Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koncept Alfa Romeo Nuvola z roku 1996: Sporťák, který se do výroby nedostal

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 9. 4. 2019
7
Zobrazit náhledy (7)
Alfa Romeo Nuvola Alfa Romeo Nuvola

Koncept sportovního vozu Alfa Romeo Nuvola, který svými tvary připomínal vozy z 60. let, se představil na podzim 1996 v Paříži. I přes příznivé reakce se auto do výroby nedostal.

Pojmenování konceptu Nuvola (italsky oblak) se dle některých médií odkazuje na jméno slavného italského závodníka Tazia Giorgia Nuvolariho. V oficiální zprávě však výrobce toto spojení neuváděl. Že znamená skutečně spíše oblak, dokazuje blankytně modrá barva karoserie konceptu. Dle dostupných zdrojů měla být Nuvola původně červená coby odkaz na tradiční barvu italských závodních vozů. Dokonce měli návrháři připravené všechny odstíny této atraktivní a zároveň výrazné barvy. Jenže celou věc ohledně barvy karoserie rázně vyřešil Paolo Cantarella, někdejší šéf Fiat Auto, do něhož od roku 1986 patří i Alfa Romeo, který tvůrcům řekl: „Vyberte si barvu karoserie, jakou chcete, jen to nesmí být červená.“

Pro zúčastněné bylo toto nařízení dost překvapivé. Nakonec návrhářům pomohla návštěva továrního muzea Alfy Romeo. Právě tady se ukázalo, že blankytně modrá barva je u milánské značky také velmi tradiční. A o barvě laku karoserie konceptu bylo rozhodnuto.  

Jak zmiňuje Mario Favilla, někdejší asistent Waltera de Silvy, tvůrce tvarů Nuvoli a zároveň šéfa Centro Stile Alfa Romeo, koncept krystalizoval v několika fázích. Nakreslení tvarů karoserie a následné zadání do počítače údajně zabralo tvůrcům více než dva měsíce. Jenže Nuvola nebyla na rozdíl od řady jiných podobných studií pouhým designovým cvičením, ale kompletním a tedy plně funkčním vozem s očekávanou vysokou technickou úrovní. Nejprve vznikly modely v měřítku 1:10, později 1:4 a teprve poté finální návrh v životní velikosti. Následovala mechanická část vytvořená skupinou inženýrů v dílnách firmy Stola. Výroba prototypu nakonec zabrala dle pozdějších slov Waltera de Silvy pět měsíců usilovné práce ve dne i v noci.

Na první pohled vůz budil pozornost nebývale atraktivním vzhledem, dlouhá přední a zároveň krátká zadní část se jasně odkazovaly na slavné sportovní vozy minulosti, zejména z šesté dekády 20. století. Právě ta je považována za zlatý věk automobilů. Přední část mistrně odkazovala třeba na slavnou původní Alfu Romeo Giulietta, zároveň však auto využívalo tehdy velmi inovativní diodové osvětlení.

Dvoumístná kabina svoji atraktivitou v ničem nezaostávala za vnějším vzhledem. Mohutný středový tunel se střední částí palubní desky mírně natočenou k řidiči dnes vnímáme jako takový mix tvarů palubních desek pozdějších sériových modelů Alfy Romeo, konkrétně již zmíněné 156, většího sedanu 166, ale i novější Alfy 159. V době představení Alfy Nuvola však samozřejmě tato auta ještě nebyla známá.

Pod úhledným kabátem se ukrývala pokroková technika, reprezentovaná trubkovým prostorovým rámem, v němž byl vpředu podélně uložen vidlicový šestiválec 2,5 litru přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Alfa Romeo udávala nejvyšší výkon 221 kW při 6000 otáčkách za minutu a maximum točivého momentu  286 N.m při 3000 otáčkách. Hnací síla se přenášela přes šestistupňovou manuální převodovku na stálý pohon všech kol. Výrobce udával maximální rychlost 280 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h za šest sekund. Škoda, že se Nuvola nedostala alespoň do malosériové výroby.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku