Jedete autem na dovolenou? Nezapomeňte na tuhle důležitou věc
Je to jednoduché, ale dokáže to zachraňovat životy. Říká se tomu „záchranářská ulička“, a pokud pojedete na jih přes Rakousko, tak „Rettungsgasse“.
Cestování po dálnicích je ve většině případů pohodlné a rychlé, ovšem protože se tu soustředí velké množství aut, v případě nějakého problému se rychle utvoří i několikakilometrová kolona. Kromě prvních pár aut nikdo hned neví, co je její příčinou – může to být nehoda, která vyžaduje účast záchranářů, policie či odtahovky.
Ale i kdyby nebyla, tak zrovna může potřebovat projet sanitka vezoucí pacienta na důležitou operaci, na niž čeká měsíce. Taková věc se kvůli provozu prošvihnout jednoduše nesmí.

K čemu mířím? K záchranářské uličce, kterou až ohromující množství motoristů nejen českých, ale i zahraničních neumí vytvořit, anebo prostě ignoruje. Není v tuto chvíli podstatné, že její vytváření stanovuje zákon 361/2000 Sb., jde i o selský rozum. Pokud se budou hasiči nebo sanitka prodírat kolonou, ať už na dálnici, nebo kdekoliv jinde, přijedou k zásahu klidně i o několik minut později. A v takovém případě už může dosud „jen“ zraněná oběť nehody být mrtvá.
Je to přitom jednoduché – auta v levém pruhu uhnou k levé krajnici, auta v pravém pruhu se posunou do toho odstavného, takže uprostřed zůstane několik metrů široké místo k projetí záchranářů či odtahovky. Je-li dálnice tří- a vícepruhová v jednom směru jízdy, levý pruh uhýbá stále k levé krajnici a ostatní pruhy se posunou doprava.
Mnemotechnickou pomůckou může být pohled na hřbet pravé ruky – největší prostor je mezi palcem a dalšími prsty a podle toho se vytváří záchranářská ulička nejen v Česku, ale i třeba v Německu či Rakousku.
Zmíněný zákon konkrétně upravuje záchranářskou uličku v § 41 odst. 8 takto: „Není-li dálnice nebo silnice pro motorová vozidla s nejméně dvěma jízdními pruhy volně průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči vozidel povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy; při tom smějí vjet na krajnici nebo na střední dělící pás.
Jsou-li v jednom směru jízdy více než dva jízdní pruhy, vytváří se tento prostor mezi jízdním pruhem, který je nejvíce vlevo, a k němu přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích.“