Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Konec osmiválců u Jaguaru se blíží

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (55)
Emisní normy se mohou stát příčinou ukončení dalšího vývoje a produkce osmiválcových pohonných jednotek britské značky.

Pro automobilku Jaguar byly až do druhé poloviny devadesátých let dvacátého století tradičními pohonnými jednotkami řadové šestiválce a vidlicové dvanáctiválce. Zásadní změnu přinesl v roce 1996 model XK8, který měl jako první Jaguar pod kapotou vidlicový osmiválec.

Od té doby se osmiválce rozšířily téměř do všech modelových řad Jaguaru, ale podle informací webu Drive se jich britská značka možná bude muset vzdát. Důvodem budou stále přísnější emisní normy, jimž mnohem lépe vyhoví menší přeplňované šestiválce a čtyřválce.

Jaguar již nyní experimentuje s nejrůznějšími alternativami, které mají jeho sériovým vozům zajistit více než dostatečný výkon při bezproblémovém plnění emisních norem. Nejviditelnějším důkazem má být koncept C-X75, který se představil na autosalonu v Paříži v roce 2010 se čtyřmi elektromotory a dvěma mikroturbínami. Následně se tento projekt proměnil v hybrid vybavený přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru.

Supersportovní kupé mělo v hybridním provedení zamířit i do sériové výroby, ale nakonec jej Jaguar využívá jen k testování nejnovější techniky. V blízké budoucnosti se tak můžeme dočkat sériových modelů s hybridním pohonným systémem odvozeným právě z C-X75.

Vedle hybridů je další možností downsizing konvenčních motorů, což ostatně Jaguar předvádí již nyní, když nahrazuje atmosférické vidlicové osmiválce přeplňovanými třílitrovými šestiválci.

Pro některé příznivce Jaguaru může být konec osmiválců velmi nepříjemnou zprávou, ale na druhou stranu, když automobilka nabídne alternativu v podobě lehkých a výkonných šestiválců, pak se v podstatě jen vrátí ke svým kořenům. Koneckonců dodnes nejpopulárnějšími a neslavnějšími Jaguary jsou E-Type a Mk II z šedesátých let, k jejichž pohonu sloužily řadové šestiválce.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (55)
21. 8. 2013 18:34
Re: Chudak Jaguar
Je jasné, že těch osmiválců se neprodá moc, ale je to také to, co značce dělá image. A upřímně řečeno, značka, která ještě před pár lety dělala dvanáctiválce nyní skončí jen na šestiválcích... To je dost smutné.
Avatar - Barrichello
21. 8. 2013 10:09
Re: Chudak Jaguar
v době kdy bylo XC90 se prodávalo xkrát tolik i konkurečních modelů....

Jestli sis nevšiml, doba velkých a středních SUV skončila, frčí malé SUV a crossovery.

Velké a střední SUV mají v USA své stálice, ale to jsou ford Explorer a Jeep GrandCherokee. Nikoliv volvo.
21. 8. 2013 10:01
Re: Chudak Jaguar
Prodava se jich celkem malo. Rozhodne mene nez kolik se jich mohlo prodat, kdyby byl pred lety novy model. Jenom pro srovnani, za posledni ctyri roky se v USA (primarni trh pro XC90) prodavalo cca deset tisic kusu rocne v minulem roce uz ani to ne, v dobe kdy byla XC90 zanovni model se prodavalo ctyrikrat tolik, skoro ctyricet tisic.
21. 8. 2013 05:58
Re: Hysterie a vědmy...
nafta, střední třída, čtyřválce...a Tata Nano jako Jag... ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
20. 8. 2013 22:35
Re: Hysterie a vědmy...
Tak konec značky snad ne... Konec V8 u Jagu asi ano, tomu nasvědčovalo i opuštění atmosférické verze. S/C se i prodávalo, ale jestli nechtějí vyrábět paskvily typu A1, tak ty emise budou muset plnit, leda by se vzpamatovala legislativa, což není pravděpodobné.