Kde v Evropě jezdí nejstarší auta? Česko na tom není moc dobře
Rozdíl mezi nejhorší a nejlepší zemí dosahuje téměř 10 let. Tuzemsko v rámci stáří vozového parku bohužel patří na samotný chvost žebříčku.
V minulém článku jsme přinesli data ohledně počtu automobilů na evropských silnicích. Česko z toho vyšlo docela zajímavě, umístilo se totiž před některými bohatšími státy s podobně velkou či dokonce o něco větší populací.
I v následujícím srovnání jsme se umístili na čelních příčkách, v tomhle případě nás to ale nepotěší. Česko totiž patří k zemím s nejstarším vozovým parkem v Evropě. Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) jsou na tom hůř jen v Estonsku a Řecku. Pokud se však podíváme na údaje počtu aut starších deseti let na silnicích v jednotlivých zemích, už tak špatně ze srovnání nevycházíme, byť uzavíráme první desítku.

Ačkoliv podle čísel to vypadá, že je Česká republika šrotištěm Evropy, reálná situace tak špatná není. V denním provozu na starší vozy natrefíte relativně občasně. Rozhodně podle toho nelze získat dojem, že se průměrný věk vozového parku v Česku pohybuje okolo 16 let. Spousta aut totiž na silnice vyrazí zřídkakdy. Vyšší stáří také souvisí s relativně vysokým počtem registrovaných automobilů a obecně nízkými náklady na jejich vlastnictví a provoz.
Země s nejstarším vozovým parkem v Evropě | ||
Pořadí | Stát | Průměrné stáří |
1. | Řecko | 17,3 |
2. | Estonsko | 16,6 |
3. | Česko | 15,9 |
4. | Lotyšsko | 15,2 |
5. | Polsko | 14,9 |
6. | Rumunsko | 14,9 |
7. | Litva | 14,7 |
8. | Slovensko | 14,7 |
9. | Maďarsko | 14,6 |
10. | Španělsko | 13,9 |
11. | Portugalsko | 13,6 |
12. | Chorvatsko | 13,3 |
13. | Finsko | 12,9 |
14. | Itálie | 12,5 |
Průměr EU | 12,3 | |
15. | Island | 12 |
16. | Nizozemsko | 11,7 |
17. | Slovinsko | 11,2 |
18. | Francie | 10,8 |
19. | Norsko | 10,8 |
20. | Švédsko | 10,7 |
21. | Spojené království | 10,3 |
22. | Německo | 10 |
23. | Švýcarsko | 10 |
24. | Belgie | 9,8 |
25. | Irsko | 9,1 |
26. | Rakousko | 8,9 |
27. | Dánsko | 8,9 |
28. | Lucembursko | 7,9 |
V našich končinách totiž naštěstí nejsou žádné daně ani registrační poplatky, jejichž výše se odvíjí od stáří vozu. Zjednodušeně řečeno si automobil může dovolit i relativně chudý člověk, což zejména na západě od našich hranic nebývá zvykem.
Země s nejvyšším počtem aut starších 10 let | ||
Pořadí | Stát | Počet |
1. | Itálie | 23.819.479 |
2. | Německo | 21.947.427 |
3. | Polsko | 21.393.509 |
4. | Francie | 20.385.505 |
5. | Španělsko | 16.237.639 |
6. | Spojené království | 15.900.749 |
7. | Rumunsko | 6.362.815 |
8. | Nizozemsko | 4.684.379 |
9. | Řecko | 4.506.033 |
10. | Česko | 4.291.380 |
11. | Portugalsko | 3.472.737 |
12. | Maďarsko | 3.026.224 |
13. | Švédsko | 2.305.174 |
14. | Rakousko | 2.291.833 |
15. | Belgie | 2.068.592 |
16. | Švýcarsko | 2.031.577 |
17. | Slovensko | 1.797.147 |
18. | Finsko | 1.573.670 |
19. | Norsko | 1.289.250 |
20. | Chorvatsko | 1.237.593 |
21. | Litva | 1.031.413 |
22. | Irsko | 889.793 |
23. | Dánsko | 795.496 |
24. | Slovinsko | 660.662 |
25. | Estonsko | 598.105 |
26. | Lotyšsko | 594.095 |
27. | Kypr | 401.805 |
28. | Lucembursko | 117.826 |
29. | Island | 85.065 |