Jezdili jsme s VW Grand California: Tohle už není bydlík pro hipíky
Obytný Transporter California je ikonou pro nezávislé cestovatele. Jenže když už vás nebaví sprchovat se či vykonávat potřebu za autem, onu místnost do něj nenacpete. Proto přijíždí první skutečně obytný volkswagenu pravený z dodávky Crafter.
Spací auto na základě rodinného MPV nabízí kdekdo. Kromě dovolené se dá používat jako běžný rodinný vůz na každý den, pokud vás ovšem netrápí o dost vyšší pořizovací cena. Potíž je ale v jeho kompromisnosti. Jediným pohodlím bývá rozkládací lůžko a židličky, maximálně ještě tak venkovní sprcha s pidikuchyňkou. Do interiéru se prostě nedá víc vměstnat. Nejoblíbenějším takovým autem je Volkswagen California, aktuálně generace T6. Celkově se ho prodalo po celém světě už 140.000 kusů.
Jenže když svobodní hipíci vyrostou a vymění surfařské prkno za kočárek, nebo rovnou dva, najednou vidí, co transporteru chybí. Volkswagen proto vzal velkou dodávku Crafter a v polské továrně (nechce prozradit, jestli mu někdo pomáhal) ji na lince přestavěl na plnohodnotný obytňák. Přespí v něm čtyři výletníci, má solidní kuchyňku, a hlavně vnitřní sprchu a WC v jednom. Vyzkoušeli jsme ho na úzkých silničkách ostrova Gran Canaria.
Osvědčený model
Hned první setkání s obytným crafterem prozradí, že tohle není obyčejná dodávka k rozvozu zásilek či pečiva. Karoserie může mít dvoubarevné lakování, výsuvnou markýzu nad posuvnými dveřmi a okna černá jako bota.
Po nahlédnutí dovnitř překvapivě zjistíte, že to žádná okna nejsou. Černý pás na boku auta ve skutečnosti skrývá jen výhledy z boku a malé střílny v zadních dveřích. Souvislá linka pouze opticky rozbíjí velkou plochu výchozí dodávky. A to, co vypadá jako zadní boční výklopná okna, je ve skutečnosti jen způsob, kterak pomocí výklenků chytře zvětšit ložnou plochu vedoucí napříč autem.
Plastové díly interiéru mají tovární kvalitu bez malosériových nedodělků garážových úpravců, tedy lícují na sebe a nevržou. Líbily se nám detaily, které nepůsobí lacině. Například skříňky z masivního materiálu dostaly kvalitní kovová madla i panty. Čtecí lampičky se zapínají dotykově pouhým přiložením prstu a letmým stiskem se dá regulovat jejich intenzita. Díky propojení vestavby s technikou auta myslel výrobce i na maličkosti – po nastavení kempinkového módu se třeba hlasitost reprobeden v autě nastaví na stejnouúroveň, zatímco za jízdy směřuje víc decibelůk posádce v přední kabině auta.
I čtyřkolka
Grand California těží z příkladných jízdních schopností výchozího crafteru. Ladění podvozku je spíše tužší, díky tomu se dají i rychlé zatáčky projíždět bez zpomalení. Na druhou stranu jsme museli před příčnými prahy hodně brzdit, aby se nám nesypaly věci ze skříněk. Aspoň že se auto i přes absenci podpěrných nožek nehoupe, pokud se v noci v pelechu převalujete.
Pod kapotou je vždy stejný pohon. Nejsilnější motorizace pro crafter – dvoulitr TDI o výkonu 130 kW ve spojení s osmistupňovým automatem. S manuální převodovkou se vůbec nepočítá, což nemusí být každému po chuti. Standardně je výkon přenášen jen na přední kola jako u jiných obytných aut. Za příplatek se nabízí pohon všech kol 4Motion dokonce s uzávěrkou zadního diferenciálu, což činí Grand Californii v konkurenci obvyklých přestavěných Fiatů Ducato nadmíru zajímavou. V kombinaci s terénním obutím se pak už dá hovořit o solidním expedičním speciálu. Řada lidí si připlatí jen pro lepší pocit. I s „předohrabem“ jsme se v pohodě vydrápali z lesního kempu po mokrých kořenech a prašné cestě.
Technické údaje o nové spotřebě WLTP ještě nejsou k dispozici, v průměru jsme se zvýšenou verzí 600 a pohonem předních kol jezdili v kopcovitém terénu za 12,9 l. Není to málo, ale horské kanárské silničky nepatří zrovna ke vzorovým testovacím polygonům úsporných jezdců. Proto čekáme, že se v reálu bude apetit pohybovat do deseti litrů.
Letos vyprodáno
Obytný komfort modelu Grand hodnotíme proti malé californii jako podstatně vyšší. I když nutno uznat, že pokud máte srovnání s velkými obytnými vozy, ještě krůček schází – třeba samostatná koupelna. Tady je spojena se záchodem, takže si po umytí rozmyslíte vstup na WC s mokrou kluzkou podlahou. Když si chcete obléct kalhoty, musíte zčásti vystoupit na chodbičku. A dvě spací místa nad hlavou jsou pouze pro prcky nebo děti. Auto tedy není reálně čtyřmístné, ale spíše rodinné ve formátu 2 + 2.
Nic na tom ale nemění, že Grand California vyvolá v karavanistech šílenství. Na rozdíl od neoriginálních vestaveb má totiž servisní podporu VW po celém světě. Nemusíte se dožadovat součástek u neoficiálního dovozce přestavby, ani řešit odděleně servis výchozího podvozku. Má možnost pohonu všech kol a celkovou hmotnost do 3,5 tuny na řidičák typu B.
K tomu Grand California vyrostla na moderním základu s vyspělými jízdními asistenty obvyklými spíše v osobních autech – třeba díky elektromechanickému řízení zvládá autonomní jízdu v pruzích s navracením do správného směru.
Základní cena začíná na 1.398.027 Kč s daní pro model 600 a 1.450.978 Kč pro 680. Vůz ještě ani není v ceníku, a už je letošní kvóta 30 kusů vyprodaná. Na další zájemce se dostane napřesrok. Dovozce se sebevědomě nebojí, že by jich bylo málo. A to přesto, že se cena slušně vybaveného auta snadno vyšplhá nad dva miliony – v nabídce je i satelit, router LTE nebo fotovoltaické panely. Na totéž ale vyjde i „malá“ california, která startuje jen o osm tisíc levněji. Grand ji tedy v prodejích možná překoná.
Delší jen pro dva
Grand California vzniká ve dvou verzích podle přibližné délky v centimetrech jako model 600 a 680. Využitelnost je ale opačná, než by člověk čekal. Šestimetrová verze totiž poskytne spaní až pro čtyři cestující díky možnosti zvýšené střechy a tím pádem další postele vpředu. Zato dlouhý model pojme pouze dva lidi. Koupelna s WC je přitom na palubě vždy stejná, ovšem ve druhém případě je postel podstatně rozmařilejší a delší kuchyňka s nějakými skříňkami navíc. Výrobce dodává model 680 jako luxusnější verzi pro pár. Kvůli delšímu rozvoru se s ním bude hůř manévrovat, zato se výškou vejde do tří metrů. Zato nás s krátkou zvýšenou variantou 600 varovali, ať se nepouštíme pod mosty nižší než 3,1 metru…
Plusy
- Tovární přestavba s dostupným servisem a zárukou
- Kvalitní zpracování
- Možnost pohonu 4x4
Minusy
- Verze 680 nebude mít vyšší střechu
- Absence manuální převodovky může někomu vadit
- Vyšší cena proti jiným přestavbám
Základní technické údaje | |
MOTOR | Vznětový 2.0 TDI |
Max. výkon (kW při min-1) | 130/177 při 3600 |
Točivý moment (Nm při min-1) | 410 při 1500 až 2000 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | předních kol/všech kol 4Motion |
ROZMĚRY | Grand California 600/680 |
Délka x šířka x výška (mm) | 5986 x 2040 x 3094/6836 x 2040 x 2840 |
Rozvor (mm) | 3640/4490 |
Počet lůžek | 2 až 4/ 2 |
Rozměry koupelny a WC (mm) | 820 x 820 x 1850 |
Délka kuchyňské linky (mm) | 980/1400 |
Objem lednice (l) | 70 |
Zásoba čerstvé + odpadní vody (l) | 110 + 90 |
Plynové lahve (kg) | 2x11 |