Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kalifornie 2025: Každé sedmé auto má být elektromobil

David Bureš
Diskuze (18)
Do roku 2025 má na kalifornských silnicích jezdit 1,4 milionu hybridních a elektrických aut.

Kalifornie už od sedmdesátých let minulého století tlačí automobilky, aby zde prodávaly co nejekologičtější auta. A nejinak tomu bude v budoucnu, tento týden byl v tomto západoamerickém státě schválen plán, podle kterého má významně vzrůst podíl zde prodaných elektromobilů, plug-in hybridů a automobilů s palivovými články.

Balíček předpisů, jejichž účelem je zlepšení kvality ovzduší a snížení vypouštěných skleníkových plynů, je souhrnně označen jako Program za pokročilé čisté vozy (Advanced Clean Car program).

Podle kalifornského plánu se mají emise CO2 snížit o 34 % mezi lety 2015 a 2025, což je v souladu s předpisy navrženými americkým prezidentem Barackem Obamou.

Podle plánovaných nových emisních standardů má být do roku 2025 každé sedmé nově prodané auto elektromobilem nebo hybridem. To by znamenalo, že by takových aut na kalifornských silnicích jezdilo v roce 2025 asi 1,4 milionu. Nová pravidla mohou vstoupit v platnost v roce 2018, od toho roku by pak měl postupně růst podíl prodaných hybridních a elektrických aut, a to až na 97 %. General Motors, Ford, Chrysler Group či Nissan s kalifornskými emisními pravidly většinou nesouhlasily, nová pravidla ale podpořily.

Do roku 2050 pak má být v Kalifornii 87 % nově prodaných automobilů elektromobily nebo automobily poháněnými vodíkovými palivovými články.

Kalifornští prodejci se ale obávají toho, že zákazníci o elektrické vozy a hybridy takový zájem mít nebudou. Nutný vývoj automobilů totiž zvýší jejich cenu, podle některých názorů v průměru o 3.200 dolarů (cca 61 tisíc korun), na což si zákazníci budou těžce zvykat.

Také Aliance výrobců automobilů se obává nových pravidel. Automobilky sice kvůli investovaným financím do vývoje nových technik chtějí prodat co nejvíce takových automobilů, zároveň ale nevědí, kolik zákazníků o daný vůz bude mít zájem. Aliance tvrdí, že i pokud bude dáno číslo, kolik elektrických a hybridních aut má být v Kalifornii prodáno, neřeší to problém, když zůstanou u dealerů neprodaná.

Zároveň má být v tomto americkém státě podpořen vývoj infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Kalifornští zákonodárci předpokládají, že na podporu prodeje tohoto druhu automobilů budou nabízeny slevy, popřípadě výhodné úvěry. Dalších deset amerických států, včetně New Yorku a New Jersey plánuje, že nová pravidla také přijmou, pokud budou v Kalifornii skutečně uvedena v platnost.

David Bureš
Diskuze (18)
29. 1. 2012 18:52
Re: Rok 2015
Myslel jsem to tak, že dříve to byl velmi úzký trh bohatých lidí, takže náhrada jedné drahé technologie za jinou drahou technologii, která jim přinesla výhodu většího dojezdu, byla mnohem jednodušší. Technologie (povětšinou) přichází odshora.

Problém je, že baterie jsou celkem zaostalé, jejich vývoj spolkne neskutečné množství peněz. A kdo ty peníze do vývoje nalije, když si nikdo takové auto nekoupí? Současné aplikace nevytvářely dostatečný tlak na vývoj baterií. Pomalu to začíná ve spotřební elektronice, která také zoufale potřebuje baterie s vyšší energetickou hustotou.

Také moc nevěřím v deformování trhu pobídkami.
29. 1. 2012 18:34
Re: Rok 2015
To není tak úplně pravda, na začátku je vždy výrobce a na něj tlačí lidé na co nejnižší cenu. Takhle právě zařve většina technologií - sice by prospěly, ale byly by dražší a běžný zákazník by je prostě nekoupil. To je třeba případ fotovoltaiky, kde firmy nabízející skutečně technologie budoucnosti zkrachovaly, protože prostě vyrábět to postaru bylo o něco levnější a většina dala přednost nižším nákladům na pořízení.

Trh se povětšinou řídí penězi, tedy zodpovědní hráči TCO. Pokrok kolikrát něco stojí. O tomhle jsou vlastně vizionáři - přivést k životu a protlačit něco, o čem trh ani neví, že to chce/ může využít.

Se čtyřkolkou máš pravdu, tam by to už mohlo být zajímavější. Na druhou stranu, elektromotory v nábojích mají také své nevýhody.
29. 1. 2012 17:07
Re: Rok 2015
Co je celkově účinější, to nevím. Ale mysím si, že v případě čtyřkolky by to mohlo být zajímavé - odpadla by nejen převodovka, ale i všechny rozvodovky/diferenciály.
Jedno je jisté - kdyby se objevilo něco opravdu velmi efektivního, tak se to rychle prosadí, protože lidi chtějí jezdit s nízkými náklady ;-)
29. 1. 2012 16:49
Re: Rok 2015
A auta se spalovacími motory byly záležitostí mas obačejných lidí ? Taky si je mohli dovolit jen ti nejbohatší.
Já osobně nejsem horlivým zastáncem volného trhu, ale ani nesmyslných dotací. V každém případě je třeba uplatňovat zdravý rozum ... aby to nedopadlo jako s výkupními cenami pro fotovoltaické elektrárny nebo nepromyšleným prosazováním biopaliv za každou cenu.
Elektromobily fungují dokonce i bez dotací - tam kde to má smysl, třeba jako golfové vozítka nebo takové ty oranžové "nákladní autíčka", které vidíváme na nástupištích ČD vozit balíky.
29. 1. 2012 16:32
Re: Rok 2015
S většinou souhlasím až na ty elektromobily. Ty si skutečně myslíš, že dvojice elektromotorů má větší účinnost než CVT? Dnes existují koncepty spalovacích motorů s velmi vysokými účinnostmi - tak vysokými, že z ekologického hlediska prakticky zadupou dnešní elektromobil do země. Máš určitě pravdu v tom, že jsou ještě možnosti a měli bychom je zkoumat a využívat. Jenže trh má značnou setrvačnost. A vlády také nebývají nejpružnější.

Na druhou stranu považuji za kritické bateriové technologie rozvíjet. Dlouho bylo toto odvětví zanedbáváno a přitom je důležité v mnoha ohledech. Vem si dnešní telefony. Jejich výdrž je výsměch použitelnosti.