Kia Sportage 2,0 GDI: Turbobenzin pro Kanadu
Zákazníci značky Kia v Kanadě, kteří v současnosti projeví zájem o model Sportage mají narozdíl od Evropanů velmi zjednodušenu otázku výběru pohonné jednotky. Kompaktní SUV je totiž v Kanadě k dispozici pouze se zážehovým atmosférický čtyřválcem. Ten z objemu 2,4 l poskytuje maximální výkon 130 kW (176 k) při 6000 min-1 a točivý moment 228 Nm při 4000 min-1.
Atmosférický čtyřválec je kombinován s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol v případě základní výbavy LX. Od následující výbavy EX je standardem šestistupňová automatická převodovka. Pohon všech kol je pro EX k dispozici za příplatek a provedení EX Luxury jím disponuje standardně.
V průběhu letošního roku se Kanaďané dočkají Sportage v provedení SX, jemuž bude pod kapotou pracovat přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec 2,0 GDI. Ten je použit například i v modelu Optima a sesterském Hyundai Sonata.
Kia prozatím nezveřejnila výkony tohoto motoru v modelu Sportage, ale neoficiální zdroje uvádějí, že by měly být stejné jako v sedanu Optima. Ten disponuje výkonem 202 kW (274 k) v 6000 min-1 a jeho točivý moment vrcholí hodnotou 364 Nm v pásmu 1750-4500 min-1.
Motor 2,0 GDI je vybaven kompaktním turbodmychadlem typu twin-scroll, které je rozděleno na dvě části (komory). Dvojice válců plní každou z nich zvlášť. Svody na straně turbíny jsou tedy odděleny a spojují se až těsně před ní. Tento způsob přeplňování má několik výhod. Lopatky turbodmychadla se roztáčejí rychleji, motor je tedy účinnější v nízkých otáčkách, palivo se lépe spaluje a válce i výfukové plyny mají nižší teplotu. Systém přeplňovaní pak spaliny může využívat ve větší míře, jejich kinetická energie tak nepřijde vniveč.
Tzv. turboefekt, tedy zpožděná reakce turbodmychadla na sešlápnutí plynového pedálu, je potlačena na nejnižší možnou míru. Snižování spotřeby a emisí pomáhá také přímé vstřikování GDI (Gasoline Direct Injection). Benzin je dopravován do válců pomocí vysokotlakého čerpadla poháněného vačkovým hřídelem, kompresní poměr je na hodnotě 9,5:1.
Motor je spřažen se šestistupňovou samočinnou převodovkou A6LF2 s možností sekvenčního řazení prostřednictvím funkce Shiftronic. Řidič přesune volič do druhé dráhy, poté může řadit dopředu nahoru, nebo dozadu dolů. Zvolený režim prozrazuje LCD indikátor na přístrojové desce. Více stupňů umožnilo zkrátit jednotlivé poměry mezi nimi. Nová rychlostní skříň má také velmi kompaktní rozměry a je lehčí než její pětistupňová předchůdkyně.
Spolu s motorem 2,0 GDI bude nabídka výbav modelu Sportage rozšířena o provedení SX. To bude standardně vybaveno startovacím tlačítkem, infotainmentovým systémem UVO, prémiovým audio systémem, koženým čalounění, odvětrávaným sedadlem řidiče, panoramatickým střešním oknem a 18palcovými litými koly. Prodej se má rozběhnout na jaře letošního roku.