Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kde v Evropě jezdí nejstarší auta? Česko na tom není moc dobře

Ondřej Šámal
Diskuze (167)

Rozdíl mezi nejhorší a nejlepší zemí dosahuje téměř 10 let. Tuzemsko v rámci stáří vozového parku bohužel patří na samotný chvost žebříčku.

V minulém článku jsme přinesli data ohledně počtu automobilů na evropských silnicích. Česko z toho vyšlo docela zajímavě, umístilo se totiž před některými bohatšími státy s podobně velkou či dokonce o něco větší populací.

I v následujícím srovnání jsme se umístili na čelních příčkách, v tomhle případě nás to ale nepotěší. Česko totiž patří k zemím s nejstarším vozovým parkem v Evropě. Podle Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) jsou na tom hůř jen v Estonsku a Řecku. Pokud se však podíváme na údaje počtu aut starších deseti let na silnicích v jednotlivých zemích, už tak špatně ze srovnání nevycházíme, byť uzavíráme první desítku.

Video se připravuje ...

Ačkoliv podle čísel to vypadá, že je Česká republika šrotištěm Evropy, reálná situace tak špatná není. V denním provozu na starší vozy natrefíte relativně občasně. Rozhodně podle toho nelze získat dojem, že se průměrný věk vozového parku v Česku pohybuje okolo 16 let. Spousta aut totiž na silnice vyrazí zřídkakdy. Vyšší stáří také souvisí s relativně vysokým počtem registrovaných automobilů a obecně nízkými náklady na jejich vlastnictví a provoz.

Země s nejstarším vozovým parkem v Evropě
Pořadí Stát  Průměrné stáří
1. Řecko 17,3
2. Estonsko 16,6
3. Česko 15,9
4. Lotyšsko 15,2
5.  Polsko 14,9
6.  Rumunsko 14,9
7.  Litva 14,7
8. Slovensko 14,7
9. Maďarsko 14,6
10. Španělsko 13,9
11.  Portugalsko 13,6
12.  Chorvatsko 13,3
13.  Finsko 12,9
14.  Itálie 12,5
  Průměr EU 12,3
15. Island 12
16. Nizozemsko 11,7
17. Slovinsko 11,2
18. Francie 10,8
19. Norsko 10,8
20. Švédsko 10,7
21. Spojené království 10,3
22. Německo 10
23. Švýcarsko 10
24. Belgie 9,8
25. Irsko 9,1
26. Rakousko 8,9
27. Dánsko 8,9
28. Lucembursko 7,9

V našich končinách totiž naštěstí nejsou žádné daně ani registrační poplatky, jejichž výše se odvíjí od stáří vozu. Zjednodušeně řečeno si automobil může dovolit i relativně chudý člověk, což zejména na západě od našich hranic nebývá zvykem.

Země s nejvyšším počtem aut starších 10 let
Pořadí Stát  Počet
1. Itálie 23.819.479
2. Německo 21.947.427
3. Polsko 21.393.509
4. Francie 20.385.505
5.  Španělsko 16.237.639
6.  Spojené království 15.900.749
7.  Rumunsko 6.362.815
8. Nizozemsko 4.684.379
9. Řecko 4.506.033
10. Česko 4.291.380
11.  Portugalsko 3.472.737
12.  Maďarsko 3.026.224
13.  Švédsko  2.305.174
14.  Rakousko 2.291.833
15. Belgie 2.068.592
16. Švýcarsko 2.031.577
17. Slovensko 1.797.147
18. Finsko 1.573.670
19. Norsko 1.289.250
20. Chorvatsko 1.237.593
21. Litva 1.031.413
22. Irsko 889.793
23. Dánsko 795.496
24. Slovinsko 660.662
25. Estonsko 598.105
26. Lotyšsko 594.095
27. Kypr 401.805
28. Lucembursko 117.826
29. Island 85.065
Ondřej Šámal
Diskuze (167)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
8. 3. 2024 20:21
Re: To je tím
srovnáváš svestky a melouny, nesmysl, ale totální
Avatar - eLzyx
8. 3. 2024 17:00
Re: Více by mě zajímaly
to je otázka. Dřív měla Volva ve dveřích červenou osvětlenou odrazku, která zvyšovala šanci vyhnutí se v případě nenadálého otevření dveří. Po čase ji nahradili reflexní samolepkou, až ji zrušili úplně.
Dřív měla všechna kombíková Volva integrovanou zádržnou síť oddělující zavazadlový prostor od posádky a to v základní výbavě. Dnes to tam není a musíš si to koupit až jako příslušenství (mám za to, že to ani nejde nakonfogurovat). Takže když jsi v roce 2000 naboural, neskončil ti kufr za krkem. Dnes teoreticky může ...
Dříve měla každá funkce svoje tlačítko, dnes je to v poměrně nepřehlednám menu na LCD. (pro rejpaly - ano, Tesla má úplně vše na displeji, ale je to aspoň přehledné. Byť je to taky někdy opruz, kdy chci něco zapnout/změnit, terénní nerovnost a zapínám něco jiného. Typicky místo chill/standard power změním tuhost řízení)
Avatar - eLzyx
8. 3. 2024 16:53
Re: To je tím
ano, auta jsou levnější jak dříve. Peníze v 90. letech měly jinou hodnotu než dnes.
Moje exVolvo C70 stálo v roce lehce pod 2M. Když si to spočítáš přes inflační kalkulačku, tak bys dnes potřeboval 4,25M Kč na stejné auto. A to snad ani nic takového u Volva nenakonfiguruješ.
Nebo to můžeš vzít přes průměr či medián mezd. První Octavia v základu stála 34 průměrných platů. Dnes ti stačí 14,5 průměrného platu.
Avatar - eLzyx
8. 3. 2024 16:43
Re: Šrotovné na baráky
v případě dotací na zefektivnění energetiky budov by to šlo zpátky lidem. Těm, co ty izolační materiály vyvíjí, vyrábí, prodávají, instalují ... a nakonec i těm majitelům domů, kteří ušetří prachy na vytápění a mohou své peníze nasměrovat jinam. I kdyby to měli prochlastat, furt je to podpora místních hospod, nějakého pivovaru či lihovaru. A peníze se točí ...
Avatar - Barrichello
8. 3. 2024 12:41
Re: Pomohla by daň z chudoby...
v Kalifornii sou právě ty zelený bolševici, to je stát ve státe a všichni už tam odsusd zdrhaj
https://www.newstream.cz/…i-maloobchodnici

to samé LA :-)