Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep chce v roce 2018 prodat 1,5 milionu aut

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
Americká část koncernu FCA není zrovna nejzdravější. Terénní legendě se ale daří a s jídlem roste chuť. Sergio Marchionne je velmi optimistický.

Na Chrysleru si vylámal zuby Daimler, ale Fiatu to zřejmě nevadí. Chrysler a Dodge se soustředí na Severní Ameriku, Lancia je prakticky mrtvá, Alfu Romeo čeká (snad konečně!) znovuvzkříšení a u Maserati se už částečně podařilo, byť autům pod kapotami klapou i naftové motory. No, budiž. Jedinou zcela zdravou značkou americké větve koncernu Fiat Chrysler Automobiles je legendární Jeep. Stačí připomenout, že v roce 2008 prodal celosvětově 497 tisíc aut. To je slušné číslo, ale loni to bylo už 731.565 jednotek (+36 %). Cíle stanovené v listopadu 2009 (800 tisíc kusů za rok) se tak podařilo takřka naplnit. Není divu, že se Turín jej nesnažil nijak omezovat, naopak. Letos se klidně může přiblížit milionu, ale s jídlem jaksi roste chuť, že?

Jeep chce totiž v roce 2018 dosáhnout globálního odbytu ve výši 1,5 milionu vozů, současný stav tedy zdvojnásobit. Přeje si to samotný šéf koncernu Sergio Marchionne, který tento cíl prozradil na představení obchodního plánu FCA. Informoval o něm server Automotive News Europe. Hlavně se spoléhá na jihoamerický a čínský trh. V Říši středu by se měly začít po pauze znovu Jeepy vyrábět na konci příštího roku. Dohoda s domácím partnerem Guangzhou Automobile Group byla již v dubnu podepsána. Rodit se zde mají tři modely včetně chystaného nástupce řad Compass a Patriot s kódovým označením Project 551. S Cherokee se počítá také v již stojící továrně Changhsa, která sice chrlí kompaktní Fiaty Viaggio a Ottimo, ale nejede ani zdaleka na plnou kapacitu. Generální ředitel Jeepu Mike Manley řekl už v Ženevě: „Očekáváme, že k dohodě dojde již v létě a získáme souhlas vlády tak, abychom zahájili místní produkci leště letos.“ Jednání byla zdlouhavá, trvala přes dva roky. Manley však nedoufá, že by Čína v dohledné době předstihla Spojené státy a stala se pro Jeep tržní jedničkou. Američané si loni koupili 490,5 tisíce jeepů, Číňané jen 60 tisíc a Kanaďané 44,7 tisíce. Evropský odbyt činil jen 24.056 kusů, navíc se podle JATO Dynamics jednalo o pokles z 28.068 (-14,3 %).

Marchionne již v březnu odhadl, že ještě letos celý koncern dodá zákazníkům 7 milionů vozů, o 55 % více než v roce 2013. Posílení globálních prodejů má napomoci nový malý crossover Renegade, byť se jeho tvary rozhodně nesetkaly s nadšením. To samé platí v bleděmodrém o dříve představeném a výše zmíněném Cherokee. V případě prvního modelu Jeep počítá s roční produkcí 150 tisíc kusů v italském Melfi a vznikat má novinka také v brazilské továrně Pernambuco. Z Melfi začne vyjíždět v červnu. Zda se tento cíl podaří naplnit, to je samozřejmě ve hvězdách, ale v tomto ohledu nemá zůstat stranou ani vzpomínaná Čína. I Brazílie, kde se začátkem roku změnila legislativa, je po nových autech stále hladová, i když už jde o jedno z nejdůležitějších odbytišť. Mateřský Fiat je navíc ve velké jihoamerické zemi brán jako domácí značka. Generální ředitel latinskoamerické pobočky FCA Cledorvino Belini sdělil místním médiím už před měsícem: „Pernambuco bude nejmodernějším závodem koncernu ve světě a Renegade prvním zde vyráběným produktem.“.

Je zajímavé, jak Jeep přežil veškeré veletoče ve své více než sedmdesátileté historii. Původní válečný Willys MB se dočkal po krvavém konfliktu i civilních verzí. Společnost se stala součástí Kaiseru a později American Motors Corporation. Ta se kapitálově propojila s francouzským Renaultem, nakonec však v roce 1987 padla. Jeep ovšem nezmizel, přešel pod křídla Chrysleru. Svatba s německým Daimlerem se úplně nepovedla, ale pro Fiat představuje úspěšná divize jednu z pomyslných třešniček na dortu a není divu, že si od ní hodně slibuje.

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
Avatar - šmoula nešika
8. 5. 2014 19:54
Re: do roku 2018
Nemá tento rok taky Praha splatit svůj dluh? >:D
8. 5. 2014 01:16
Re: No...
no vyhodou grandu je,ze na 100 X5/Q7 je ich mozno 5 u nas...ze je medzi nimi aj zlodejicek,je statisticky mozne,ale v tych dvoch spominanych ich bude omnoho viac...ziadne predsudky,aspon u nas realita, aj Fico ma tusim X6 ku :-)
7. 5. 2014 22:22
Re: No...
To jsou ty předsudky a taky pocit, že víš všechno nejlíp. Tak ti řeknu novinu. Ten, co si za 2 míče koupí grandčíro, může být úplně stejnej (nebo horší...nebo "lepší") zlodějíček jako ten v Q7 nebo "coura" v x5. Fakt, nepaušalizuj a neodhaduj.
7. 5. 2014 18:00
Re: No...
1. Clovek,co si kupi Granda,si nekupi X5 :-)
2. Jasne,neda sa pausalizovat,hlavne na zapade,kde si to auto dovoli bezna stredna trieda...ale u nas sa staci pozret,kto sa v tych autach vozi...vacsinou podobne typy.
7. 5. 2014 16:24
Re: Chrysler
Nepokračovat velkým sedanem na US trhu je dost velká odvaha... Asi se chtějí poučit u VW, který také není schopen nabídnout velký sedan s "velkým" motorem... a prodeje tomu odpovídají... Ať se podívají k Hyundai, jak se dokázal přizpůsobit... bohužel na úkor nejen Chrysleru.