Konec osmiválců u Jaguaru se blíží
Pro automobilku Jaguar byly až do druhé poloviny devadesátých let dvacátého století tradičními pohonnými jednotkami řadové šestiválce a vidlicové dvanáctiválce. Zásadní změnu přinesl v roce 1996 model XK8, který měl jako první Jaguar pod kapotou vidlicový osmiválec.
Od té doby se osmiválce rozšířily téměř do všech modelových řad Jaguaru, ale podle informací webu Drive se jich britská značka možná bude muset vzdát. Důvodem budou stále přísnější emisní normy, jimž mnohem lépe vyhoví menší přeplňované šestiválce a čtyřválce.
Jaguar již nyní experimentuje s nejrůznějšími alternativami, které mají jeho sériovým vozům zajistit více než dostatečný výkon při bezproblémovém plnění emisních norem. Nejviditelnějším důkazem má být koncept C-X75, který se představil na autosalonu v Paříži v roce 2010 se čtyřmi elektromotory a dvěma mikroturbínami. Následně se tento projekt proměnil v hybrid vybavený přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru.
Supersportovní kupé mělo v hybridním provedení zamířit i do sériové výroby, ale nakonec jej Jaguar využívá jen k testování nejnovější techniky. V blízké budoucnosti se tak můžeme dočkat sériových modelů s hybridním pohonným systémem odvozeným právě z C-X75.
Vedle hybridů je další možností downsizing konvenčních motorů, což ostatně Jaguar předvádí již nyní, když nahrazuje atmosférické vidlicové osmiválce přeplňovanými třílitrovými šestiválci.
Pro některé příznivce Jaguaru může být konec osmiválců velmi nepříjemnou zprávou, ale na druhou stranu, když automobilka nabídne alternativu v podobě lehkých a výkonných šestiválců, pak se v podstatě jen vrátí ke svým kořenům. Koneckonců dodnes nejpopulárnějšími a neslavnějšími Jaguary jsou E-Type a Mk II z šedesátých let, k jejichž pohonu sloužily řadové šestiválce.