Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koncern Stellantis je tu. Jak se značky FCA a PSA odliší? A co budoucí plány?

David Bureš
Diskuze (69)

Spojení PSA a FCA vytvořilo koncern čítající hned 14 automobilových značek. Vedení skupiny tak pracuje hlavně na jejich jasném odlišení.

Začátek roku 2021 je v automobilovém světě ve znamení velké změny. Skupina PSA a automobilka Fiat Chrysler Automobiles dokončily plánovanou fúzi a oficiálně spustily nový koncern Stellantis, když se s jeho akciemi začalo 18. ledna obchodovat na burzách v Paříži a Miláně a o den později také v New Yorku. Spolu s tím nové vedení oznámilo také nejbližší plány.

Nový koncern bude chtít hlavně těžit ze své silné pozice v Evropě a Jižní i Severní Americe. Tam přitom bude chtít využít širších možností spolupráce napříč velkou firmou, což údajně ušetří více než pět miliard eur. Podařit se to má společným nákupem a investicemi, stejně jako sdílením platforem a pohonných jednotek. Výroba přitom má být účinnější, zároveň ale vedení Stellantisu zdůrazňuje, že plány nepočítají s uzavřením žádné z továren. Tedy minimálně prozatím.

Právě na těchto trzích se firma více zaměří na možnosti elektrifikace nebo autonomního řízení. Už dnes značky Stellantisu nabízejí 29 elektrifikovaných modelů, k nimž má do konce letošního roku přibýt dalších deset. Mimo jiné se nějaká forma hybridní verze očekává od Alfy Romeo Tonale, DS 4, nového Peugeotu 308 nebo nového Opelu Astra.

Stellantis naopak plánuje lépe využít potenciál perspektivních trhů jako je Čína, Střední východ nebo Afrika, kde značky FCA a PSA zatím neměly tak silnou pozici. Přitom hodlá využít své široké výrobní sítě továren v 30 zemích světa a zkušenosti svých 400.000 pracovníků.

Velkou výzvou ale bude jasné rozdělení jednotlivých značek. Pod křídly Stellantisu je totiž hned 14 značek, přičemž mnohé s opravdu bohatou historií. Třeba Fiat, Peugeot nebo Chrysler patří mezi vůbec nejstarší automobilky na světě. I proto třeba Carlos Tavares tvrdí, že v jednotlivých značkách vidí velký potenciál a nehodlá žádnou prodávat. Na strategii jednotlivých značek a jejich jasné diferenciaci přitom už několik měsíců pracuje někdejší šéfka Citroënu Linda Jacksonová.

Bližší informace o strategii pro jednotlivé značky se teprve dozvíme, zveřejněná tisková zpráva ke vzniku Stellantisu však už narýsovala pozice jednotlivých členů firmy.

Jako klasický mainstream je ve zveřejněné tabulce prezentován Citroën a Fiat, spolu s jeho sportovní divizí Abarthem. Peugeot, stejně jako Opel a jeho sesterská značka Vauxhall pro Britské ostrovy jsou naopak charakterizovány jako „vyšší mainstream.“ Naopak Chrysler, Dodge a Ram se prezentují jako „americké značky“, což naznačuje, že s jejich expanzí do Evropy se nepočítá. Jen Jeep přebírá roli „globální SUV značky“.

Alfa Romeo a DS jsou vedením označeny jako prémiové značky, stejně jako Lancia, dnes působící výhradně na domácím italském trhu. Vyloženě luxusní značkou je pak Maserati, které tedy bude stát na vrcholu hierarchie koncernu. Pak tu jsou ještě Free2Move a Leasys, značky služeb mobility.

Vedení nového koncernu si pak rozdělili stávající manažeři automobilek PSA a FCA. Generálním ředitelem se stal Carlos Tavares, dosavadní šéf PSA, zatímco funkci předsedy přebírá John Elkann, stávající předseda představenstva FCA. Dosavadní generální ředitel Fiatu Mike Manley se bude starat o americkou divizi koncernu, zatímco třeba dřívější generální ředitel značky DS Yves Bonnefont bude mít na starosti klíčový vývoj softwaru.

Linda Jacksonová pak nově přebírá vedení Peugeotu, zatímco jeho stávající šéf Jean-Philippe Imparato bude mít nově funkci generálního ředitele Alfy Romeo. Vedení designu pak bude podléhat dvěma stylistům. Ralph Gilles, šéf designu FCA, bude mít na starosti styl amerických členů koncernu spolu s Maserati a vozy Fiat pro jihoamerické trhy. Jean-Pierre Ploué, ředitel designu PSA, se zase postará o návrh vozů evropských značek.

David Bureš
Diskuze (69)

Doporučujeme

23. 1. 2021 10:56
Re: Tak držíme všechny palce...
Současná generace pandy vznikla z předchozí generace pandy, má pořád stejnou techniku sdílenou s Fiatem 500. Brazilskému unu je ta panda nanejvýš podobná tvarem oblé krabice, nic víc. Stačí otevřít obyčejnou Wikipedii a přeložit si z angličtiny jedinou větu (je tam samozřejmě i se zdrojem): Fiat said "the Panda and Uno were born together in design and share the same concept, but have no mechanical parts in common". (https://en.wikipedia.org/…at_Mini_platform)

Argo je pro Evropu nepoužitelné, jeho modifikace nerentabilní. Z pohledu dostupné techniky by tedy nové punto muselo stát na platformě, kterou má 500X, čímž by to punto bylo poměrně drahé (tudíž v současné situaci už od startu špatně prodejné). Po spojení s PSA se konečně nabízí možnost stejně jako u aktuální corsy vzít francouzskou platformu a postavit na ní další derivát segmentu B za rozumné peníze (náklady i cenovku pro kupce).
Avatar - Blue Sun
21. 1. 2021 13:42
Re: Otázka je kolik značek přežije
Italský design a emoce? To se jim do současné tvorby moc převést nepovedlo.
Problém s Alfou by byl v tom, jak ji vůbec zaměřit, aby přímo nekonkurovala BMW. Mít dvě prémiové značky stejného zaměření vedle sebe je neekonomické. A posadit Alfu zase níže než BMW znamená její jistou smrt.
Avatar - Blue Sun
21. 1. 2021 13:39
Re: Tak držíme všechny palce...
To se právě v kontextu budoucí strategie vůbec nevyplatí. Argo je samostatná platforma, nekompatibilní se zbytkem evropské produkce. A posadit ho jen tak na něco evropského zase nejde, tak či tak by přestavba byla drahá.
21. 1. 2021 08:13
Re: Otázka je kolik značek přežije
Jaký mají v BMW potenciál to manažersky zvládnout nehodnotím, píšu jen tolik, že v otázce sdílení technologií je to nejlepší partnerství.
BMW má zadokolky, skvělé čtyř a šestiválce, umí stavět lehká auta, umí podvozky. Přidej k tomu italský design, emoce, pár vítězství v MS a Alfa může zase vykvést.
21. 1. 2021 08:08
Re: Otázka je kolik značek přežije
Vyplenili? Jako že v Roveru něco cenného bylo, co si odnesli? Technologie? Know-how? Odborníci? Finance?
Naopak, zainvestovali do toho a většinu investic tam nechali. Jediný dobrý Rovery od ukončení licenční výroby Hondy byly postaveny pod BMW.

https://www.idnes.cz/…337_automoto_fdv

Že se to celkově nepovedlo (na rozdíl od Mini a Rolls-Royce) a museli z toho se ztrátou vycouvat je pravda.