Kalifornie 2025: Každé sedmé auto má být elektromobil
Kalifornie už od sedmdesátých let minulého století tlačí automobilky, aby zde prodávaly co nejekologičtější auta. A nejinak tomu bude v budoucnu, tento týden byl v tomto západoamerickém státě schválen plán, podle kterého má významně vzrůst podíl zde prodaných elektromobilů, plug-in hybridů a automobilů s palivovými články.
Balíček předpisů, jejichž účelem je zlepšení kvality ovzduší a snížení vypouštěných skleníkových plynů, je souhrnně označen jako Program za pokročilé čisté vozy (Advanced Clean Car program).
Podle kalifornského plánu se mají emise CO2 snížit o 34 % mezi lety 2015 a 2025, což je v souladu s předpisy navrženými americkým prezidentem Barackem Obamou.
Podle plánovaných nových emisních standardů má být do roku 2025 každé sedmé nově prodané auto elektromobilem nebo hybridem. To by znamenalo, že by takových aut na kalifornských silnicích jezdilo v roce 2025 asi 1,4 milionu. Nová pravidla mohou vstoupit v platnost v roce 2018, od toho roku by pak měl postupně růst podíl prodaných hybridních a elektrických aut, a to až na 97 %. General Motors, Ford, Chrysler Group či Nissan s kalifornskými emisními pravidly většinou nesouhlasily, nová pravidla ale podpořily.
Do roku 2050 pak má být v Kalifornii 87 % nově prodaných automobilů elektromobily nebo automobily poháněnými vodíkovými palivovými články.
Kalifornští prodejci se ale obávají toho, že zákazníci o elektrické vozy a hybridy takový zájem mít nebudou. Nutný vývoj automobilů totiž zvýší jejich cenu, podle některých názorů v průměru o 3.200 dolarů (cca 61 tisíc korun), na což si zákazníci budou těžce zvykat.
Také Aliance výrobců automobilů se obává nových pravidel. Automobilky sice kvůli investovaným financím do vývoje nových technik chtějí prodat co nejvíce takových automobilů, zároveň ale nevědí, kolik zákazníků o daný vůz bude mít zájem. Aliance tvrdí, že i pokud bude dáno číslo, kolik elektrických a hybridních aut má být v Kalifornii prodáno, neřeší to problém, když zůstanou u dealerů neprodaná.
Zároveň má být v tomto americkém státě podpořen vývoj infrastruktury vodíkových čerpacích stanic. Kalifornští zákonodárci předpokládají, že na podporu prodeje tohoto druhu automobilů budou nabízeny slevy, popřípadě výhodné úvěry. Dalších deset amerických států, včetně New Yorku a New Jersey plánuje, že nová pravidla také přijmou, pokud budou v Kalifornii skutečně uvedena v platnost.