Japonsko: Přerušení výroby trvá, Nissan přišel o 2.300 aut
Kvůli zemětřesení a vlně tsunami byly na konci minulého týdne zavřeny prakticky všechny japonské továrny místních automobilek. Některé továrny byly zasaženy vlnou tsunami, jiné byly zavřeny kvůli bezpečnosti svých zaměstnanců nebo také kvůli tomu, aby ušetřily elektrickou energii, které je v Japonsku v současné době nedostatek.
Toyota původně plánovala obnovit výrobu ve svých 14 japonských továrnách už 16. března, výrobní linky ale nakonec budou stát až do 22. března.
Nissan opravil všechny své továrny, s výjimkou výroby motorů v továrně Iwaki, která se nachází v prefektuře Fukušima, tedy v nejpostiženější části Japonska. Výroba převodovek pak stojí v továrnách Fuji a Fujinomiya, které zasáhlo zemětřesení 15. března.
Problémy setrvávají rovněž u dodavatelů výrobních dílů pro továrny Nissan. Továrna na ostrově Kjúšú sice bude otevřena 17. a 18. března, o otevření v následujících dnech ale automobilka zatím nerozhodla.
Nissan už poskytl 30.000.000 jenů nestátní neziskové organizaci Japan Platform, dalších 400.000.000 jenů bude určeno pro zaplacení následků zemětřesení. Automobilka nabídla humanitárním organizacím v postižených oblastech i 50 aut.
Tsunami zničilo mimo jiné 2.300 vozů Nissan a Infiniti, určených pro vývoz do USA. Automobily se nacházely v přístavu Hitachi v prefektuře Ibaraki.
Do neděle budou zavřeny továrny Mazdy a Subaru.
Nedostatek výrobních dílů zasáhne také továrnu Subaru v americké Lafayette v Indianě. Tam se staví modely Legacy, Outback, Tribeca a Toyota Camry.
Mitsubishi chtělo své továrny znovu otevřít ve středu. Automobilka však posoudí další výrobu podle toho, za jak dlouho se vyčerpají zásoby výrobních dílů od japonských dodavatelů.
K uzavírání továren v důsledku zemětřesení přikročila i řada dalších japonských firem, například výrobci elektroniky či ropné rafinerie. Elektronický gigant Sony například přerušil výrobu v osmi továrnách, napsala agentura Reuters.