Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jeep Grand Cherokee 3,6 V6 – Indián v plné polní

Ondřej Šuch
Diskuze (260)
Jeep si sympaticky troufá. Po sňatku s Fiatem má zjevně zelenou k dobývání Evropy ztečí a prvním vysazeným bojovníkem má být nový Grand Cherokee.

Chválabohu, už na pohled stojíme před skutečným jeepem a to, že využívá některých prvků z koncepce platformy Mercedes-Benz třídy ML, nás nijak netrápí.

To, že vůz povyrostl ve všech směrech, netřeba dokládat tabulkami: ze všech úhlů je jasné, že vrchol modelové nabídky je také jedním z nových symbolů nadřazenosti a …hranatosti. Není to úsečkové cvičení ve stylu Cherokee ani Compass, oproti předchozí generaci viditelně přibylo svalů navenek i uvnitř.

Po faceliftových experimentech u předchozí generace se jasné a podle nás sympatické podoby dočkala zejména příď s vyšší kapotou, menšími světlomety a úspornějším nárazníkem – sedm otvorů v masce a hranaté výřezy pro kola jsou pochopitelně zachovány.

Boční pohled odhalí výrazné lemy blatníků a také podivnou módu posledních let – znatelně zmenšená okna. Trochu jsme se báli o zrcátka, ale ta jsou zde téměř ideální: zvenku a v kontrastu k obrovské ploše vozu malá, z pozice řidiče pak dostatečně velká.

suv jeep testy suv jeep testy
 

Pozitivní exteriérové finále obstará záď – obří rozměry kryje spousta podélných prolisů, koncové svítilny už také odpovídají právě probíhajícímu století a jediná koncovka výfuku prozrazuje přítomnost šestiválce.

Evropštění po americku aneb interiér

V testované verzi Overland je standardem bezklíčový vstup i startování, k vozu ale stejně dostanete „klíč“, který je kromě loga k nerozeznání od těch ze Stuttgartu, včetně typické koncovky pro zasunutí do otvoru palubní desky mercedesů. U Grand Cherokee ale bezklíčovost platí stoprocentně, takže odemykání (tahem za kliku), zamykání (tlačítkem na klice) i startování (tlačítkem vedle volantu) se bez toho hnusného klíče obejde a nemusíte na něj myslet. Stejně nejde nikam zasunout.

Tady ale výhrady končí. Interiéru totiž kromě prostoru ve všech směrech dominuje kvalita zpracování a materiálů, která všechny skeptiky překvapí, Korejce zneklidní a ortodoxní vyznavače prémiových německých značek přinutí aspoň k povytažení obočí.

Takže popořadě: plasty jsou měkké, dřevěné obložení pravé, kůže na volantu, výplních dveří i sedačkách na pohled i dotek kvalitní a displeje už nepřipomínají hry na ZX Spektrum+.

suv jeep testy suv jeep testy Některé ovladače jsou sice pro část zájemců asi málo designové, ale dobře umístěné a spolehlivé. Na jedinou páčku pod volantem si lze zvyknout rychle, na hrozné ovládání vestavěné navigace s neaktuálními daty už méně – ale to je doufejme otázka software, který je dovozce s to napravit.

Řidič je hýčkán nejen vyhřívanými a odvětrávanými sedačkami s náznakem bočního vedení, ale třeba i rychle reagujícím vyhříváním 385 mm širokého volantu, elektricky nastavitelného v obou osách. Kromě zmíněných zrcátek jsou vítanými společníky i parkovací asistenty na obou koncích a zadní kamera – záď karoserie se totiž jinak nedá z místa řidiče ani odhadnout a kvůli vysokému pontonu je problém i s orientací na přídi.

Na interiéru je nejlépe vidět až neskutečný rozsah standardní výbavy. Jen omezená možnost individualizace je vyvážena skutečně nabitým ceníkem. Čelní, boční a hlavové airbagy jsou v základní výbavě, stejně jako aktivní opěrky hlavy a předpínače bezpečnostních pásů vpředu.

Dražší verze Limited už má například sedadla s koženým čalouněním, vyhříváním a pamětí, bi-xenonové světlomety, parkovací kameru a senzory, stěrače s dešťovým senzorem, a navigaci Garmin/Uconnect.

suv jeep testy suv jeep testy
 

Jeep, to znamená praktický

Komfort pro posádku vpředu se kupodivu netluče s využitím zbytku vozu. K zadním sedačkám je přiměřeně pohodlný přístup a především – po delším čase jde opět o plnohodnotně pětimístné auto!

Místa je dost pro hlavu i kolena, variabilní sklon opěradla (děleného v poměru 2:3) potěší. Ke komfortu vzadu přispívají velké výdechy klimatizace a vyhřívání sedaček, prostor zvětšuje i panoramatické střešní okno.

Záď kryje elektricky výklopné víko, které má ovšem zavírací tlačítko umístěno nešikovně v levé bočnici a spodní hrana i při maximálním otevření straší okolojdoucí čela a temena už ve výšce 182 cm.

suv jeep testy suv jeep testy Daní za umístění plnohodnotného rezervního kola do interiéru je nakládací hrana ve vzpěračské výšce 84 cm, pozitivem je naopak dobře využitelný prostor pro zavazadla. Vyjádřeno čísly, v pětimístné konfiguraci se můžete nákladově vyřádit na ploše 100 x 105 cm, objemově pak na 782 litrech. Jediným pohybem páky lze zadní opěradla i s malými opěrkami hlavy sklopit a vytvořit tak téměř rovnou podlahu a místo pro 1554 litrů zavazadel.

Indián s laserovým zaměřovačem

Navzdory dieselovým preferencím zkouší Grand Cherokee v Evropě štěstí zatím pouze se zážehovými motory. Na chvíli teď zapomeneme na obří osmiválec 5,7 HEMI - námi testovaný vůz byl osazen celohliníkovým šestiválcem Pentastar V6, který si v tomto modelu odbývá svou premiéru.

Už první pohled do tabulek naznačuje, že soudruzi z USA asi vážnou chybu neudělali: dostat z objemu 3.6 litru výkon 210 kW, byť při 6350 min-1 není ještě úplně běžné a v USA teprv ne. Moderní motor s rozvodem DOHC disponuje proměnným časováním sacích i výfukových ventilů! Agregát je spřažen s letitým pětistupňovým automatem z produkce MB, ale i toto zdánlivě nesourodé spojení je schopno s 2,2 tunami pohotovostní hmotnosti spotřebovat papírově jen 11,6 l/100 km.

Tlačítkem spuštěný motor se chová způsobně i za tuhé zimy a za téměř nulového hluku pouští už po dvou minutách do kabiny ohřátý vzduch. Motor si jen tak ševelí a ani běžné rozjezdy z křižovatek jej nepřinutí k zařvání. Točivý moment 347 Nm uklidňuje nejen v prospektu – na drtivou většinu manévrů je to dost a vyhledání optimálního převodu je také dílem okamžiku. Žádné závodění se sice nekoná, ale na velmi dynamické předjíždění je síly dost a dost.

Při ustálené rychlosti 130 km/h točí motor na pátý stupeň 2800 min-1 a na rovné dálnici vykazuje spotřebu přesně 10 l/100 km. Popojíždění v městském provozu vystřelí spotřebu ještě o tři litry výše, lehkonozí členové redakce pak dokázali mimo jezdit mimo dálnice i s osmilitrovou spotřebou – takhle ale bude Grand Cherokee šetřit málokdo.

Chválíme dobře dávkovatelné brzdy i stabilizační asistent ESC – to první nás chránilo před zbytečnou ztrátou adheze na kluzkém povrchu a to druhé nám na zaváté ledové plotně zachránilo krk a dovozci auto. I přes dosti odtažité řízení je jízda o poznání příjemnější než s předchozí generací. Zásluhu na tom má nezávislé zavěšení zadních kol na víceprvkových závěsech, které nahrazuje dosavadní tuhou nápravu. Záď už téměř na nerovnostech neodskakuje, nehledě na znatelně vyšší komfort odpružení.

suv jeep testy suv jeep testy Absence tuhé nápravy stejně jako plně samonosná karoserie jsou sice na úkor výdrže při jízdě těžkým terénem, zbytek výbavy je ale pro jízdu ve velmi špatných podmínkách dostatečný. Systém Quadra-Trac II umožňuje oproti standardnímu přenosu výkonu na zadní nápravu přenést až 100 % výkonu na nápravu přední. Tlačítkem lze přitom zařadit redukční převod 2,72:1. Otočný volič na středové konzole pak umožňuje nastavení motoru, převodovky, podvozku, kontroly trakce a ESC podle aktuálního povrchu v pěti režimech: automatický, sportovní, Sand/Mud (písek/bahno), Snow (sníh) a Rock (skála).

Praxe byla jednoduchá: díky kvalitním zimním pneumatikám jsme se v terénu nemuseli ani obtěžovat s přepínačem režimů, natož řadit redukci. Jeep se prostě sveřepě vyhrabával ze všech sněhových nástrah, které jsme mu mimo cesty připravili. Motor sice křičel, diferenciály brumlaly, ale jelo to pořád, i když pomalu. Naopak při jízdě po běžných cestách jsme zřetelně cítili, jak elektronika rychle reaguje na počáteční přetáčivý smyk a zapojuje do hry přední kola.

Nový Grand Cherokee jde do Evropy s těžkými zbraněmi, přičemž tradiční nectnosti v podobě slabšího interiéru, či nekomfortní jízdy pomalu vymazává. Už teď je díky skvělému poměru výbavy a ceny hodně dobrou volbou, handicap v podobě absence turbodieselu jistě brzy překoná.

suv jeep testy suv jeep testy
 

První cena vozu 1.296.000,- (Overland 3,6L V6 210 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.296.000,- (Overland 3,6L V6 210 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.296.000,- (Overland 3,6L V6 210 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.296.000,- (Overland 3,6L V6 210 kW)

Plusy:

  • Cena a výbava
  • Pružný, tichý a úsporný motor
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér na všech pěti místech
  • Jízdní vlastnosti v terénu

Minusy:

  • Nepohodlné ovládání palubního počítače a navigace
  • Absence dieselové motorizace
  • Nevhodně umístěné tlačítko zavírání pátých dveří
  • Nízká hrana otevřeného víka zavazadelníku
Ondřej Šuch
Diskuze (260)
Jeep Grand Cherokee 3,6 V6
Cena základní sestavy 1 296 000 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, aktivní hlavové opěrky sedadle řidiče a spolujezdce, automatická duální klimatizace s filtrací vzduchu, automatická převodovka se systémem Range Select, automatické spínání předních světlomětů (světelný senzor), bezpečnostní alarm Premium, bi-xenonové světlomety s tlakovými ostřikovači a automatickým nastavením, blokování prokluzu všech 4 kol - 4Wheel Traction Control, boční hlavové airbagy ve všech řadách (SABIC), centrální zamykání, čtecí bodové LED osvětlení pro první a druhou řadu sedadel, dekor interiéru - Black Comodo Elm (dekor tmavého dřeva), dělitelná sedadla ve druhé řadě 60/40, denní svícení, duální odkládací schránka u spolujezdce se zámkem, elektricky ovládaná okna v obou řadách, ERM - Electronic Roll Mitigation - systém omezení převrácení vozidla, ESP - Electronic Stability Control s brzdovým asistentem, EVIC - informační centrum vozidla v přístrojové desce, Hill Descent Control Hill Start Assist, sedadlo řidiče horizontálně sklopné, chromovaná boční dekor lišta, chromované úchyty v zavazadlovém prostoru (4), integrovaná příruční LED svítilna s dobíjením v zavazadlovém prostoru, Keyless Go - pasivní otevírání vozidla a bezklíčové startování, kliky dveří v barvě laku vozidla, koberce s logem Jeep, kolenní airbag u řidiče, kryt zavazadlového prostoru, kuřácká výbava - popelník se zapalovačem, kůží potažený volant s ovládáním audia a informačního systému EVIC, LED osvětlení interiéru, manuálně nastavitelný volant všemi směry, mlhová světla, odkládací kapsy v předních sedadlech, osvětlení držáků napojů mezi předními sedadly, osvětlení stínidel řidiče a spolujezdce, otevírání víka nádrže z pozice řidiče, plnohodnotná rezerva, pneumatiky 265/60 R18 BSW A/T, přístrojový panel a dveře v Soft Touch obložení, Quadra-Trac II - systém pohonu 4x4, Rádio/Audio AM/FM/CD/DVD/MP3 Media Center se 6ti repro - dotyková LCD obrazovka, sedadla nastavitelná 4 směry v bederní oblasti, sedadlo řidiče nastavitelné 8mi směry / spolujezdce 6ti směry, Selec-Terrain - dvourychlostní mezinápravová převodovka 4Hi/4Low, senzor automatického spínání stěračů, sledování tlaku pneumatik / výstražný signál, výklopné sklo okna zadních dveří / dálkové ovládané, středová konzole s dvojitým odkládacím prostorem, tempomat, tónovaná skla oken, Trailer Sway Control - systém pro tažné zařízení, ukazatel venkovní teploty, vnější zpětná zrcátka - el. sklopná, vyhřívaná, v barvě laku vozidla, výstup 12V 2x - přední sedadla a zavazadlový prostor, automatické tlumení zpětného zrcátka řidiče s mikrofonem, dekor interiéru - Sicilian Elm Woodgran (dekor světlého dřeva), elektricky nastavitelný volant všemi směry, chromovaný výfuk, chromované kliky dveří, chromované nákladové lišty v podlaze zavazadlového prostoru, kožené čalounění sedadel Luxury, kůží potažená řadicí páka, obložení dveřních panelů Luxury, ParkSense - parkovací asistent předního a zadního nárazníku, ParkView - zpětná parkovací kamera, přední světloměty Smartbeam, rádio/Audio Premium (9 repro + Subwoofer) 506W / Matrix Surround, sedadlo řidiče a spolujezdce nastavitelné 8mi směry, sedadlo řidiče s pamětí / rádio / venkovní zrcátka, sledování tlaku pneumatik / displej monitoring každého kola, stříbrné prahové dekor lišty, UConnect Phone handsfree s konektorem UCI 1.0 pro iPod (interface), venkovní zrcátka - el. sklopná, vyhřívaná, asférická, automaticky tlumená, vyhřívané sedalo řidiče a spolujezdce. Kč
Cena testované sestavy 1 296 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3604
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 210 / 6350
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 347 / 4300 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 16 / 8.8 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 782 / 1554
Objem nádrže (l): 93
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2210 / 540
Rozměr pneu: 265/80 R20
Jeep Grand Cherokee 3,6 V6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4822
b) šířka (mm): 1943
c) výška (mm): 1781
d) rozvor (mm): 2915
e) rozchod vpředu (mm): 1623
f) rozchod vzadu (mm): 1627
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 910 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Barrichello
22. 2. 2011 15:00
Re: Barykovo grandčé(ll)ro
Problém není v tom, že neuznávaj benzín, problém je v tom, že krom německé prémie neuznávaj nic jinýho :-)
24. 1. 2011 23:52
Re: recenze
Auto je to vskutku pěkné s moderním designem. Sic postavené na ML, ale hoši od Jeepu v něm jistě promítli dlouholeté zkušenosti. Pravda ale je, že se zmenšil kufr o cca 200, resp. 350 litrů.

Moc ale nechápu některé výroky pana redaktora.
1. Předpokládám, že je zkušený řidič schopný jet s čímkoli, o to víc nechápu výroky o tom, že se prostě bez asistence couvací kamery a park čidel nedají z místa řidiče odhadnout rozměry vozu. ??? To si potom musí stěžovat i řidič Land Roveru, X5 a podobných aut. A co by měl pak říkat řidič třeba Sprinteru nebo kamionu :-/
2. Dále píšete, že konečně jde po dlouhé době o plnohodnotné pětimístné auto. Ať jsem předešlou a současnou generaci Grandu prolejzal sebe líp, zásádní rozdíl jsem nenašel ani v sedadlech ani v prostoru pro nohy.

No, dost kritiky :-)

Nový GCh díky neotřelému vzhledu, schopnostem i zajímavé image má jistě našlápnuto k solidnímu úspěchu.
24. 1. 2011 23:09
Re: Barykovo grandčé(ll)ro
Přátelé, pozorně jsem si přečetl celou diskuzi a musím uznat, že Barrichello má železné nervy. Až na pár jeho jízlivých poznámek a narážek udržel své příspěvky bez vulgarit a osobních urážlivých útoků (což né všem se tady dařilo). A že jste mu někteří k tomu zavdali nesčetně důvod :-( .
Neříkám, že má ve všem pravdu, ale s většinou jeho výroků souhlasím. Zatvrzelý odpor ortodoxních příznivců nafty k benzinu dle mého názoru pramení prostě z toho, že neměli možnost se svozem mající 4,7L nebo 5,7 HEMI povozit. Nikomu to nezazlívám, ale když chci něco hodnotit, měl bych znát rub i líc.
Ano, moderní diesel např. od MB 350 CDI V6 je úžasnej - super dynamika i zvuk. Reálná spotřeba okolo 12 litrů taky jde. Ale i se soustavou filtrů tuhých částic to prostě smrdí. A MB taky nabízí čtyřválec 200CDI a to Vám garantuji, že u výfuku se dlouho zdržovat nebudete - kouř a smrad i se zahřátým motorem :-(
Já mám možnost se v práci vozit v Jeepu GCH 4,7L s LPG a přes počáteční obavy jsem se spotřebou spokojen. Jezdí se 50% město, 50% mimo a spotřeba je cca 15 litrů plynu - tedy cca 7,5 litru benzínu! Za to nám nejezdí ani Fabia 1,2 HTP :-)
A během tohoto roku by se podzemní garáže měli zpřístupnit i pro CNG a LPG.
Avatar - positivemind
10. 1. 2011 08:48
Re: cena starsi generace
Na Novinkách je nějakej Marcel Student, kterej tlačí nachlup to samé co hoši tady :-)
9. 1. 2011 22:18
Americkej sen
Designovou evoluci vnímám zcela pozitivně, Grand Cherokee je prostě auto pro chlapa, nepotřebuje na silnici okouzlovat. Tvary neztratily nic ze své (neokázalé) ikoničnosti. Pokud jde o pozici na trhu, těžko obstojí klasické členění mainstream - prémie. Grand Cherokee je v šedé zóně, podobně jako třeba Touareg (na mainstream trochu moc dobré a trochu moc drahé, na prémii trochu málo dotažené). Kupci Grand Cherokee jsou ovšem především lidé, kterým jsou tyhle kecy u zadnice.

Když koupíš Grand Cherokee, koupíš legendu, která si na nic nehraje, podrží tě v každý situaci, odvezeš s ní rodinu i s veškerou bagáží až k horský chajdě a nikdy ti nebude dělat ostudu.

Pokud jde o horní diskusi okolo spotřeby, vnímám to jako problém amerického snu. Samozřejmě, že dobrý dieselový třílitr okolo 200 kW je v Evropě pro takovéhle auto dokonalá volba. Ale na druhou stranu, pořád mám před očima toho kovboje co žmoulá marlborku a je naprosto v pohodě. Tenhle kovboj totiž zaručeně sedlá velkej osmiválec, co si jen tak brumlá, když cruisuje highway s tempomatem nastaveným na 80 mph. Je v tom určitá romantika. Otázka jen zní, za co chceš vypláznout ten svůj milion - jestli za romantiku, nebo za dokonalost.