Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy s Jaguarem I-Pace: Elektrizující šelma

Svět motorů Svět motorů 24. 6. 2018
174
67
Zobrazit náhledy (174)
Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace Jaguar I-Pace
První vážný konkurent plně elektrické Tesly X přijíždí možná trochu překvapivě z Velké Británie, ze stáje Jaguaru.

Trh s elektromobily je navzdory všem možným snahám zatím stále marginální, přesto každoročně roste o desítky procent. Už jen kvůli tomu a nepochybně vynikajícímu marketingu značky Tesla, jenž z ní udělal jednu z nejhodnotnějších automobilek světa, si na elektrický segment brousí zuby také zavedení prémioví výrobci z Evropy. Nepočítáme-li městskou štiku BMW i3, prvním opravdovým konkurentem americké Tesly je až nový Jaguar I-Pace.

Opravdový crossover

Jeho podoba je velmi proměnlivá. S vyfouknutým vzduchovým podvozkem totiž připomíná přerostlý hatchback, aby po stisku jediného tlačítka vystoupal o několik desítek milimetrů výš a proměnil se v SUV se sportovní boční siluetou. Vyšší světlost v tomto případě není jen pro parádu, což nám i-pace předvedl na několikakilometrovém úseku mimo zpevněné povrchy. Nejenže si poradil s říčním brodem, hračkou pro něj bylo také prudké stoupání po zaprášené cestě s nemalým množstvím kamenů, hrbolů a dalších nedokonalostí. Až jsme se báli, že to nízkoprofilové pneumatiky o průměru 22 palců odnesou.

Terénní vložku ovšem elektrický jaguar zvládl na výbornou, podobně suverénně si přitom vedl také na hladkém asfaltu, který je mu přece jen bližší.

Čistá radost z akcelerace

Na běžné silnici totiž může jaguar vytasit esa schovaná v rukávu. Jejich společným jmenovatelem je dvojice synchronních elektromotorů, z nichž každý disponuje výkonem 147 kilowattů a roztáčí vždy kola jedné nápravy. Kombinovaný výkon 294 kW neboli 400 koní, jímž kdysi disponovalo například osmiválcové BMW M5 (E39), a točivý moment téměř 700 Nm umějí dohromady zahrát úžasné divadlo.

Síla je totiž k dispozici hned od prvních setin po sešlápnutí akcelerátoru. Jestliže jej přimáčknete až k podlaze, se škubnutím vystřelíte vpřed. Zrychlování je skutečně opojné, hmotnosti přes 2,1 tuny navzdory. Navíc jej nedoprovází prakticky žádný hluk, jen decentní hučení zpod plechů. Stačí doslova mžik a jste na padesátce. A stovka? Ta je otázkou jen 4,8 s. Svižný let ručičky tachometru nás oslňuje až do hodnoty 200 km/h, kdy zasáhne omezovač. Pokud mají elektromobily zahrát i na emoce, bude to právě kombinací drtivé síly s vysokou kultivovaností jízdy.

V Jaguaru ovšem mysleli i na špetku radosti z řízení. Aby ukázali, že to nejsou jen plané řeči, poslali nás na moderní okruh kousek od portugalského Portimaa. Trať se spoustou zatáček odhalila jednu z výhod nízko položeného těžiště, díky němuž se nemusíte bát výrazných náklonů v zatáčkách. Li-ion akumulátory umístěné v podlaze o kapacitě 90 kWh na druhou stranu při rychlých změnách směru fungují trochu jako kyvadlo. Kinetická energie vůz sice trochu rozhodí, díky skvělému vyvážení ovšem situaci rychle a snadno podchytíte.

Jak je to s dojezdem?

Okruhová vložka byla spíše exhibicí, ve skutečnosti se bude i-pace pohybovat hlavně v reálném provozu. A tam funguje na jedničku. Dokonce ani není příliš prkenný, ačkoliv komfort očekávejte spíše s menšími z nabízených ráfků (18–20 palců). Velkou otázku obvykle vzbuzuje dojezd. Ten v britském případě dosahuje až 480 km, velmi ovšem záleží na okolnostech.

Jestliže většinu času trávíte ve městě a blízkém okolí, budete se k nabíječce připojovat zhruba každých 300 až 350 kilometrů, abyste baterie neždímali nadoraz. V čistě dálničním režimu počítejte s tím, že každý ujetý kilometr se na kapacitě projeví minimálně dvojnásobkem. To znamená zhruba 180kilometrový rádius. Citlivost elektřiny na jízdní režim je právě jedním z hlavních nedostatků čistě bezemisních aut, Jaguar I-Pace nevyjímaje.

Přesto v jeho podání vypadá mnohdy obávaná budoucnost dopravy ještě trochu růžově.

Šetříme energii

Každá uspořená kilowatthodina je u elektromobilu vyvážena zlatem. Jaguar I-Pace proto vsadil na skvělou aerodynamiku se součinitelem odporu 0,29. Za nízkým číslem stojí především hladká karoserie, mřížka usměrňující proudící vzduch a výsuvné kliky, jež známe už ze sesterského Range Roveru Velar. O chlazení akumulátorů se starají aktivní přední lamely, šetřit pomáhá také režim Eco, upravující jízdní styl i vyhřívání interiéru, či vysoce účinné tepelné čerpadlo, jež nashromážděným teplem mění speciální kapalinu na plyn s vyšší teplotou a vyhřívá jím interiér.

Chodci v bezpečí

Vedle standardních systémů ochrany kolemjdoucích disponuje i-pace kvůli neslyšné jízdě také generátorem vnějšího zvuku. Ten funguje do rychlosti 20 km/h a varuje chodce před jedoucím autem.

Plusy

  • Vynikající dynamika
  • Jízdní vlastnosti
  • Prostorný interiér

Minusy

  • Stále kompromisní dojezd
  • Vysoká cena
  • Kvalita některých materiálů uvnitř

Základní údaje Jaguaru I-Pace
Pohon Dva synchronní elektromotory s permanentním magnetem
Výkon (kW) 294
Točivý moment (Nm) 696
Pohotovostní hmotnost (kg) 2133
Zrychlení 0–100 km/h (s) 4,8
Maximální rychlost (km/h) 200
Kombinovaná spotřeba (kWh) 21,2
Rozměry
Délka (mm) 4682
Šířka (mm) 2011
Výška (mm) 1565
Rozvor (mm) 2990
Kufr (l) 638
Základní cena (Kč) 2 039 092

Autor: Ondřej Šámal

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - eniel lorien
Dojazd
| 29. 6. 2018
Milý Redmex - rád vidím že rozumieš písanému textu ale súvislosti... to už je horšie.. takže sa o to pokúsim ešte raz
Naozaj ma nemusíš poúčať o tom v akom vzťahu je čelná plocha a hodnota Cx. Ked som napísal že je jedno aký tvar /siluetu/ má toto konkrétne auto mal som pravdu. Práve preto že naozaj záleží na čelnej ploche.
A moja otázka pre teba je jednoduchá : poznáš čelnú plochu Jagu a npr tesly? Stručne povedané nepoznáš. Len odhaduješ čelnú plochu podľa siluety a fotiek. Tzv metóda pat&mat.
Aby som uviedol príklad vratim sa k prednej maske. Tesla nemá žiadny viditelný "gril" a preto sa optický zdá že ma veľmi malú plochu prednej masky.. Jag ma prvý pohľad mohutný gril. Evokuje to veľkú čelnú plochu. V skutočnosti je to len mriežka za ktorou je maličký chladič.. zvyšok vzduchu prúdi popod kapotu a voľne uniká prieduchmi... takže predná maska ako celok má omnoho menšiu plochu ako by sa podľa tej tvojej slávnej siluety mohlo zdať.
Preto ak chces mudrovať a ohánať sa vutahom Cx a čelnej plochy skús si okrem toho Cx zistiť aj presnú hodnotu tej tvojej plochy. A pri analýze dojazdu nezabudni ani na valivý odpor pneu , na technológiu meničov , a samozrejme na to či má motory s budením alebo permanentným magnetom.

Pokus dobrý
| 26. 6. 2018
Tesla je pro pyromany, ostatni si koupi tohle.
Pokus dobrý
| 26. 6. 2018
Ano, je to dobrý směr.

Jen se ukazuje, o jak moc velký kus je Tesla napřed. První auto ze starého kontinentu, co se ji snaží dohnat. Zbrusu nové. A přesto to kvality Tesly nedosahuje. Neřešil bych o něco horší interiér, nebo subjektivně i design (ta červená je hnus). Co bych ale hodně řešil je dojezd, výkon, zrychlení. Tesla je silnější, má podstatně lepší dojezdy (vycházím z údajů v článku), je tišší a navíc má Supercharger, autopilota, výškově nastavitelný podvozek (děje se tak i automaticky v závislosti na terénu a rychlosti) .... dohnat západ nebude pro evropu tak lehké, jak se zdá. S těmi našimi kouřícími mašinami jsme poněkud zaspali dobu a nová auta se budeme muset naučit vyrábět no ... co se dá dělat.

A jak se ukazuje, není až tak lehké to vyrobit. Ani tradiční automobilky, polobozi z dob průmyslové revoluce, toho nejsou schopné.
Jak být emision zero!!!
| 26. 6. 2018
V Evropě ano. V zemi, odkud pochází Tesla model X problém s parkováním fakt nehrozí.
Dojazd
| 25. 6. 2018
Silueta a tvar SUV je prave dolezity. Ten urcuje celnu plochu. A samotny aerodynamicky odpor sa vypocita ako sucin celnej plochy a sucinitelu odporu.
Pri odpore sa hrane o nahnanie percent (napr. Cx 0.25 vs. 0.3 je rozdiel 20%), kdezto celna plocha SUV je v pohode o 50% vyssia ako u sedanu.

Plus dosiahnut nizky celny odpor je problematicke u auta tvaru SUV. Tu sa chvalia Cx 0.29. Predchadzajuci Peugeot 308 hatchback mal 0.28 po facelifte a to je hatchback tiez velmi neefektivny tvar.

300km nie je pre mna nic moc, specialne ak je to skor optimiticka varianta, ale samozrejme neznamena to, ze inym to bude vadit. Osobne vidim elektro auto ako ideal do mesta manzelke :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku