Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep – Commander, Patriot, Compass ve Frankfurtu 2005

Ondřej Šuch
Jeep plánuje výrazné rozšíření modelové řady, a proto předvádí na mezinárodních autosalonech jednu studii za druhou, aby vyzkoušel reakce veřejnosti.

Na autosalonu ve Frankfurtu zkouší reakce návštěvníků znovu, tentokrát se dvěma studiemi Jeep Patriot a Jeep Compass Rallye. Sériový Commander by do Evropy měl dorazit v roce 2006.

Commander: sedmimístný klasik

DaimlerChrysler po newyorské premiéře přivezl také do Frankfurtu zcela nového Jeepa, který svými tvary sice nápadně připomíná tvary prvního Cherokee, ale ve skutečnosti jde o velké SUV pro sedm cestujících s podvozkem z nového Grand Cherokee.

Netradičně pojatý Commander se odvolává na kořeny značky, která dala jméno celé třídě automobilů. Hranaté a snad až archaické tvary nového amerického terénního vozu ani náznakem neprozrazují, že v útrobách jsou použity komponenty z nového uhlazeného Grand Cherokee. Jeep tak jako přední americký výrobce sportovně-užitkových automobilů vstupuje do další kapitoly své historie. Konečně totiž nabízí žádané sedmimístné SUV. DaimlerChrysler předpokládá, že nový model odláká přibližně třetinu zákazníků od koupě Grand Cherokee právě kvůli sedmi místům v interiéru.

Ta jsou uvnitř Commandera uspořádána ve třech řadách sedadel, které jsou směrem k zádi výše umístěny (rozdíl mezi výškou sedáku první a druhé řady činí 124 mm, mezi druhou a třetí řadou pak 128 mm), podobně jako u Land Roveru Discovery. Dvě zadní řady lze sklopit a vytvořit tak dlouhý ložný prostor s rovnou podlahou. V sedmimístné konfiguraci je k dispozici skromných 170 l, pětimístné uspořádání zvýší přepravní kapacitu na 1028 l a dvoumístný Commander pojme 1951 l zavazadel. Proti Grand Cherokee je Commander o 5 cm delší a 10 cm vyšší, rozvor zůstal nezměněn (2781 mm).

Z velkého Jeepu pochází nezávislé zavěšení předních kol, tři systémy pohonu všech kol (Quadra-Trac I, Quadra-Trac II a Quadra-Drive II) a bezpečnostní výbava (ESP, ABS, brzdový asistent atd.). Za příplatek je možno automobil dovybavit aktivními světlomety natáčenými do zatáčky, okenními airbagy pro všechny cestující, automatickými stěrači s dešťovým senzorem nebo DVD navigačním systémem.

Pro americký trh jsou připraveny dva zážehové osmiválce. Vrchol tvoří dnes již rozšířený velkoobjemový motor 5,7 l V8 Hemi (240 kW), jeho alternativou je o litr menší motor 4,7 V8 (173 kW). Nejmenším motorem pro Commandera je vidlicový šestiválec 3,7 l SOHC Power Tech (170 kW). Evropa se navíc dočká koncernového vznětového šestiválce 3.0 CRD (160 kW) ovšem pouze v kombinaci s klasickou automatickou převodovkou s pěti stupni a hydrodynamickým měničem točivého momentu.

Výroba pro evropské trhy bude probíhat od prvního čtvrtletí roku 2006 v rakouském Grazu (Magna Steyr).

Patriot: SUV v podání legendy

Tento baby Cherokee je sice jen o málo centimetrů menší než jeho vzor, avšak hierarchicky je usazen níže. Tomu odpovídají plánované motorizace (čtyřválec 2,4 l resp. diesel 2.0 CRD) i poněkud menší ambice v oblasti terénních schopností. Klasicky střižený Patriot má vnější rozměry 4411 x 1756 x 1667 mm, rozvor 2635 mm a jezdí na kolech s pneumatikami o rozměru 235/65 R17.

Compass: sportovec do lehkého terénu

Zatímco Jeep Patriot je určen mladým zákazníkům, kteří značku znají a chtějí si vychutnat dobré terénní schopnosti i charakteristický design, Jeep Compass má oslovit nové zákazníky, kteří tradiční značku neznají, nebo o nákupu Jeepu nepřemýšleli. Tomu je přizpůsoben i překvapivě sportovní design.

Zdá se, že ani takový samorost jako Jeep - automobilka která dala jméno vozům jedné kategorie - se nevyhne výrobě lehkých SUV, případ Compassu dokonce ukazuje spíše na cestu do segmentu rodinných vozů s minimálními ambicemi v terénu! Dva představené automobily jsou sice označovány jako studie, ale v automobilka slibuje, že velmi podobné modely mají přijít na trh již v příštím roce. Pohon všech kol je samozřejmostí, netypické však bude hnací ústrojí kombinující zážehový světový čtyřválec 2,4 l resp. diesel 2,0 l z produkce Mercedesu s převodovkou s plynule měnitelným pohonem CVT.

Sportovnější Compass má vnější rozměry 4405 x 1761 x 1607 mm, rozvor 2635 mm a jezdí na kolech s pneumatikami o rozměru 255/50 R19.

Nové modely by měly rozšířit současné portfolio Wrangler/Cherokee/Grand Cherokee/Commander již roce 2006.


Ondřej Šuch