Kia Soul: Motory a podvozek
Motory jsou odvozeny od pohonných jednotek použitých v řadě Kia Cee’d.
Celohliníkový benzinový motor 1,6 CVVT z konstrukční řady Gamma je osazen variabilním časováním ventilů a dosahuje nejvyššího výkonu 92 kW při 6300 ot./min. Maximum točivého momentu 156 Nm leží v 4200 ot./min. Druhou možností je turbodiesel 1,6 CRDi o výkonu 94 kW. Tento motor je vybaven vstřikováním common-rail druhé generace s pracovním tlakem 1600 bar a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla, standardně má filtr pevných částic. Nejvyšší točivý moment 260 Nm je dosahován v rozmezí 1900 až 2750 ot./min.
Standardem pro obě motorizace je pětistupňová manuální převodovka. Alternativou pro turbodiesel je čtyřstupňová automatická převodovka. Poháněna jsou vždy jen přední kola.
Kia Soul - přehled motorizací | |||
Motor | 1,6 CVVT | 1,6 CRDi | 1,6 CRDi |
Převodovka | 5M | 5M | 4A |
Zdvihový objem [cm3] | 1591 | 1582 | |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 91/6300 | 94/4000 | |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 156/4200 | 260/1900-2750 | |
Max. rychlost [km/h] | 177 | 182 | 176 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,0 | 11,3 | 11,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,5 | 5,2 | 5,9 |
Provozní hmotnost [kg] | 1170 | 1270 | 1285 |
Kia Soul stojí jako zcela nový model na nové flexibilní podvozkové platformě se dvěma pomocnými rámy. Setkáme se s ní také na několika dalších, v současné době vyvíjených modelech Kia. Flexibilita v tomto případě znamená možnost nabídnout vozidlo relativně malých rozměrů s velkým rozvorem a rozchody kol, což přináší, vedle prostorného interiéru, také dobré předpoklady k stabilním jízdním vlastnostem. Velmi neobvyklé jsou v této kategorii až 18palcová kola, která dotváří jedinečný styl Soulu, ale jsou současně funkční.
Podvozek by v závislosti na požadavcích zákazníků navržen ve čtyřech různých variantách. Pro evropské trhy je určena sportovnější verze, navíc s rozdílným nastavením pro benzinový a o 100 kg těžší dieselový motor.
kia novemodely technika crossover Přední náprava je obvyklého typu s horními vzpěrami McPherson a využívá společný pomocný rám s motorem a převodovkou. Stabilizátor je namontovaný přímo na tlumiče, což zvyšuje jeho účinek.
Zadní náprava má zkrutnou příčku a vlečná ramena – toto řešení přináší dobrou kombinaci kvality jízdy a minimálního omezení zavazadlového prostoru. Z prostorových důvodů jsou zadní tlumiče a pružiny uloženy samostatně a stabilizátor se nachází uvnitř zkrutné příčky. Přední i zadní plynokapalinové tlumiče jsou plněné dusíkem.
Evropská verze má navíc posilovač řízení s variabilním účinkem a relativně strmý převod řízení. Na ovladatelnost mají vliv i použité pneumatiky. V závislosti na výbavě se budou nabízet 195/65 R15 s ocelovými ráfky, a 205/55 R16 nebo 225/45 R18 s litými koly (6,5x16, respektive 7,0x18).
Nosné struktury karoserie využívají ze 70,3 % z vysokopevnostní oceli, což znamená úsporu hmotnosti a větší torzní tuhost. V praxi se tuhost karoserie pozitivně odráží na nižším hluku uvnitř vozidla při jízdě, stabilních jízdních vlastnostech, ale i na úrovni pasivní bezpečnosti. Zesílena je konstrukce motorové příčky, výztuh podlahy, A-sloupků a spojů mezi sloupky a střechou.