TEST Jízdní dojmy s VW e-Crafter: Tady jsou baterky na správném místě!
Spojka, brzda, plyn, zaparkovat, chcípnout, zazvonit na zákaznici a počkat, než sjede výtahem z dvanáctého patra ke dveřím. Tak to řidič rozvážkové služby udělá nejmíň šedesátkrát za den. Trápit v tomhle režimu diesel je zoufalství, nemluvě o lokálních emisích. Ve městech se přitom stále častěji vyřizují po internetu i obyčejné nákupy potravin, takže dodávek cukajících od domu k domu kvapem přibývá. Právě tady se nejlépe uplatní elektromobil a my jsme před týdnem jeden takový vyzkoušeli. Projeli jsme se po Hamburku Volkswagenem e-Crafter.
Nafta nepatří do mraveniště
Statistiky výrobce ukázaly, že typický podomní kurýr najede za den kolem 70 km, vozí asi 900 kg těžký náklad a po šichtě uklidí auto do hlídaného
depa. Podobně jsou na tom řemeslníci, stavební firmy nebo drobní zemědělci.
Na podobné úkoly by možná stačilo vozítko Streetscooter s dojezdem 85 km, které ve vlastních dílnách montuje německá pošta. Ale možná také ne: kolem 30 % oslovených dopravců totiž nasazuje dodávky střední velikosti na trasy kolem 175 km.
Těmto požadavkům vychází vstříc e-Crafter, dodávka s bateriemi pod podlahou ložného prostoru. Jde zatím o nejkratší verzi s rozvorem 3640 mm a ložným prostorem 10,7 m3. Nosnost dosahuje podle specifikace 970 až 1720 kg, přičemž nižší váhu odvezete i s řidičákem skupiny B. Otevření bočních dveří odhalí asi patnácticentimetrový přidaný schod, přesto do stropu zbývá přes 180 cm, takže se řidič může zásilkami pohodlně probírat.
Jednoduše a tiše
Za volantem prozradí alternativní pohon jen přístrojový štít s ukazatelem výkonu. Jinak je všechno jako dřív včetně mechanické ruční brzdy a voliče automatu, který zde ovšem rozhoduje jen o jízdě dopředu či dozadu.
Musíme uznat, že na nekonečné proplétání uličkami v centru a objíždění špatně zaparkovaných taxíků je elektrická trakce skutečně geniální. Točivý moment dosahuje maxima z nejnižších otáček a pedálem se dávkuje velmi jemně. Žádná spojka, žádné cukání, žádný turboefekt.
Elektromotor s 290 Nm a 100 kW je převzatý z e-Golfu, dostal jen kratší stálý převod. S crafterem a pětimetrákovou bednou nákladu cvičí v městských rychlostech pohotově a po čtyřproudovce kolem přístavu bzučí osmdesátkou jako nic. Nejvyšší rychlost je pro zachování únosné spotřeby omezena na 90 km/h.
Nízkým průměrným rychlostem a předpokládaným nájezdům odpovídá i záruka na baterii, limitovaná osmi lety a 160.000 km – tedy ve smyslu, že si zachová 70 % kapacity.
Dojede daleko, když…
Reálná spotřeba nevybočuje z elektrických zvyklostí. V cyklu NEDC dosahuje 21,5 kWh/100 km a my jsme při popojíždění Hamburkem a troše plynulosti dosáhli hodnoty jen o málo horší. Kromě nízkých rychlostí se na tom ale podepisuje i mírné počasí a terén bez jediného kopce. Jaké spotřeby e-Crafter dosáhne třeba v Liberci při -10° C, se musí teprve ukázat. Od spotřeby se odvíjí dojezd, který vzhledem k záměrům výrobce vychází dost natěsno. Z e-Golfu totiž přešla kromě motoru i baterie s využitelnou kapacitou necelých 33 kWh a nabitá auta v depu ukazují dojezd kolem 140 až 160 km. Pro městské využití tedy mají velkou rezervu, ale v kopcovitém terénu a s nutností vytápění kabiny může klesnout i k 100 km.
A při tolerované ztrátě kapacity po několika letech ještě níž.
Emise i ceny blízké Tesle
Což logicky vede k penězům. Zatímco dieselový crafter s krátkým rozvorem a dobrou výbavou (kamera, navigace, klimatizace) vyjde na něco přes 800.000 Kč, elektrický se v listopadu začne nabízet na cenu kolem 1.700.000 Kč. Obchod tedy logicky pokvete spíš od Švýcarska na sever, kde mu pomohou zákazy vjezdu a zelené pobídky z veřejných peněz. Přesto je povzbuzující, že elektrický pohon se z výstředního luxusu pro celebrity stěhuje na praktičtější a ekologicky přínosnější parketu.
Plusy
- Jezdí bez lokálních emisí
- Dobře snáší městský provoz
- Přiměřený dojezd
- Velký ložný prostor
- Osmiletá záruka na baterii
Minusy
- Cena úměrná technologii
- Mimo město nezaujme rychlostí ani dojezdem
- Pouze přední pohon
Řídíš, tak nepřepínej
Rekuperace po sundání nohy z pedálu je nastavená velmi mírně, na rozdíl od e-Golfu se nedá zesílit pákou voliče. Volkswagen tak vyhověl připomínkám 25 velkých zákazníků jako Coca-Cola nebo DHL, kteří auta testovali před zahájením výroby. Podle nich má řidič řídit, ne si za jízdy hrát s nastavováním parametrů. Profesionálové holt své řemeslo ještě nezapomněli…
Tranďák až příště
Proč Volkswagen raději neelektrifikoval menší typ Transporter? Jednak proto, že využívá 15 let starou podlahovou plošinu, v níž se s akumulátory nepočítalo. Zadruhé energetická hustota lithiových článků roste, takže e-Crafter za pár let zvládne i rozměrnější a těžší náklady. Pak se mohou
snadno elektrifi kovat i delší verze s užitným prostorem až 17,5 m3.
Základní technické údaje | |
Motor | stejnosměrný asynchronní |
Výkon | 100 kW při 3000-12 000 min-1 |
Točivý moment | 290 Nm při 1-3000 min-1 |
Převodovka | stálý převod |
Nejvyšší rychlost | 90 km/h |
Spotřeba (v cyklu NEDC) | 21,3 kWh/100 km |
Vnější rozměry | 5986 x 2040 x 2590 mm |
Rozvor | 3640 mm |
Objem nákladového prostoru | 10,7 m3 |
Provozní hmotnost | 2160 kg |
Užitečná hmotnost | 970-1720 kg |