Koenigsegg představuje Jesko Absolut, nic rychlejšího už prý nepostaví
Po verzi zaměřené na okruhy přichází Koenigsegg Jesko i s verzí zaměřenou na zdolávání maximálních rychlostí.
Standardní Koenigsegg Jesko, postavený s ohledem na ideální poměr mezi přítlakem a maximální rychlostí, byl světu poprvé představen na loňském autosalonu v Ženevě. Již tehdy se však mluvilo o jeho ještě rychlejší verzi, údajně zbavené velkého křídla vzadu, která by měla být zaměřena na zdolávání maximálních rychlostí. A ta se nakonec představila letos.
Koenigsegg měl pro letošní ženevský autosalon naplánované hned dvě významné novinky. Jednou byl čtyřmístný Koenigsegg Gemera, poháněný dvoulitrovým tříválcem, druhou pak extrémní verze Koenigsegg Jesko, postavená pro zdolávání maximálních rychlostí. Jenže plánovanou ženevskou premiéru narušil nový koronavir.
Ovšem zatímco většina automobilek začala rozebírat své stánky a vyklízet Palexpo, Koenigsegg se pustil do premiéry alespoň před kamerami. Když už byl stánek hotový, tak proč ho zkrátka nevyužít. Ostatně na to jsme upozorňovali již včera, kdy se na internet dostalo video z prázdného výstaviště.
Během parádní show, kterou lemovaly střípky z minulosti značky, pak samotný Christian von Keonigsegg představil nový extrémní Koenigsegg Jesko Absolut, který by měl být nejrychlejším modelem značky nejen v současnosti, ale také budoucnosti. Jak rychlý ale vlastně je?
Koenigsegg bohužel přesné číslo neuvedl, během projevu však zmínil, že podle matematických výpočtů a pokročilých simulací by měl Jesko Absolut dosahovat nevídaných rychlostí. Dokonce by prý měl být rychlejší, než jakékoliv jiné produkční auto. Pravděpodobně se tak díváme na budoucího pokořitele Bugatti Chiron Super Sport 300+, které je současným rekordmanem s rychlostí 490,484 km/h.
Pod kapotou nového Jeska Absolut je uložen 5.0 litrový motor V8 twin-turbo, který při jízdě na regulérní benzín nabídne výkon 1.280 koní a 1.000 Nm točivého momentu. Pokud ale do nádrže nalijete E85, stoupne výkon na 1.600 koní a 1.500 Nm točivého momentu. Motor je navíc spojen s unikátní převodovkou, která se chlubí rekordně krátkými časy řazení.
Samotný brutální výkon však k lámání rychlostních rekordů nestačí. Automobilka musela také výrazně upravit tvary vozu, aby dosáhla minimálního koeficientu odporu vzduchu a současně dostatečného přítlaku. Jen nad analýzami aerodynamiky tak měli odborníci strávit přes 3.000 hodin. Celkový design a technika vozu pak zabrala okolo 5.000 hodin vývoje.
Výsledkem je tak koeficient odporu vzduchu s hodnotou 0,278, což je na vůz podobné kategorie velice působivé číslo. Suchá hmotnost automobilu se navíc zastavila na hodnotě 1.320 kilogramů, což je zásluha lehké konstrukce s karbonovým monokokem. Podvozek by však stále měl být dostatečně komfortní, aby vůz zvládl i každodenní ježdění.
Nyní ale všichni čekají především na chvíli, kdy se automobilce povede zajistit ideální dráhu pro další rychlostní pokusy, které by mohly Jesko Absolut katapultovat na pozici nejrychlejšího produkčního vozu na světě.