Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep v Ženevě 2005

Ondřej Láník
Jeep představil již vloni v New Yorku novou generaci největšího modelu značky. Svěží tvary a nová technika se dostaly k zákazníkům v USA již v roce 2004, Evropa se dočká letos.

Grand Cherokee

Jeep klade důraz na terénní schopnosti svých vozů a snaží se tak vystoupit z řady mnoha dalších (nových) přírůstků ve třídě SUV. Nový Grand Cherokee je možno mít se třemi verzemi pohonu všech kol. Ten nejjednodušší Quadra-Trac I využívá rozdělovací převodovku NV140 bez redukce a je tak alternativou k levnějším Jeepům s jednou hnací nápravou (v současné době mají podíl asi 25% na prodeji Jeepu). Quadra-Trac II s rozdělovací převodovkou NV245 s redukcí a neutrálem (pro případ ze je vůz tažen). Třetím stupněm je pak Quadra-Drive II, který disponuje elektronickým systémem ELSD (Electronic Limited Slip Differentials), suplujícím funkci uzávěrek diferenciálů. Evropa se dočká dvou sofistikovanějších provedení.

Poprvé se pod kapotu dostal motor 5.7 HEMI V8, známý z dalších velkých Chryslerů (např. 300 C). Tento motor je vybaven deaktivací jedné z řad válců ve chvíli, kdy není celý výkon motoru potřeba, což se odráží až ve 20% úspoře paliva. 90% největšího točivého momentu je k dispozici v rozmezí otáček 2400 až 5100 ot/min. V nabídce je nadále motor 4.7 V8 SOHC.

Třetí, zatím nejmenší motor v řadě Grand Cherokee, už není letitý šestiválec 4.0 I-6, ale vidlicový šestiválec 3,7 l, který navíc dává vyšší výkon. Agregát, poprvé uvedený v Jeepu Liberty a Dodge Ram sdílí mnoho prvků s motorem V8 Power Tech.

Ženevskou premiéru si pod kapotou "velkého Čerokéze" odbyl nový agregát 3,0 l V6 CRD. Diesel z nové generace naftových motorů koncernu DaimlerChrysler Group a je zárukou nadprůměrné produkce točivého momentu a tažné síly spojených s vysokou ekonomikou provozu. S vysokotlakým vstřikováním Bosch, turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek a čtyřmi ventily na válec splňuje nový motor emisní normu Euro 4 i bez filtru pevných částic. Nejvyšší výkon má hodnotu 160 kW a točivý moment vrcholí 510 N.m při 1800 min-1.

Nový podvozek velkého Jeepu dostal nové hřebenové řízení (místo převodky s obíhajícími kuličkami), zadní pětiprvkovou nápravu, o 13% větší zdvih předních kol, ESP a v nejvyšší verzi s motorem V8 HEMI je nyní standardem hydraulický “Dynamic Handling System” pro snížení náklonu vozu v zatáčkách.

Jeep Grand Cherokee se jako model 2005 začne vyrábět ve třetím čtvrtletí letošního roku v Jefferson North Assembly Plant v Detroitu. Montáž pro trhy mimo severní Ameriku bude zahájena v prvním čtvrtletí roku 2005 v závodě Magna Steyr v rakouském Grazu.

Design modelu Jeep Grand Cherokee je návratem k atletickým liniím. Příď se sedmi svislými otvory v masce chladiče a výrazně tvarovanými výkonnými světlomety je značně dominantním prvkem celého designu. Zároveň s tím se jedná o jasné zařazení modelu Grand Cherokee do výrobního programu značky Jeep.

Změněny byly proporce s delší přední kapotou a vetší vzdáleností osy přední nápravy od spodního okraje čelního skla. Automobil tak získal mnohem dynamičtější ráz. Tomuto dojmu pomáhá i ploché čelní sklo a úzké A sloupky.

Nový model je o 129 mm delší, 4 mm širší a je posazen na rozvoru delším o 91 mm. Přestože šířka se tolik nezměnila, rozchod kol se zvětšil pro zvýšení vizuálního efektu a ovladatelnosti o 64 mm. Karoserie je ve srovnání s předchozím modelem o 60 procent tužší v krutu, má lepší aerodynamiku (cx=0,41), což je základ pro nižší spotřebu paliva. Zvýrazněné lemy blatníků karoserii opticky snižují. Větší zadní skupinové svítilny s čirým překrytím dodávají automobilu vážnost. Z celkového pohledu je velikost Jeepu Grand Cherokee zcela optimální pro špičkovou průchodnost terénem a zároveň potřebnou ovladatelnost na běžných silnicích.

Kvůli uspokojení celosvětové poptávky po novém modelu Jeep Grand Cherokee, byla jeho výroba situována do dvou nejmodernějších výrobních závodů. Prvním je detroitský Jefferson North Assembly Plan, který začal výrobu ve třetím čtvrtletí 2004. Výroba pro Evropu začne na jaře 2005 v továrně Magna Steyr v rakouském Grazu.

Nová generace Jeep Grand Cherokee se dostaví do showroomů svých prodejců v dubnu/květnu (zážehové modely) a v červnu (vznětový) letošního roku.


Ondřej Láník