Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Wrangler: Další generace se samonosnou karoserií?

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Jeep je synonymem terénních aut, a to doslova. Nová generace Wrangleru ale možná ztratí klasický rámový podvozek.

Míří Jeep z terénu na silnice? Cherokee „vyměkl“ a radikálně změnil konstrukci i design. Současný Grand Cherokee má kromě tradiční samonosné karoserie už i nezávislé zavěšení všech kol. Nejnovějším přírůstkem je pak malý crossover Renegade, mimochodem na rozdíl od „Čerokéze“ tvarově velmi povedené auto. Jediným opravdovým drsňákem zůstává tradiční Wrangler. Ale i ten se může radikálně proměnit. Nejspíš už za dva, maximálně tři roky.

Coby model 2017 totiž pravděpodobně dostane hliníkovou samonosnou karoserii místo tradičního rámu a turbomotory s menším objemem. Puristé se už teď třesou strachy a radikální fanoušci značky si myslí svoje, protože klasika je pořád potomkem válečného Willysu MB. To ale znamená, že novinka se bude vyrábět zřejmě někde jinde a nikoli v Toledu ve státě Ohio, odkud vyjížděly už vozy řady CJ (označení znamenalo Civilian Jeep). Stěhovaly se odsud na krátkou dobu pouze jednou jedinkrát, a to v osmdesátých letech do kanadského Bramptonu (Ontario). Ale to bylo ještě za časů American Motors Corporation. První Wranglery YJ s hranatými světly přišly na svět v roce 1986, současná třetí generace vozů tohoto jména nese kód JK. Následník ale spíše naváže na oblíbený hranatý Cherokee XJ (1984-2001), který si našel více než dva miliony spokojených klientů po celém světě a v Číně jej u Beijing Benz stavěli ještě v polovině minulé dekády.

„Pokud bude vybrán hliník, pak si myslím, že Toledo je špatné místo,“ řekl Sergio Marchionne novinářům na autosalonu v Paříži a dodal: „Vyžadovalo by kompletní rekonfiguraci aktiv, což je cenově nedostupné.“ Marchionne měl pochopitelně na mysli přestavbu celé kultovní továrny a její značnou finanční náročnost.

Downsizing je na postupu, zážehový vidlicový šestiválec 3,6 l tak asi odejde do historie. Jeepy musí plnit nejen evropské, ale i americké emisní normy. Což znamená snížení spotřeby paliva i redukci hmotnosti. Podle šéfa koncernu FCA si tato změna vyžádá radikální proměnu konstrukční architektury. Marchionne však slíbil pracovní místa v továrně zachovat. I tak bude mít samozřejmě problém s místními odbory, organizace UAW (United Auto Workers) je za mořem velmi silná a Bruce Baumhower řekl, že přesunutí výroby z Toleda jinam by bylo pro zaměstnance pořádnou fackou.

Už dříve přinesl server Automotive News Europe zprávu, že v Severní Americe nebude Jeep, potažmo Chrysler stavět žádné další závody, což znamená, že stejně využije některou ze stávajících výrobních kapacit. V lednu 2014 ovšem Sergio Marchionne pro změnu v Detroitu o továrně v Ohiu rezolutně prohlásil: „Stále hledáme způsoby, jak zvýšit výkon tohoto komplexu. Jedním z našich závazků, který jsme si dali, je totiž nikdy nevyrábět Wrangler mimo Toledo. Bude se tam dělat tak dlouho, dokud setrvám ve své funkci, nehodláme jej stavět jinde.“ Velký šéf si, zdá se, opět odporuje. Nebo že by Jeep změnil strategii a nikoho o tom předem neinformoval?

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Avatar - Barrichello
6. 10. 2014 16:14
Re: Wrangler bez V6?
To není o roku či dvou, ale o dlouhodobé koncepci. Třeba na to jednou přijdeš.....
Avatar - DRBNUTY
6. 10. 2014 15:50
Re: Samonosná karoserie?
Ze v terene je potrebny zaber V6 by si mal vysvetlit sudruhom v japonsku, ktori vyrabaju Suzuki Jimny a davaju do neho atmosfericky motor 1.3 :-!
6. 10. 2014 12:43
Re: Wrangler bez V6?
jo jo, dáváš jim rok, maximálně dva.... už posledních pět let, co? ;-)
Avatar - Barrichello
6. 10. 2014 10:00
Re: Wrangler bez V6?
Jo pardon - 3 a 4% - panečku,to je růst jak blázen.

Když se na tu hezkou tabulku podíváš, tak ten nárůst je POUZE v SUV a pikapech, v osobákách už několik let po sobě Chrysler Group tržní podíl ztrácí a oproti takovému roku 2000 je tržní podíl u osobáků výrazně, ale velmi výrazně měnší.

Tedy jak sem psal v blogu - sázení všeho na kartu SUV a pikapy se jim šeredně vymstí,je to pouze otázkou času...
6. 10. 2014 09:43
Re: Wrangler bez V6?
zase tady plácáš naprosté nesmysly? už ani nepřečteš tabulku?

[odkaz]

já vidím růst i u Caravanu a Journey....

A spíš než vytrhávání dílčích věcí z kontextu se na to dívej v globálu, třeba tímto pohledem:

[odkaz]

[odkaz]

zase ta klasika, růst tržního podílu, atd... však to znáš....