Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

K mání je úžasný člun z roku 1952, který dodnes drží rychlostní rekord. Pohání ho V12 Ferrari

Jan Zajíc
Diskuze (0)

V historii Ferrari najdeme celou řadu výjimečných vozů. Vzpínající se hřebec ovšem nezdobí pouze auta, logo italské automobilky se například objevilo i na jednom hodně zajímavém člunu.

Jde o úžasný člun Arno XI z roku 1952, který vznikl s jasným cílem: měl vytvořit rychlostní rekord na vodě, konkrétně pro plavidla s hmotností do 800 kilogramů.

Za projektem stál Achille Castoldi, závodník a dobrodruh, který od roku 1940 zapsal několik vodních rekordů. Stavbou člunu pověřil chlapíka jménem Cantieri Timossi.

Brzy se ale do hry vložil Enzo Ferrari, zakladatel slavné automobilky. Když se o Castoldiho snaze dozvěděl a navíc zjistil, že vrchní část člunu dostane červený lak, jehož odstín odpovídal livreji závodních Ferrari, povolal do akce svůj tým Formule 1. A tvůrci člunu věnoval 4,5litrový dvanáctiválec v soutěžní specifikaci, připravený pro monopost F1.

Trochu jiná verze příběhu praví, že se Castoldi na Enza obrátil sám. Ať už to bylo jakkoli, Ferrari kromě pohonné jednotky poskytl i lidské zdroje. Inženýři a mechanici týmu Scuderia F1 Castoldimu pomohli zejména se zvýšením výkonu. Úprav na motoru se udělalo několik, ale nejvíc výkonu dodalo přeplňování pomocí dvou kompresorů. Místo standardních 385 koní V12 po modifikacích nabízela až 600 koní.

Vyvrcholením projektu pak byl opravdu nový světový rekord. 15. října roku 1953 člun Arno XI uháněl po hladině Isejského jezera v severní Itálii fantastickou rychlostí 241,71 km/h. Jde o rekord ve třídě do 800 kilogramů, který dodnes nebyl překonán - i díky pozdější změně pravidel.

Ve stejný den Castoldi s Arnem XI vytvořil také rekord na 24 námořních mil s průměrnou rychlostí 164,37 kilometrů za hodinu.

Člun po rekordním zápisu Achilla Castoldi prodal jistému inženýrovi a závodníkovi jménem Nando dell’Orto. Ten udělal několik úprav a s plavidlem ještě několik let pravidelně závodil. Po roce 1965 se člun objevoval už pouze při různých exhibičních jízdách. A protože jde o jediný člun s motorem Scuderia Ferrari na světě, dostalo se mu později také péče pracovníků oddělení Ferrari Classiche, v němž podstoupil důkladnou renovaci.

Nyní je neobvyklé plavidlo na prodej, nabídka se objevila na webu DuPont Registry. Cena je na vyžádání, kolegům z Business Insider se podařilo zjistit, že vzácný stroj je k mání za zhruba 276 milionů korun.

Video se připravuje ...

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme