Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Kia EV9
Kia EV9
Kia EV9
Kia EV9
42 Fotogalerie

Kia EV9 ve standardu slibuje tepelné čerpadlo i odvětrávání sedadel ve druhé řadě

Než zamíří za zákazníky, nové elektrické SUV Kia EV9 podstupuje finální testy. V jejich rámci se značka pochlubila propracovaným systémem vyhřívání, odvětrávání a klimatizace s novými funkcemi.

Přestože už Kia postupně odhalila vzhled svého nového elektromobilu EV9, a následně informace o jeho technice, SUV zatím není připraveno vyrazit za zákazníky. Jihokorejská automobilka ještě dokončuje testování vozu a jeho dílčích systémů, které probíhá také v Evropě. Platí to i pro systém vyhřívání, odvětrávání a klimatizace, jenž v sériovém voze přinese několik novinek.

Pro rychlou rekapitulaci: Kia EV9 je velké elektrické SUV s až sedmi sedadly, které na jedno nabití slibuje dojezd přes 541 kilometrů. Do České republiky by se model měl dostat ve druhé polovině tohoto roku a časem se počítá také s příchodem výkonnější verze EV9 GT, jež si zřejmě vypůjčí techniku od menšího sourozence EV6 GT.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka 2) • Auto.cz

V nejnovější tiskové zprávě týkající se modelu EV9 se Kia chlubí novinkami, které přinese jeho systém vyhřívání, odvětrávání a klimatizace. SUV bude místo elektrického topení používat tepelné čerpadlo a k vytápění interiéru se bude rovněž zužitkovávat odpadní teplo z elektromotorů a dalších komponent elektrického pohonu.

Uvedené řešení má podle automobilky pomáhat s prodloužením dojezdu na jedno nabití, protože nebude tolik energie používáno na vyhřívání (nebo klimatizování) vnitřního prostoru. „Naším cílem je vyladit soustavu klimatizace tak, aby nabízela optimální kompromis mezi komfortem v kabině a spotřebou energie. Jsme přesvědčeni, že uživatelům EV9 budeme moci nabídnout komfortní vnitřní prostředí i vyhovující dojezd,“ říká Richard Peiler, manažer skupiny vývojových projektů HVAC & PT Cooling z Technického centra skupiny Hyundai Motor Group (HMG).

Ve voze budou instalovány dvě nezávislé soustavy klimatizace, kdy jedna bude sloužit řidiči se spolujezdcem, druhá zadním cestujícím. EV9 pak dokáže šetřit energii tím, že klimatizaci vypíná pro sedadla, na nichž nikdo nesedí. Kia se také chlubí tím, že pro klimatizaci připravila nový ovládací panel, který místo dotykových ploch spoléhá na fyzická tlačítka. (Děkujeme!)

Samostatný panel pro ovládání klimatizace v zadní části vozu je umístěn ve stropě nad druhou řadou sedadel. Ve stropě jsou také umístěny nové výdechy, které mají optimalizovat proudění vzduchu. Konstrukčně jsou prý řešeny tak, aby byl snížen odpor a zlepšen úhel rozptylování vzduchu, a to ve druhé i třetí řadě sedadel.

Dalším vylepšením je nový systém After-Blow, jehož název české zastoupení značky překládá jako „dofukování“. Jeho účelem je zamezit hromadění kondenzátu na výparníku, čímž potlačuje množení bakterií a tvorbu zápachu. Systém v závislosti na tom, jak dlouho se klimatizace při jízdě používala, pomocí ventilátoru vysušuje vodu, která by se mohla v soustavě hromadit. Dofukování se spouští pouze nad určitou teplotou (tu Kia nezmiňuje), aby v zimě nedocházelo ke zbytečnému vybíjení akumulátoru.

Kia EV9, která je v závislosti na provedení šestimístným nebo sedmimístným vozem, navíc nabídne vyhřívání a odvětrávání nejen předních sedadel, ale také těch ve druhé řadě, a to údajně už ve standardu. S ohledem na spotřebu elektrické energie bylo rovněž optimalizováno odporové vinutí systému vyhřívání sedadel.

Video placeholder
Kia EV9 - oficiální představení 2023 - hra stínů • Kia