Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy s VW e-Crafter: Tady jsou baterky na správném místě!

Martin Frei
Diskuze (18)
Na cestu do Chorvatska není elektromobil nejšikovnější. Ale dodávka pro městské kurýry, to je něco jiného. Šance se jako první chopí Volkswagen.

Spojka, brzda, plyn, zaparkovat, chcípnout, zazvonit na zákaznici a počkat, než sjede výtahem z dvanáctého patra ke dveřím. Tak to řidič rozvážkové služby udělá nejmíň šedesátkrát za den. Trápit v tomhle režimu diesel je zoufalství, nemluvě o lokálních emisích. Ve městech se přitom stále častěji vyřizují po internetu i obyčejné nákupy potravin, takže dodávek cukajících od domu k domu kvapem přibývá. Právě tady se nejlépe uplatní elektromobil a my jsme před týdnem jeden takový vyzkoušeli. Projeli jsme se po Hamburku Volkswagenem e-Crafter.

Nafta nepatří do mraveniště

Statistiky výrobce ukázaly, že typický podomní kurýr najede za den kolem 70 km, vozí asi 900 kg těžký náklad a po šichtě uklidí auto do hlídaného

depa. Podobně jsou na tom řemeslníci, stavební firmy nebo drobní zemědělci.

Na podobné úkoly by možná stačilo vozítko Streetscooter s dojezdem 85 km, které ve vlastních dílnách montuje německá pošta. Ale možná také ne: kolem 30 % oslovených dopravců totiž nasazuje dodávky střední velikosti na trasy kolem 175 km.

Těmto požadavkům vychází vstříc e-Crafter, dodávka s bateriemi pod podlahou ložného prostoru. Jde zatím o nejkratší verzi s rozvorem 3640 mm a ložným prostorem 10,7 m3. Nosnost dosahuje podle specifikace 970 až 1720 kg, přičemž nižší váhu odvezete i s řidičákem skupiny B. Otevření bočních dveří odhalí asi patnácticentimetrový přidaný schod, přesto do stropu zbývá přes 180 cm, takže se řidič může zásilkami pohodlně probírat.

Jednoduše a tiše

Za volantem prozradí alternativní pohon jen přístrojový štít s ukazatelem výkonu. Jinak je všechno jako dřív včetně mechanické ruční brzdy a voliče automatu, který zde ovšem rozhoduje jen o jízdě dopředu či dozadu.

Musíme uznat, že na nekonečné proplétání uličkami v centru a objíždění špatně zaparkovaných taxíků je elektrická trakce skutečně geniální. Točivý moment dosahuje maxima z nejnižších otáček a pedálem se dávkuje velmi jemně. Žádná spojka, žádné cukání, žádný turboefekt.

Elektromotor s 290 Nm a 100 kW je převzatý z e-Golfu, dostal jen kratší stálý převod. S crafterem a pětimetrákovou bednou nákladu cvičí v městských rychlostech pohotově a po čtyřproudovce kolem přístavu bzučí osmdesátkou jako nic. Nejvyšší rychlost je pro zachování únosné spotřeby omezena na 90 km/h.

Nízkým průměrným rychlostem a předpokládaným nájezdům odpovídá i záruka na baterii, limitovaná osmi lety a 160.000 km – tedy ve smyslu, že si zachová 70 % kapacity.

Dojede daleko, když…

Reálná spotřeba nevybočuje z elektrických zvyklostí. V cyklu NEDC dosahuje 21,5 kWh/100 km a my jsme při popojíždění Hamburkem a troše plynulosti dosáhli hodnoty jen o málo horší. Kromě nízkých rychlostí se na tom ale podepisuje i mírné počasí a terén bez jediného kopce. Jaké spotřeby e-Crafter dosáhne třeba v Liberci při -10° C, se musí teprve ukázat. Od spotřeby se odvíjí dojezd, který vzhledem k záměrům výrobce vychází dost natěsno. Z e-Golfu totiž přešla kromě motoru i baterie s využitelnou kapacitou necelých 33 kWh a nabitá auta v depu ukazují dojezd kolem 140 až 160 km. Pro městské využití tedy mají velkou rezervu, ale v kopcovitém terénu a s nutností vytápění kabiny může klesnout i k 100 km.

A při tolerované ztrátě kapacity po několika letech ještě níž.

Emise i ceny blízké Tesle

Což logicky vede k penězům. Zatímco dieselový crafter s krátkým rozvorem a dobrou výbavou (kamera, navigace, klimatizace) vyjde na něco přes 800.000 Kč, elektrický se v listopadu začne nabízet na cenu kolem 1.700.000 Kč. Obchod tedy logicky pokvete spíš od Švýcarska na sever, kde mu pomohou zákazy vjezdu a zelené pobídky z veřejných peněz. Přesto je povzbuzující, že elektrický pohon se z výstředního luxusu pro celebrity stěhuje na praktičtější a ekologicky přínosnější parketu.

Plusy

  • Jezdí bez lokálních emisí
  • Dobře snáší městský provoz
  • Přiměřený dojezd
  • Velký ložný prostor
  • Osmiletá záruka na baterii

Minusy

  • Cena úměrná technologii
  • Mimo město nezaujme rychlostí ani dojezdem
  • Pouze přední pohon

Řídíš, tak nepřepínej

Rekuperace po sundání nohy z pedálu je nastavená velmi mírně, na rozdíl od e-Golfu se nedá zesílit pákou voliče. Volkswagen tak vyhověl připomínkám 25 velkých zákazníků jako Coca-Cola nebo DHL, kteří auta testovali před zahájením výroby. Podle nich má řidič řídit, ne si za jízdy hrát s nastavováním parametrů. Profesionálové holt své řemeslo ještě nezapomněli…

Tranďák až příště

Proč Volkswagen raději neelektrifikoval menší typ Transporter? Jednak proto, že využívá 15 let starou podlahovou plošinu, v níž se s akumulátory nepočítalo. Zadruhé energetická hustota lithiových článků roste, takže e-Crafter za pár let zvládne i rozměrnější a těžší náklady. Pak se mohou

snadno elektrifi kovat i delší verze s užitným prostorem až 17,5 m3.

Základní technické údaje
Motor stejnosměrný asynchronní
Výkon 100 kW při 3000-12 000 min-1
Točivý moment 290 Nm při 1-3000 min-1
Převodovka stálý převod
Nejvyšší rychlost 90 km/h
Spotřeba (v cyklu NEDC) 21,3 kWh/100 km
Vnější rozměry 5986 x 2040 x 2590 mm
Rozvor 3640 mm
Objem nákladového prostoru 10,7 m3
Provozní hmotnost 2160 kg
Užitečná hmotnost 970-1720 kg

Martin Frei
Diskuze (18)
18. 9. 2018 01:19
crafter
Klasický naftový crafter máme na firmě už dva roky, kupovali jsme jej přes [odkaz] a je to opravdu skvělý pracant, který už s námi najel skoro sto tisíc kilometrů, za tu dobu s ním nebyly žádné problémy, takže jsem na elektro verzi opravdu zvědavý.
16. 9. 2018 14:34
Re: Ceny
No uvidíme. Německá pošta se mohla vyhnou nákupu předražených aut od stávajících výrobců, i když by pro ni určitě udělali "cenu". Podobně mohou tythle hrátky s pohádkama o drahých bateriích a tudíž drahých elektromobilech, udělat prostor pro nové dodavatele aut.
Avatar - wakantanka
16. 9. 2018 13:48
Re: Ceny
Mne je jasne ako funguje cenotvorba, avsak tu silne pochybujem o tom, ze to spadne nejak vyrazne za par rokov. Navyse ak by boli schopni dodat vozidlo v cene a specifikacii Nemeckej posty, nevyvinula a nevyrabala by si ho sama. Toto plati samozrejme aj pre ostatnych vyrobcov. Takze preco by mala posta nakupovat nieco ovela drahsie inde, ked si to sama vyraba za zhruba polovicu?
16. 9. 2018 08:58
Re: Ceny
Cenu stanovují výrobci a u všech "nových" výrobků nebo inovací se snaží nasadit jí co nejvýše. Ono to ještě chvíli bude trvat, ale cena půjde dolů - viz třeba [odkaz] .
16. 9. 2018 08:23
Re: Ceny
VW údaj o typu motoru úzkostlivě tají :-) ale našel jsem aspoň info o motoru předchozí 85 kW verze a je samozřejmě střídavý synchronní. Není žádný důvod se domnívat, že v aktuální verzi by to mělo být jinak. Takže by mě zajímalo kde pan redaktor na ten nesmysl přišel

[odkaz]