Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jízdní dojmy: Volkswagen Caddy 4Motion - Kamzík

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Volkswagen loni představil pohon 4x4 pro model Caddy. Zajeli jsme jej vyzkoušet do kopců v okolí Salcburku.

Sníh, mráz a náledí nemilují na silnici ani zapřísáhlí lyžaři. Automobily s pohonem pouze jedné nápravy v těchto podmínkách kolabují nebo se občas stávají neřízenými střelami krátkého doletu. Důvod je jasný – adheze pouze dvojice kol na kluzkých podmínkách prostě nestačí.

Ledový křest

Na speciální ledové dráze ohraničené sněhovými valy jsme vozidla Caddy 4Motion proháněli jako sněžné skútry. Základ v podobě pohonu přední nápravy a přes spojku Haldex automaticky připojitelné zadní si s kluzkým ledem poradil nad očekávání. Již první rozjezd přinesl příjemný zážitek. Přerozdělení točivého momentu i na zadní nápravu se neprojevilo prokluzem předních a prudkým připojením zadních kol. Přední se protočila jen minimálně a zadní již spěchala na pomoc.

Nutno dodat, že na ledu by i prudké připojení pohonu zadní nápravy nevyvolalo náhlý ráz od kol na karoserii, proto jsme se vydali mimo ledový okruh na rozbředlým sněhem pokrytou silnici. Po prudkém sešlápnutí pedálu plynu se jemný, ale i intenzivní rozjezd bez znatelného připojení zadní nápravy opakoval. Odpověď jsme našli v konstrukci mezinápravové spojky Haldex.

Haldex v nejnovějším vydání

Nové Caddy totiž dostalo poslední, čtvrtou verzi tohoto ústrojí, u kterého není k sepnutí spojky nutný prokluz předních kol. Haldex 4. generace totiž pracuje se signály od snímačů otáček motoru, polohy plynového pedálu, otáčení kol a natočení volantu. Stabilizační systém ESP tvoří nutnou součást Haldexu poslední generace, neboť toto zařízení rovněž využívá dat od snímačů příčného a podélného zrychlení. Díky tomu se již při rozjíždění přenáší větší část točivého momentu na zadní kola, protože tlak působící na lamely spojky reguluje elektromagnetický ventil na základě pokynů řídicí jednotky spojky Haldex. Ihned po nastartování se zapne elektrické čerpadlo, které do zásobníku natlačí olej potřebný k sepínání a vypínání mezinápravové spojky. Po sešlápnutí pedálu plynu haldex reaguje a přenáší větší točivý moment na zadní kola. Díky tomu jsme ani při prudkém startu na namoklé vozovce nezaznamenali prokluz předních kol s následným připojením zadních, jak činil Haldex druhé generace.

ESP nelze vypnout

Na ledové testovací dráze jsme se pomocí tlačítka ESP umístěného před řadicí pákou snažili stabilizační systém zcela vypnout. To však nešlo, Haldex v nejnovější verzi totiž využívá ke své činnosti čidla příčného a podélného zrychlení. Stiskem tlačítka ESP došlo pouze k odblokování protiprokluzového systému ASR, takže kola bylo možné efektně prohrábnout.

Rozdíl mezi 4x2 a 4x4

Při jízdách jsme měli k dispozici také caddy pouze s pohonem předních kol. K porovnání sloužilo zledovatělé stoupání, které bylo možné s pohonem předních kol zdolat pouze po řádném rozjetí. Instruktoři nás nechali vyjet svah také s Caddy 4Motion, jež stoupání odpovídající červené sjezdovce zvládlo bez potíží. Pro lepší poznání pohonu 4Motion jsme měli v polovině svahu zastavit a znovu se rozjet. Jemná práce s plynem a spojkou přinesla nečekaný posun vzhůru vpřed.

Dodávka i osobní

Verze 4motion bude k dostání jak v provedení Van, tak i pro osobní specifikace Kombi či Life. V případě dvoumístné dodávky lze získat užitečné zatížení až 720 kg, osobní sedmimístná varianta uveze 546 kg užitečného zatížení. Obojí provedení bude možné spojit s přívěsem až do hmotnosti 1500 kg. Na výměnu oleje ve spojce Haldex musíte zajet po ujetí 60 000 kilometrů.

Caddy 4Motion by měl do Česka přijít v průběhu tohoto měsíce, samozřejmě (zatím) jen jako krátká verze. Již teď je jasné, že Caddy 4Motion coby dodávka nenalezne žádného přímého konkurenta s pohonem všech kol. Model v osobním provedení přinese proti soupeřům výhodu ve velmi sofistikovaném pohonu.

Pro Caddy 4Motion byl vybrán pouze turbodiesel 1.9 TDI/77 kW. Ten se spojuje výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, zatímco u caddy s pohonem předních kol dostanete pětistupňové ústrojí.

Během jízd na testovacím okruhu a při zdolávání svahu nemělo smysl měřit spotřebu, tyto informace vám přineseme v rámci plánovaného testu. Podle údaje výrobce by průměr 4Motion měl proti verzi s pohonem předních kol narůst o 0,3 l/100 km.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.9 TDI DPF
Výkon (kW/ot. za min) 77/4000
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 250/1900
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 13,7/13,9*
Spotřeba paliva (l/100 km) 6,6/6,7*
Emise CO2 (g/km) 172/176*
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
* údaje pro verze Kombi/Life.

Ladislav Černý
Diskuze (0)