Komentář: Blíží se éra terénních supersportů?
Byly doby, kdy sportovní kupé bylo sportovní kupé, kombík byl kombík a off-road off-road. Ale jak se zvyšovaly požadavky na univerzálnost a současně klesaly nároky na specializaci aut, vzniklo obrovské množství kombinací jednotlivých tříd. Dnes už nikoho nepřekvapí SUV, co vypadá jako kupé, kombík s ochrannými plasty a zvýšenou světlostí, případně hatchback, tvářící se jako SUV. Jedné kategorii se ale toto mičurinství zatím vyhýbá - supersportům. Ale jak dlouho to vydrží?
Porsche se postaralo o popularitu výkonných, takřka sportovních luxusních SUV, ale i přes enormní výkony, které dokonce učinily z Cayenne nejsilnější vůz značky, je to stále jen SUV. Já mám teď na mysli něco jiného - supersportovní auto, které by nebylo odkázáno jen na silnice rovné jako sklo a na závodní okruhy. Ano, určitě se vám vybavil jen necelé dva měsíce starý koncept Giugiaro Parcour, jenž by mohl být předobrazem takového vozu od značky Lamborghini.
Ptáte se na smysl takového auta? Na rozdíl od takového SUV s karoserií kupé by tu opravdu nejspíš mohl být. Stále více boháčů se objevuje v rozvojových zemích, kde podnikatelská sféra výrazně předběhla úroveň infrastuktury dané země. Státy jako Malajsie, Čína, Česko, Indie a Blízký východ sice pracují na silničních sítích, ale ne vždy a všude se to daří. A vyrazit na špatné cesty v supersportu nepřinese požitek ani řidiči, ani autu samotnému.
A právě auta jako Italdesign-Giugiaro Parcour by mohla tuto situaci vyřešit. Ačkoli tento vůz využívá techniku modelu Gallardo, o jejímž sportovním potenciálu nemůže být pochyb, stojí na poněkud balónovějších pneumatikách, než je dnes obvyklé a vyznačuje se mírně vyšší světlou výškou, současně ale svým designem nenechává nikoho na pochybách, že umí požírat zatáčky s grácií.
Vyšší profilové číslo pneumatik není problém, vzpomeňte si, na jakých pneumatikách jezdila superauta ještě před 20 lety a světlost podvozku je taková, že řidič nemusí mít trauma ze zpomalovacích prahů, propadlých kanálů, vysokých obrubníků a výjezdů z podzemních garáží. Jistě, jízdní vlastnosti takového auta asi nebudou koketovat s dokonalostí klasických superaut, ale rozdíl by při současné úrovni techniky nemusel být tak velký, jak by se mohlo zdát.
Koncept Parcour přitom není první vlaštovkou. Určitě si vzpomenete na psychedelické BMW X-Coupe, pamětníci pak i na Hyundai HCD-3 nebo Porsche Panamericana. Ovšem právě Parcour by mohl, v dnešní crossoverové době být tím pravým impulzem pro některou z automobilek, aby se takovým autem začala vážně zabývat. Kdo by mohl být první, se přímo nabízí. Ať už samotná podoba auta nebo příslušnost firmy Italdesign do koncernu Volkswagen - obojí naznačuje, že by to mohlo vrtat v hlavě produktových plánovačů Lamborghini, potažmo Audi.
Bude mít Urus sourozence? Nebo bude dokonce tohle, tedy více supersport, než SUV předobrazem produkční verze modelu Urus? Nechme se překvapit. Každopádně když už je řeč o Parcouru - objevilo se s ním docela pěkné video, které přidávám jako bonus.