Koncern Stellantis je tu. Jak se značky FCA a PSA odliší? A co budoucí plány?
Spojení PSA a FCA vytvořilo koncern čítající hned 14 automobilových značek. Vedení skupiny tak pracuje hlavně na jejich jasném odlišení.
Začátek roku 2021 je v automobilovém světě ve znamení velké změny. Skupina PSA a automobilka Fiat Chrysler Automobiles dokončily plánovanou fúzi a oficiálně spustily nový koncern Stellantis, když se s jeho akciemi začalo 18. ledna obchodovat na burzách v Paříži a Miláně a o den později také v New Yorku. Spolu s tím nové vedení oznámilo také nejbližší plány.
Nový koncern bude chtít hlavně těžit ze své silné pozice v Evropě a Jižní i Severní Americe. Tam přitom bude chtít využít širších možností spolupráce napříč velkou firmou, což údajně ušetří více než pět miliard eur. Podařit se to má společným nákupem a investicemi, stejně jako sdílením platforem a pohonných jednotek. Výroba přitom má být účinnější, zároveň ale vedení Stellantisu zdůrazňuje, že plány nepočítají s uzavřením žádné z továren. Tedy minimálně prozatím.
Právě na těchto trzích se firma více zaměří na možnosti elektrifikace nebo autonomního řízení. Už dnes značky Stellantisu nabízejí 29 elektrifikovaných modelů, k nimž má do konce letošního roku přibýt dalších deset. Mimo jiné se nějaká forma hybridní verze očekává od Alfy Romeo Tonale, DS 4, nového Peugeotu 308 nebo nového Opelu Astra.
Stellantis naopak plánuje lépe využít potenciál perspektivních trhů jako je Čína, Střední východ nebo Afrika, kde značky FCA a PSA zatím neměly tak silnou pozici. Přitom hodlá využít své široké výrobní sítě továren v 30 zemích světa a zkušenosti svých 400.000 pracovníků.
Velkou výzvou ale bude jasné rozdělení jednotlivých značek. Pod křídly Stellantisu je totiž hned 14 značek, přičemž mnohé s opravdu bohatou historií. Třeba Fiat, Peugeot nebo Chrysler patří mezi vůbec nejstarší automobilky na světě. I proto třeba Carlos Tavares tvrdí, že v jednotlivých značkách vidí velký potenciál a nehodlá žádnou prodávat. Na strategii jednotlivých značek a jejich jasné diferenciaci přitom už několik měsíců pracuje někdejší šéfka Citroënu Linda Jacksonová.
Bližší informace o strategii pro jednotlivé značky se teprve dozvíme, zveřejněná tisková zpráva ke vzniku Stellantisu však už narýsovala pozice jednotlivých členů firmy.
Jako klasický mainstream je ve zveřejněné tabulce prezentován Citroën a Fiat, spolu s jeho sportovní divizí Abarthem. Peugeot, stejně jako Opel a jeho sesterská značka Vauxhall pro Britské ostrovy jsou naopak charakterizovány jako „vyšší mainstream.“ Naopak Chrysler, Dodge a Ram se prezentují jako „americké značky“, což naznačuje, že s jejich expanzí do Evropy se nepočítá. Jen Jeep přebírá roli „globální SUV značky“.
Alfa Romeo a DS jsou vedením označeny jako prémiové značky, stejně jako Lancia, dnes působící výhradně na domácím italském trhu. Vyloženě luxusní značkou je pak Maserati, které tedy bude stát na vrcholu hierarchie koncernu. Pak tu jsou ještě Free2Move a Leasys, značky služeb mobility.
Vedení nového koncernu si pak rozdělili stávající manažeři automobilek PSA a FCA. Generálním ředitelem se stal Carlos Tavares, dosavadní šéf PSA, zatímco funkci předsedy přebírá John Elkann, stávající předseda představenstva FCA. Dosavadní generální ředitel Fiatu Mike Manley se bude starat o americkou divizi koncernu, zatímco třeba dřívější generální ředitel značky DS Yves Bonnefont bude mít na starosti klíčový vývoj softwaru.
Linda Jacksonová pak nově přebírá vedení Peugeotu, zatímco jeho stávající šéf Jean-Philippe Imparato bude mít nově funkci generálního ředitele Alfy Romeo. Vedení designu pak bude podléhat dvěma stylistům. Ralph Gilles, šéf designu FCA, bude mít na starosti styl amerických členů koncernu spolu s Maserati a vozy Fiat pro jihoamerické trhy. Jean-Pierre Ploué, ředitel designu PSA, se zase postará o návrh vozů evropských značek.