Jančura vyzývá ministra dopravy, aby zaplatil škodu za čekání na D1
Řidiči cestující mezi Brnem a Prahou po hlavní silniční tepně České republiky, dálnici D1, měli minulý a předminulý týden ztíženou situaci. Z důvodu instalace betonových zábran a dalšího dopravního značení tam totiž byl provoz na některých úsecích sveden pouze do jediného pruhu. Není tedy divu, že se v těchto místech začaly tvořit několikakilometrové kolony.
Radim Jančura k tomu říká, že svedení provozu do jednoho pruhu byl chybný krok ministra Antonína Prachaře a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jančuru namíchla i laxnost ministra, kterého několikrát vyzýval, aby na průběh prací dohlédnul, nicméně nestalo se tak. Dálnice tedy byla podle podnikatele, jehož autobusy se údajně zdržely zhruba 20 minut, zúžena zbytečně dlouho. Někteří řidiči přitom v kolonách stáli i více než hodinu.
Zapravdu mu v této kauza dává předseda správní rady nadačního fondu stínového ŘSD Jiří Petrák, který udělal výpočet údajné škody podle takzvaného systému ekonomické efektivnosti silničních staveb. Vyšlo mu až 50 milionů korun. Podle Petráka je snížení počtu pruhů na méně než dva z důvodů bezpečnosti nutné pouze na několik desítek minut z důvodu instalace dopravního značení. „ Svaté pravidlo dva plus dva by mělo platit nejen na D1, ale na všech dálnicích a rychlostních komunikacích, které mají odstavný pruh, a kde hustota provozu toto vedení vyžaduje," dodal Petrák.
Radim Jančura ještě před začátkem prací na D1 kritizoval samotnou technologii oprav, to bylo v době, kdy Ministerstvo dopravy vedl Zbyněk Stanjura. Pro majitele Student Agency je přitom průjezdnost dálnice D1 klíčová, zpoždění autobusů pro něj znamená ztrátu tržeb. Při zpoždění větším než půl hodiny vrací zákazníkům čtvrtinu jízdného, při více než hodinovém zpoždění vrací celou cenu jízdenky. Možná i proto se rozhodl pro kontroverzní krok a zveřejnil číslo mobilního telefonu ministra Prachaře s výzvou, aby mu řidiči čekající v koloně napsali.