Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Komentář: Blíží se éra terénních supersportů?

Michal Fokt
Diskuze (33)
Slovo Crossover se dnes skloňuje v automobilové branži snad nejvíc ze všech. Dotkne se tato "hybridizace" automobilových tříd i segmentu superaut? (Také) Koncept Giugiaro Parcour naznačuje, že by se to klidně mohlo stát.

Byly doby, kdy sportovní kupé bylo sportovní kupé, kombík byl kombík a off-road off-road. Ale jak se zvyšovaly požadavky na univerzálnost a současně klesaly nároky na specializaci aut, vzniklo obrovské množství kombinací jednotlivých tříd. Dnes už nikoho nepřekvapí SUV, co vypadá jako kupé, kombík s ochrannými plasty a zvýšenou světlostí, případně hatchback, tvářící se jako SUV. Jedné kategorii se ale toto mičurinství zatím vyhýbá - supersportům. Ale jak dlouho to vydrží?

Porsche se postaralo o popularitu výkonných, takřka sportovních luxusních SUV, ale i přes enormní výkony, které dokonce učinily z Cayenne nejsilnější vůz značky, je to stále jen SUV. Já mám teď na mysli něco jiného - supersportovní auto, které by nebylo odkázáno jen na silnice rovné jako sklo a na závodní okruhy. Ano, určitě se vám vybavil jen necelé dva měsíce starý koncept Giugiaro Parcour, jenž by mohl být předobrazem takového vozu od značky Lamborghini.

Ptáte se na smysl takového auta? Na rozdíl od takového SUV s karoserií kupé by tu opravdu nejspíš mohl být. Stále více boháčů se objevuje v rozvojových zemích, kde podnikatelská sféra výrazně předběhla úroveň infrastuktury dané země. Státy jako Malajsie, Čína, Česko, Indie a Blízký východ sice pracují na silničních sítích, ale ne vždy a všude se to daří. A vyrazit na špatné cesty v supersportu nepřinese požitek ani řidiči, ani autu samotnému.

A právě auta jako Italdesign-Giugiaro Parcour by mohla tuto situaci vyřešit. Ačkoli tento vůz využívá techniku modelu Gallardo, o jejímž sportovním potenciálu nemůže být pochyb, stojí na poněkud balónovějších pneumatikách, než je dnes obvyklé a vyznačuje se mírně vyšší světlou výškou, současně ale svým designem nenechává nikoho na pochybách, že umí požírat zatáčky s grácií.

Vyšší profilové číslo pneumatik není problém, vzpomeňte si, na jakých pneumatikách jezdila superauta ještě před 20 lety a světlost podvozku je taková, že řidič nemusí mít trauma ze zpomalovacích prahů, propadlých kanálů, vysokých obrubníků a výjezdů z podzemních garáží. Jistě, jízdní vlastnosti takového auta asi nebudou koketovat s dokonalostí klasických superaut, ale rozdíl by při současné úrovni techniky nemusel být tak velký, jak by se mohlo zdát.

Koncept Parcour přitom není první vlaštovkou. Určitě si vzpomenete na psychedelické BMW X-Coupe, pamětníci pak i na Hyundai HCD-3 nebo Porsche Panamericana. Ovšem právě Parcour by mohl, v dnešní crossoverové době být tím pravým impulzem pro některou z automobilek, aby se takovým autem začala vážně zabývat. Kdo by mohl být první, se přímo nabízí. Ať už samotná podoba auta nebo příslušnost firmy Italdesign do koncernu Volkswagen - obojí naznačuje, že by to mohlo vrtat v hlavě produktových plánovačů Lamborghini, potažmo Audi.

Bude mít Urus sourozence? Nebo bude dokonce tohle, tedy více supersport, než SUV předobrazem produkční verze modelu Urus? Nechme se překvapit. Každopádně když už je řeč o Parcouru - objevilo se s ním docela pěkné video, které přidávám jako bonus.


Michal Fokt
Diskuze (33)
Avatar - Machy_CZ
17. 7. 2013 12:52
Vybavil se mi
Prvni co se mi vybavilo, kdyz sem videl koncept byl Viper ze serialu v "offroad modu"

[odkaz]
Avatar - marek.g
24. 4. 2013 11:05
Re: ale vždyť
ale parametry na to má/měl. v 85-tém určitě :-)
Avatar - JDM
22. 4. 2013 18:56
Re: Vyrábějte to
oba máme jinou představu , pro mě je supersport 911 GT3 , Koenigsegg CCXR , pagani Zonda R , takový auto většinu času stojí v garáži a jak je chvíle čas vytáhneš ho projedeš městem vejfuky plivou oheň lidi koukaj víc jak 50km\h stejně jet nemůžeš , přejedeš okrsku 80km\h zahříváš motor , ...najedeš na dálnici nasadí co chceš (nesmí bejt česká dálnice) dojedeš na okruh dáš si kafe obuješ boty nasadíš rukavice helmu a drtíš ho , až tě začnou bolet záda , ruce nohy dáš další kafe něco pojíš zamáváš týpkům co nakládají radical na vozejk a valíš dom . Supersport má bejt dřina když zněj po dvouhodinový jízdě vylezeš musíš se cejtit jako závodník po 24h le mans . Není to auto na každodenní ježdění od toho máš v garáži třeba M5 ... snižování světlé výšky a zvyšování výkonu má asi opodstatnění , rychlost a jízdní vlastnosti , jak chceš zachovat jízdní vlastnosti supersportu s autem se světlou výškou audi a6 allroad , s komfortním naladěním podvozku ???
Já tomu nevěřím a sám sem zvědavej co to bude a jak to bude jestli se chytí a vytlačí ostatní klasické supersporty a udá nový směr který budou ostatní následovat.
Avatar - AUDIRS6
21. 4. 2013 23:05
Re: Vyrábějte to
:yes:
Avatar - flyboyeda
21. 4. 2013 21:34
Re: Vyrábějte to
Supersport je auto s motorem uprostřed se spoustou koní a tvrdým podvozkem který ti vytřepe všechny kosti v těle při jízdě po normální silnici, aproto je Parcour velice chytré auto,protože bude mít stejné zrychlení a stejnou maximalku akorát to bude pohodlné,Klasický Supersport má tu nevýhodu že musí umět jezdit v reálném světě v provozu a být i rychlý na okruhu to znamená kompromis,Radikal je jenom na okruh žádný kompromis už díky té filozofie bude vždy rychlejší na okruhu. Parcour je úžasný nápad a doufám že se chytne. Položím ti otázku chceš jezdit v nepohodlném supersportu v kterém když se projedeš po okreskách budeš mít zlomenou kostrč a když stím supersportem zajedeš na okruh tak tě porazí chlápek s několikanásobně levnější plackou(radikal, Caterham lola), nebo raději budeš jezdit v Pohodlném supersportu který ti nevytřese kosti z těla můžeš si sním zablbnout i na polní cestě a o retardérech nebudeš ani vědět? Cesta ,kterou se vydávají nové supersporty je špatná snižování světlé výšky a přidávání co nejvíc koní z toho neudělá lepší auto,takto vylepšený supersport bude na běžné silnici nepohodlný a na okruhu vždy pomalejší než placky na okruh. Parcour je pohodlný supersport,který zvládné lehounký terén a pohodlnou jízdu kdekoliv,co víc si přát, Parcour nejde s davem jako ostatní,vybral se jiným směrem a to si mi na něm líbí