Kawasaki ZR-1 TC bylo první motorkou s turbem na světě. Teď je na prodej 7 kusů
Na aukčním serveru eBay se objevila nabídka deseti motocyklů Kawasaki, z nichž sedm kusů jsou vzácný typ Z1-R TC s turbodmychadlem z konce sedmdesátých let. Vyrobilo se jich jen 500 a většina z nich se nedochovala do dnešních dnů.
Když se v sedmdesátých letech začalo experimentovat s přeplňováním spalovacích motorů turbodmychadly, netrvalo dlouho, aby se inovativní řešení objevilo i na motocyklech. Vůbec první produkční motorkou s přeplňováním turbodmychadlem se v roce 1978 stalo Kawasaki Z1-R TC. To však nebylo čistě továrním projektem, protože vzniklo s přispěním specialistů na severoamerickém trhu.
Japonské Kawasaki tenkrát odeslalo motocykly Kawasaki Z1-R k americké společnosti Turbo Cycle Company, založené bývalým výkonným ředitelem americké divize značky, aby je vylepšila přeplňováním. Standardní model s atmosférickým litrovým řadovým čtyřválcem DOHC přitom vyvinul maximálních 70 kW (95 koní) a po jejím zásahu byl výrazně silnější.
V Turbo Cycle Company z továrních motorek odstranili původní výfuk a karburátor, aby je mohli vylepšit novými výfukovými svody s turbodmychadlem ATP, nastavitelným obtokovým ventilem, otevřeným výfukem i karburátorem Bendix. Novinkou byl i ukazatel plnícího tlaku a specifické polepy. S velkým nárůstem však nebyl nijak vylepšen podvozek ani brzdy, což z nové Z1-R TC dělalo jednostopou bestii.
Přeplňovaná Kawasaki Z1-R TC se v americké komunitě motorkářů proslavila svou náročností na jezdce, protože s turbodmychadlem byla pořádně rychlá. S 95 kW (130 koňmi) zvládala čtvrtmílový sprint za 11 sekund a na takto krátké vzdálenosti (cca 402 metrů) vyvinula rychlost přesahující 200 kilometrů v hodině.
Koncem sedmdesátých let to byla ohromující čísla a není překvapením, že je přeplňovaná „kawa“ často spojována s nekompromisním kultovním prvním Porsche 911 Turbo. Kawasaki i Turbo Cycle Company chtěly svou motorku nabídnout většímu počtu zákazníků, a tak postupně pracovaly na jejím zklidnění. S novými výfukovými svody typu 4-1 a sníženým tlakem obtokového ventilu docílili kratší reakce turbodmychadla a tedy i přesnějšího dávkování výkonu.
Už v roce 1980 však v Kalifornii začaly platit nové emisní zákony, s nimiž po pouhých dvou letech skončila výroba typu Z1-R TC. Nová legislativa totiž zakazovala úpravy výfukových systémů a společnost Turbo Cycle Company se raději rozhodla skončit s vývojem přeplňovaného kawasaki, protože každá další vyrobená motorka by byla nelegální.
Ve výsledku tak vzniklo asi jen 500 kusů, z nichž se jich do dnešních dnů údajně dochovala necelá stovka. Většinu originálních Kawasaki Z1-R TC zničili jezdci při haváriích nebo destrukcích motorů při závodech. Není tedy divu, že je pro velkou exkluzivitu vyhledávají nadšení sběratelé. A teď se jim rýsuje zajímavá příležitost pro nákup.
Aktuálně se aukčním serveru eBay objevila nabídka hned deseti motocyklů, z nichž sedm jsou originální Kawasaki Z1-R TC. Zbylou trojici pak tvoří další dvě originální Kawasaki Z1-R s atmosférickým motorem a jeden kousek s přeplňováním kompresorem. A kolik stojí? Aktuální cena je opravdu vysoká, protože prodejce za ně chce 385 tisíc amerických dolarů, tedy přibližně 9,2 milionu korun.