Je na sněhu lepší předokolka na zimních gumách, nebo pohon všech kol a celoroční pneu?
S nastupující zimou se tradičně vrací diskuze o pneumatikách a pohonu všech kol.
Se svým příspěvkem přispěchal také Jonathan Benson z youtubového kanálu Tyre Reviews, který se rozhodl zjistit, jestli na sněhu a ledu funguje lépe auto s pohonem všech kol obuté do celoročních pneumatik, nebo vůz s pohonem předních kol na zimních gumách. Jako místo srovnání vybral Ivalo ve Finsku.
Aby byl test co nejvíce férový, zvolil dvě verze stejného vozu: Mini Countryman Cooper S. Rozdíl byl jen v řešení přenosu hnací síly. Světlý kousek je čtyřkolkou, tmavý předokolkou.
Také gumy jsou od jednoho výrobce a ve stejném rozměru. Zimní obutí zastupují pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+, celoroční pak Goodyear Vector 4Season Gen 3.
Benson zkoušku rozdělil do několika částí. Zaměřil se na zrychlení, brzdění, "jízdu v kruhu", stoupání a ovladatelnost. A došlo také na měřená kola na vytyčeném okruhu. To vše samozřejmě na zasněženém a zmrzlém povrchu.
Nejlepší samozřejmě bude, když si video pustíte, výsledky se ale dají shrnout do několika bodů. Countryman s pohonem všech kol na celoročním obutí podle Bensona nabízí výrazně lepší trakci a také se lépe chová v oblouku a na výjezdu ze zatáčky. Zato - i kvůli vyšší hmotnosti - hůř brzdí a také se do zatáček hůř stáčí.
Předokolka na zimních gumách zpomaluje lépe, snadněji se stáčí a nabízí lepší laterální přilnavost. Ztrácí tedy především v množství trakce. Zajímavé je, jak dopadla měřená kola, oba vozy zvládly okruh prakticky stejně rychle: Mini s pohonem všech kol za 1 minutu a 9,52 sekundy, předokolka za 1:09.48. Takové jsou tedy výsledky pro Mini Countryman Cooper S, v případě jiných aut by rozdíly a závěry mohly být samozřejmě odlišné.
Jestli se vám podobná srovnání líbí, pak doporučujeme pustit si další videa z kanálu Tyre Reviews. V tomto například Benson na sněhu porovnává stejné Countrymany na celoročních pneumatikách (předokolka) a letním obutí (čtyřkolka).