Nová Kia Sorento je tady. Stylovější, větší a jako hybrid
Vrchol evropské SUV nabídky značky Kia přichází v nové generaci. Změnilo se toho opravdu hodně, od designu po užitou techniku.
Nová generace Kie Sorento se podle původních plánů měla oficiálně představit na letošním ženevském autosalonu. Po jeho zrušení kvůli epidemii koronaviru však výrobce odsunul premiéru na neurčito, když posléze rozhodl, že se nové Sorento světu představí tento čtvrtek, prostřednictvím přímého přenosu na Facebooku. Nakonec je ale všechno jinak, auto se kompletně odhaluje už nyní.
„Vývoj Sorenta za posledních 18 let odráží vývoj značky Kia jako celku. Zatímco v roce 2002 bylo auto uvedeno na trh jako terénní model, čtvrtá generace Sorenta se proměnila tak, aby byla žádanější,“ říká šéf evropského zastoupení Kia Emilio Herrera.
Výraznější a větší
Design automobilu se opravdu výrazně proměnil, což dokázaly už dříve zveřejněné první fotografie. Obliny nahradilo více hran, díky čemuž novinka působí sebevědoměji a zraleji. Tvary, na nichž spolupracovala různá designérská centra Kie po celém světě (jde ostatně o globální model) chce navíc kombinovat eleganci s robustností první generace tohoto SUV.
Příď tvoří nová interpretace charakteristického „tygřího nosu“ tvořeného maskou chladiče, na něž navazuje „tygří obočí“ tvořené diodami denního svícení. Kapota se pak prodloužila, A sloupky se posunuly o 30 mm dále od přední nápravy, díky čemuž má tohle SUV působit jako delší.
Sorento mimochodem opravdu vyrostlo. S délkou 4.810 mm je o 10 mm delší než předchůdce, zároveň se však rozvor natáhl o 35 mm na 2.815 mm, což zkrátilo převisy karoserie. S šířkou 1.900 mm je auto zároveň o 10 mm širší.
Vzadu pak zaujmou vertikální koncová světla inspirovaná u většího Telluride, nabízeného třeba na severoamerickém trhu. Nechybí tu ani výrazný nápis jména modelu, detail převzatý třeba z Proceedu.
Luxus a prostor
Interiér vsadil hlavně na kvalitu, luxusní materiály a pečlivé zpracování, Kia dokonce tvrdí, že je to jedna z nejkvalitnějších kabin, které kdy navrhla. Koncepce pak kráčí v aktuálním trendu, jsou tu hned dvě obrazovky – 10,25“ dotykový displej multimediálního systému doplňuje 12,3“ digitální přístrojový štít. Konvenční tlačítka však bohužel zůstala jen na středovém panelu, infotainment protentokrát doplňují dotykové plochy po stranách.
Sorento opět nabídne prostor až pro sedm osob. Sedmimístná konfigurace přitom nabídne zavazadelník o objemu 187 litrů (179 l v případě Hybridu), respektive 821 litrů po sklopení třetí řady sedadel. U pětimístné varianty pak výrobce udává objem 910 litrů.
Měnil se i technický základ, jelikož Sorento stojí na nově vyvinuté platformě určené pro středně velká SUV. Navržena byla pro co největší vnitřní prostor – převisy karoserie se proto zkrátily a motorový prostor je co nejkompaktnější. Díky tomu Kia slibuje více prostoru ve všech třech nabízených řadách. Architektura navíc byla přizpůsobena zástavbě hybridního pohonu, který je dnes nutností.
Přijde i plug-in hybrid
Právě příchod Sorenta Hybrid automobilka hodně vyzdvihuje. Takové provedení vsadí na kombinaci přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.6 T-GDI s šestistupňovým automatem, elektromotorem o výkonu 44,2 kW, čerpajícím svoji energii z lithium-iont-polymerových baterií o kapacitě 1,49 kWh. Umístěny jsou pod podlahou, aby neomezovaly vnitřní prostor. Systémový výkon Sorenta Hybrid činí 169 kW, točivý moment pak vrcholí hodnotou 350 N.m.
Komu by hybrid nevyhovoval, bude tu tradiční naftová varianta. Ta se spolehne na nově vyvinutý turbodiesel řady Smartstream o objemu 2,2 litru, naladěný na 149 kW a 440 N.m, který bude spárován s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Motor je díky hliníkovému bloku o 38,2 kg lehčí než dosavadní agregát s litinovým blokem.
Na konci roku 2020 pak doplní nabídku také blíže nespecifikovaný plug-in hybrid.
Kdy přijde na trh?
Nová platforma ale má poskytnout rovněž pohodlnější jízdu, která má být zároveň zajímavější. Povést se to mělo díky zcela přepracovanému nezávislému zavěšení. Konstruktéři vylepšili jeho odhlučnění, tužší skelet z hliníku a oceli pak má zajistit méně vibrací. Torzní tuhost díky rozsáhlejšímu využití vysokopevnostní ocele vzrostla o 12,5 %, zároveň je však skelet o 21,3 kg lehčí než u předchůdce. K dispozici bude také pohon všech kol, který díky novému terénnímu módu má vylepšit i schopnosti Sorenta mimo silnice. A vlastně připomenout, že původně šlo o SUV s rámovou konstrukcí.
Kia Sorento je součástí nabídky značky už od roku 2002, od té doby automobilka prodala více než tři miliony tohoto SUV, z toho 300.000 kusů v Evropě. Nastupující čtvrtá generace Sorenta se na starém kontinentu má začít prodávat v třetím čtvrtletí letošního roku. Výrobu bude mít nadále korejský závod Hwasong, pro USA ale bude vůz vyráběn v americkém West Pointu ve státe Georgia.