Kam směřuje trh s ojetými vozy v České republice?
Ani těch 24 let nestačilo na to, aby se obchod s ojetými vozy v Česku stal předmětem zájmu legislativců, a tak není tento segment v našem státě v podstatě nijak regulován, řízen ani usměrňován. Prodávat ojetiny smí jako předmět podnikání v podstatě každý, aniž by musel splňovat odbornou způsobilost nebo být například pojištěn proti úpadku po vzoru cestovních kanceláří. Nejsou stanoveny ani podmínky pro technické zázemí a tak lze stále nalézt spoustu autobazarů, které nemají například ani zvedák a základní servisní vybavení.
Může se tedy zdát, že český občan/zákazník je vydán na milost a nemilost obchodníků s ojetými vozy. Při bližším průzkumu trhu ale zjistíme, že tomu naštěstí už tak úplně není. Kvalita služeb v českých autobazarech se nelíbí nejen zákazníkům, ale stala se také předmětem zájmu certifikační společnosti TÜV NORD, která se rozhodla jednotlivé autobazary podrobit certifikačnímu auditu. Ten by měl dát zákazníkům jistotu kvalitních služeb a přiblížit tak způsob prodeje ojetých vozů v České republice standardům, které jsou obvyklé v zemích západní Evropy.
K celkové změně způsobu obchodování s ojetými vozy navíc přispívají také některé autobazary. Především tradiční a velcí obchodníci pochopili, že chtějí-li na trhu dlouhodobě fungovat, musejí se přizpůsobit požadavkům zákazníků a nebýt zakonzervováni v praktikách, které byly obvyklé na začátku devadesátých let. Tito obchodníci proto investují desítky milionů korun do prověřování vozidel, do servisního zázemí a do lidských zdrojů, aby zákazník dostal servis srovnatelný s kvalitou spojenou s prodejem nového automobilu.
Jakkoliv se však tito obchodníci snaží pozvednout úroveň prodeje ojetých vozidel do dosud nepoznaných výšin, český zákazník si za mnohé problémy může sám. Je to stejné jako s nekvalitními potravinami. Celá léta kupovali zákazníci supermarketů nekvalitní ovoce a zeleninu, kterou by se ty samé obchody v Německu vůbec neodvážily položit na pult. Hrozila by jim nejen velká pokuta ze strany státních úřadů, ale také velmi negativní mediální kampaň.
Teprve současný tlak českých médií a zákaznické veřejnosti nutí obchodníky s potravinami nabízet kvalitnější zboží. Stejné to je i s ojetými vozy. Jedině tlak zákazníků donutí neseriozní prodejce změnit způsob podnikaní nebo zavřít krám. Nákup vozu není víkendový nákup potravin. Je proto dobře, že v ČR působí subjekty, které se v oblasti obchodu s ojetými vozy snaží přiblížit západoevropským standardům. Záleží jenom na nás, zákaznících, jak dlouho bude. Na pomoc ze strany státu se totiž příliš spoléhat asi nelze.
Autor: Pavel Foltýn