Konec dálničních známek? Možná je nahradí kamery
Ministerstvo dopravy zvažuje konec dálničních známek. Neznamená to však, že za jízdu na dálnicích nebudeme v budoucnu platit. Kupóny má nahradit kamerový systém, který bude rozpoznávat registrační značky vozidel a kontrolovat, zda mají dálniční poplatek zaplacen.
Vedle kamerového systému ministerstvo zvažuje také použití techniky RFID, takzvané Identifikace na rádiové frekvenci, která se používá například k označení zboží v obchodech a při bezhotovostních platbách.
Vzorem pro zavedení elektronických vinět je Maďarsko, kde takový systém již funguje. Zde při zakoupení kupónu stačí nahlásit registrační značku a systém už automobil automaticky zkontroluje.
Na možnostech zavedení elektronizace časového zpoplatnění dálnic nyní pracuje Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Zda je zavedení nové techniky reálné a zda může být ekonomicky efektivní, bude zřejmé ze studie proveditelnosti, jejíž výsledky by měly být známé během podzimu.
Nová technika by měla usnadnit a zlevnit kontrolu zaplacení dálničních kupónů. Odpadla by totiž většina distribuce a tisku. Systém by poznal auta, která nemají mýto zaplacené, a tak by u dálnic nemuseli hlídkovat policisté a složité kontrolovat i ty, co zaplaceno mají.
SFDI se už v minulých dvou letech snažilo snížit cenu za tisk, skladování a zajištění prodeje milionů kuponů, úkol se však nepovedlo splnit. Zavedením elektronických kuponů by fond mohl ušetřit většinu ze zhruba 250 milionů korun, které ročně vynakládá na distribuci známek.
Na druhou stranu by do zavedení kamerového systému bylo nutné investovat. Stávající systém mýtných bran pro nákladní vozy by totiž nemohl být použit. Kamery systému sice umí přečíst poznávací značku, po projetí auta a úhradě mýtného však značku z paměti maže.
Navíc smlouva s firmou Kapsch, která se zabývá provozem systému pro elektronický výběr mýtného, v roce 2016 skončí a zatím není jasné, zda bude prodloužena. Vedle toho se stále zvažuje, zda nebude zavedeno zpoplatnění osobních aut podle ujetých kilometrů jako u nákladních vozidel a autobusů.
Ministerstvo dopravy o konci dálničních kupónů uvažovalo již v minulosti. Hovořilo se o elektronických vinětách, nakonec však byly odmítnuty kvůli vysokým nákladům na provoz takového systému.