Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kolik stojí účast na Dakaru? Milion vám nestačí ani na startovné!

David Bureš David Bureš 14. 1. 2018
68
4
Zobrazit náhledy (68)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Rallye Dakar pro své účastníky rozhodně není levným závodem, jen startovné přijde na 1,6 milionu, k tomu připočtěte vybavení nebo dopravu a jste rázem na několika milionech.

Slavný vytrvalostní závod Rallye Dakar se za čtyřicet let své existence notně zprofesionalizoval, stále se ho ale zúčastní množství dobrodruhů, kteří jej jedou hlavně pro radost, s cílem dojet bez ohledu na výsledek. Množství nadšenců tak řeší, na kolik vlastně taková účast na Dakaru může přijít. Red Bull to spočítal, a to díky své spolupráci se slovenským motocyklovým závodníkem Štefanem Svitkem, který se letošního Dakaru též zúčastní.

Prvotní částkou, bez které se neobejdete, je ta za startovné. Pro letošní ročník Dakaru motocykloví závodníci museli dát na stůl v přepočtu 1.625.000 korun, což je asi pětkrát více než průměrný roční plat v České republice. Za takovou cenu ale už dostanete pár „službiček,“ v částce je zahrnut satelitní systém Iritrack, převoz všech strojů z Evropy do Jižní Ameriky a zpět, asistence záchranářů, strava během závodu, pohonné hmoty nebo pojištění.

360p720p1080p

Do dopravy se ale nepočítají náklady na cestu do francouzského Le Havru, odkud technika míří na místo závodu v Jižní Americe. Převoz techniky do Francie a zpět tak klidně vyjde na dalších 75.000 korun. Na místo se navíc musejí dostat i členové týmu, pro něž letenka přijde na nějakých 25.000 korun na osobu. A to jen když je koupíte včas... Strava týmu v mezidobí před a po závodu je pak za dalších 75.000 korun.

Další nutnou investicí je samozřejmě ta do techniky. Štefan Svitko sedlá KTM 450 Rally Replica, která ho přišla na zhruba 875.000 korun. To na motorku rozhodně není malá částka, jenže ve srovnání s autem nebo snad kamionem je takové řešení nejdostupnější.

Ke stroji je samozřejmě nutné pořídit náhradní díly, protože technika při takovém závodu dostává pěkně zabrat. Minimálně se hodí náhradní vidlice, konkrétně 52 mm WP na Svitkovu KTM přijde na 212.000 korun. Zadní tlumič téže značky stojí 87.000 Kč, brzdy Brembo zhruba 10.000 korun. Svitko s sebou bral také dva motory, každý za 150.000 korun, což spolu s dalšími komponenty znamená, že jen za náhradní díly dal zhruba milion. To je každopádně něco, na čem dobrodruzi jedoucí Dakar takzvaně jen s batůžkem na zádech dokážou ušetřit.

Stejně tak neberou ani tolik pneumatik nebo dalších dílů. Svitko už patří mezi ty závodníky, kteří bojují o co nejlepší výsledek, a tak s sebou musel brát i dostatek náhradních pneumatik a duší do nich (tzv. mousse). A to je hned 140.000 korun, abyste na 14 etap měli dostatek obutí. Nutné jsou i zásoby brzdových kotoučů, které při závodu také dostávají zabrat. A to je nějakých 16.000 korun.

To samé platí také pro tým, který na závodníka čeká v bivaku. Dakar ale jezdí i takoví blázni, co si bez něj vystačí sami. Takový tým totiž dokáže spolykat také pár stovek tisíců. Jen doprovodné auto Svitkova týmu stálo 812.000 korun, přičemž různé úložné prostory si vyžádaly další investice, ve výši asi 175.000 korun. Podobně jako doprovodné vozidlo stojí také karavan, v němž můžete po závodě přespat. Tedy pokud se jako někteří závodníci nerozhodnete spát ve stanu...

Když už s sebou berete tým, musíte vedle jejich platu počítat i s tím, že jejich účast na Dakaru také něco stojí. Přihlášení mechanika totiž stojí zhruba jen 225.000 korun! A to jen když přihlášení zvládnete v řádném termínu, pokud to necháte na poslední chvíli, přihláška mechanika vyjde na 300.000 korun!

Na čem týmy naopak dokážou ušetřit a „soukromníci“ ne, je výbava. Profesionálové totiž obvykle dostávají většinu výbavy od sponzorů. Pokud si však rukavice, kalhoty, přilbu, rukavice, dres a chrániče musíte kupovat sami, rázem jste na více než 250.000 korunách. A to ještě nepočítáme třeba účet za telefon a internet, za něž kvůli vysokým tarifům klidně dáte 50.000 korun.

Soukromníci ale naopak asi nepojedou před závodem trénovat. Štefan Svitko v rámci přípravy na Dakar vyrazil do Chorvatska, což ho vyšlo na 37.000 korun. To ale nebylo všechno, s tříčlenným týmem vyjel i na soustředění do Maroka, což ho v kombinaci s nutnou repasí motorky stálo asi 375.000 korun.

Když tak budete počítat s námi, dostanete se po sečtení jednotlivých položek na nějakých sedm milionů korun. Což už je poměrně vysoká částka, pokud ale chcete na Dakaru uspět, nic jiného vám nezbude. Přitom se stále pohybujeme „jen“ v kategorii motorek, případně čtyřkolek, jejichž účast přijde na obdobné peníze. Částky za závodění s autem nebo snad kamionem jsou ještě vyšší.

Není tak divu, že si česká motocyklová závodnice Gabriela Novotná kvůli své letošní účasti na Dakaru brala hypotéku, aby na vysněný závod měla. Tak co, začínáte také šetřit?

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Asi trochu podražili
| 14. 1. 2018
Taky se mi to startovne nejak nezda. Pred 2 roky stal kamion 40 tis €. Ale treba platit za jednoho mechanika 6400 € je sileny.
Asi trochu podražili
| 14. 1. 2018
Prostým součtem položek v článku bychom došli k částce hodně nad 5 mega, ale předpokládám že Štefan neplatil zdaleka všechny. Například u těch dvou motorů a dalších ND bych si tipnul že je měl vypůjčené a následně zaplatil jen to co opravdu spotřeboval. Stejně tak motorka není po soutěži zcela na odpis, ale může se používat na další akce případně se prodá a nákladem je pak jen rozdíl hodnot. Podobně výstroj nekupuje asi komplet novou atd.
I tak to bude šupa. Třeba by mě zajímalo nakolik je pravdivý údaj o startovném 1,6 mil.Kč, schválně se kluků zeptám. Když se ještě jezdilo v Africe, startovné pro motorku přišlo na cca 250 tis.Kč. Ale klidně to mohlo takhle zdražit, však taky je soutěž pro pořadatele hlavně veliký byznys. Pořádání už dávno mohli vrátit do Afriky ale jihoamerické země jim platí daleko více a to je jeden z pádných důvodů proč se jezdí tam.

V každém případě titulek článku píse kolik stojí účast, a ta určitě v ekonomické hobby verzi přijde mnohem levněji než co do toho nasype závodník s velkou tovární a sponzorskou podporou, mající podstatně vyšší ambice ( a nakonec i povinnosti)

Edit: narychlo jsem našel aspoň pro rok 2013 - Entrance fee: 20k usd
tj trochu rozdíl proti 1,6 mega Kč v článku
Asi trochu podražili
| 14. 1. 2018
Pokud ma clovek nejvyssi ambice, jako treba Svitko, tak se moc usetrit neda. Samozrejme pokud jedu na dojeti a pridam se k nejakemu tymu, tak lze plno veci sdilet s tymem, misto v karavanu spat ve stanu... A krome toho vsechno stale zdrazuje. Takze levneji se to da i dnes, ale “mnohonasobne levneji” zdaleka ne.
Asi trochu podražili
| 14. 1. 2018
Mám několik kamarádů co Dakar na motorce v minulosti jeli a zvládli to mnohonásobně levněji. I to startovné bylo dříve jen zlomek částky uvedené v článku
Samozřejmě když to platí někdo jiný, utrácí se daleko snadněji

Pozn. pro autora - mousse není duše, lepší výraz je třeba výplň

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku