Komentář: Proč neumíme sedět za volantem? Vždyť je to tak jednoduché!
Po českých silnicích se denně prohánějí miliony řidičů. Spousta z nich ovšem nezvládá ani tak základní věc, jakou je správná pozice za volantem.
Po přečtení následujících řádků mě možná někteří budou mít za lehkého misogyna a odpůrce řidičů ojetin německých prémiových značek. Ovšem osobní zkušenosti nejen z poslední doby jsou vcelku jednoznačné.
Často si stěžuji, že množství řidičů navzdory úspěšnému složení zkoušek v autoškole nezná základní pravidla silničního provozu. Zmínit můžu například téměř absolutní neznalost pohybu na dálnicích se třemi jízdními pruhy. Před několika dny jsem díky tomu ujel v pravém pruhu asi dva kilometry, aniž bych musel někoho předjíždět. Prostřední „lajna“ přitom byla doslova přeplněna řidiči, kteří se ploužili rychlostmi lehce na 100 km/h.
Za mnohem zásadnější ovšem považuji neznalost naprostého základu v podobě správné pozice za volantem. V tomhle ohledu bohužel „excelují“ zejména dvě skupiny: ženy a mladí řidiči ojetých prémiovek z Německa, které leckdy nejsou o tolik mladší než jejich majitelé.
Díky profesionální deformaci si stále častěji všímám řidiček (nejen) v SUV. Ženy drobných postav v mohutných autech totiž mají sedadlo posazeno snad v nejnižší poloze, takže jim oči jen lehce překračují přes horní část věnce volantu. V takové poloze rozhodně nemohou mít ideální přehled o situaci kolem vozu, což v extrémním případě může skončit tragicky.

Ostatně za mediálně velmi propíranou nehodou, při níž řidička SUV srazila a zabila devatenáctiměsíční holčičku na odrážedle, stál právě špatný výhled vozu. Podle soudního znalce totiž řidička neviděla do vzdálenosti devíti metrů před svůj vůz.
Další nešvar představuje také sedadlo nastavené příliš blízko volantu, což omezuje hybnost volantem a v případě kolize a vystřelení airbagu představuje výrazné bezpečnostní riziko.
Další skupinou mladší řidiči, často starších aut od jedné z trojice německých prémiových značek. Ti si zase neumějí nastavit opěradlo, které mají sklopené dozadu. Horní část těla tudíž nemá dostatečnou oporu, což je jednak nezdravé, jednak absence zapření snižuje schopnost řidiče reagovat na kritickou situaci. Nemluvě o tom, že při případné nehodě budou následky velmi pravděpodobně horší než při správném posazu.
Nerad bych tímto textem generalizoval, byť se tomu asi nevyhnu. Obě skupiny řidiček a řidičů jsem ovšem adresně použil záměrně, ačkoliv problém s naprostými základy mají někteří lidé bez ohledu na pohlaví, věk a řidičské zkušenosti.
Jak správně sedět za volantem
- Sedadlo posuňte tak, aby vaše nohy byly při plném sešlápnutí pedálů mírně pokrčené.
- Opěradlo nakloňte tak, aby vaše záda byla v kontaktu s opěrkou, přičemž úhel by měl být přibližně 100-110 stupňů. To zajistí správnou podporu páteře a minimalizuje únavu.
- Sedněte si tak, aby vaše ruce mohly snadno dosáhnout na volant s mírně pokrčenými lokty. Optimální je vzdálenost, kdy můžete zápěstím dosáhnout na vrchol volantu, aniž byste se museli předklánět.
- Volant nastavte tak, aby nebyl příliš vysoko ani nízko. Vrchol volantu by měl být zhruba na úrovni vašich ramen.
- Volant by měl být dostatečně blízko, abyste mohli snadno dosáhnout všech ovládacích prvků, ale ne tak blízko, aby bránil vaší pohodlné pozici.
- Doporučená poloha rukou na věnci je v pozici na devíti a třech hodinách, což poskytuje nejlepší kontrolu a minimalizuje riziko zranění při nárazu.
- Volant držte pevně, ale ne příliš křečovitě. Vaše ruce by měly být uvolněné, což pomůže při delší jízdě snížit únavu.
- Vnější zpětná zrcátka nastavte tak, abyste měli co nejlepší výhled do stran a minimalizovali mrtvé úhly. Když se v zrcátku objeví vozidlo, mělo by být již viditelné ve vašem periferním vidění.
- Vnitřní zpětné zrcátko si nasměrujte tak, abyste měli co nejlepší výhled na zadní část vozidla a silnici za vámi.
- Bezpečnostní pás by měl být veden přes vaše rameno a hrudník, nikoli přes krk nebo ruku. Dolní část pásu by měla být pevně upnuta přes vaše boky a pánev, ne přes břicho.