Kolínská nákupní taška na steroidech: Znáte Toyotu Aygo Crazy?
Bláznivá Toyota Aygo Crazy byla unikátní koncept, který se možná stal předlohou produkčního GR Yarisu. Měla ale výrazně exotičtější koncepci pohonu.
Maličká Toyota Aygo se v původní koncepci malého městského hatchbacku už nevyrábí poté, co jí nahradil modernější crossover Aygo X. Tuhle malou toyotu však znají snad všichni Češi, protože byla prvním modelem japonské značky, který se vyráběl na našich končinách. Toyota v minulosti spolupracovala s francouzskými značkami a montovala jí v Ovčárech u Kolína spolu s deriváty Peugeot 107 a Citroën C1.
Toyota Aygo nikdy nebyla rychlým sporťákem, protože cílila na nenáročnou klientelu v segmentu nejlevnějších aut, ale to nezabránilo kreativním inženýrům, aby z ní udělali velkolepou zběsilost. Když se v roce 2008 na britském mezinárodním autosalonu poprvé ukázal unikátní koncept Toyoty Aygo Crazy, tenkrát zdánlivě nudná japonská automobilka ukázala světu, že se umí pořádně odvázat.
Tenhle koncept měl daleko k produkčnímu modelu, ale inspiroval se staršími bestiemi s motorem uprostřed, jako byly Renault Clio V6, Peugeot 205 Turbo 16 nebo MG Metro 6R4. Současně připomíná i nedávný koncept Toyoty GR Yaris M Concept, který vznikl s úplně stejnou myšlenkou. Do malého hatchbacku totiž přenesl techniku, jaká se zřejmě představí v oficiálně potvrzeném pokračovateli sportovní Toyoty MR2.
Dokonce i Toyota Aygo Crazy neměla ke sporťákům daleko, protože jejím srdcem byla čtyřválcová osmnáctistovka VVT-i s pětistupňovým manuálem z tehdejších modelů MR2 a Celica. Inženýři ji tehdy navíc vylepšili turbokitem od divize Toyota Motorsport, díky čemuž měla až 200 koní a 240 newtonmetrů. To byl obrovský nárůst oproti standardnímu aygu se 68 koňmi a 93 newtonmetry.
Samozřejmě si to vyžádalo rozsáhlou úpravu chlazení s velkým hliníkovým radiátorem za předním nárazníkem i podvozku se zavěšením typu MacPherson z roadsteru MR2 třetí generace s nastavitelnými tlumiči Tein i výrazně širším rozchodem kol. Vždyť Toyota uváděla, že tahle malá zběsilost zvládla sprint z nuly na stovku za 5,7 sekundy a měla odhadovanou maximální rychlost 205 kilometrů v hodině.
Už z úvodních odstavců víte, že Toyota tuhle věc nikdy nevyráběla. A kdyby se pro ní rozhodla, zřejmě by jí musela prodávat pouze držitelem zbrojních průkazů, protože byla zatraceně rychlá a kvůli subkompaktním rozměrům i nepochybně kousavá. Dnes je však zajímavou připomínkou hravosti značky, která postupně vedla k produkčním modelům, jako je Toyota GR Yaris.
