných parametrů, neboť ji ovlivňuje řada aspektů.

Jedním z nich je i teplota okolního prostředí. Ať už je příliš vysoká, nebo naopak nízká, v obou případech to znamená nižší nabíjecí výkon a tím pádem i delší dobu na nabíjecí stanici. Pomoc by však mohla přinést nová izolační plachta na automobily, kterou vyvíjejí výzkumníci z Jiao Tong University v Šanghaji.

Video placeholder
Video: Jak rychlé je rychlonabíjení plug-in hybridního Mercedesu? • Auto.cz

Plachta je vyrobena ze dvou materiálů. Vnější vrstva je z tenkých křemíkových vláken potažených nitridem bóru, díky čemuž dobře odráží sluneční záření. Vnitřní vrstva je vyrobena z hliníkové slitiny, díky čemuž udržuje teplo uvnitř. Plachta tedy dokáže v létě vůz ochladit a v zimě zahřát.

První testy přitom ukázaly poměrně výrazný rozdíl. Zatímco v kabině automobilu ponechaného na slunci byla naměřena teplota 50,5 °C, u automobilu pod touto speciální plachtou byla naměřena teplota 22,8 °C.  Rozdíl oproti venkovní teplotě pak pod plachtou zůstal 7,8 °C.

Rozdíl měl být citelný i při pokusech v chladném prostředí, kdy v době kolem půlnoci zůstávala teplota pod plachtou o 6,8 °C vyšší než v okolí. I při testech v zimě pak teplotní rozdíl zůstával okolo 7 °C a teplota pod plachtou nespadla pod bod mrazu.

„Tepelný plášť je jako oblečení pro auta, budovy, vesmírné lodě nebo dokonce mimozemská stanoviště, která udrží v létě chladná a v zimě teplá,“ uvedl podle webu Eurekalert vedoucí autor projektu Kehang Cui.

Ve světě elektromobilů by pak plachta vyrobená z tohoto materiálu mohla suplovat systém teplotního managementu baterie, který spotřebovává energii, a stále jím nejsou vybaveny všechny vozy. Jeho absence je patrná například u Dacie Spring, kterou jsme tak v zimě nabíjeli poměrně dlouho.

Tým záměrně navrhl materiál tak, aby byl škálovatelný a komerčně použitelný. Podle deníku Daily Mail ovšem není jasné, na kolik by vyšla výroba například plachty potřebné k pokrytí celého automobilu.

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka) • Auto.cz