Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kontroverzní Porsche 911 (996) slaví 25 let! Připomeňte si jej v krásné galerii

Dominik Kovář
Diskuze (4)

Jak se říká, design některých vozů dozrává pomaleji. Mezi takové zcela určitě patří Porsche 911 (996).

Slovo ikona se v automobilismu používá více než často, ale k modelu Porsche 911 zcela jistě patří. Nezaměnitelná boční silueta s ladně klesající zádí, kulatá přední světla... tuto filozofii v druhé polovině devadesátých let částečně naboural Pinky Lai, designér z Hong Kongu.

V roce 1997 se na autosalonu ve Frankfurtu představilo Porsche 911 v generaci 996. Mimo změny designu, ke kterému se ještě vrátíme, měl model 911 nově vodní chlazení motoru místo vzduchového a také sdílené díly se zcela novým modelem, dvoudveřovým kabrioletem Boxster. Právě tyto změny se zcela nepozdávaly skalním fanouškům modelu 911, celkově ale byla generace 996 velmi úspěšným modelem.

Exteriér obou modelů měl na starosti Pinky Lai, tehdejší designér automobilky ze Stuttgartu. Bývalý šéf designového oddělení Porsche, Nizozemec Harm Lagaay, se k tehdejším změnám vyjádřil takto: „Byla to velká výzva. Ale zvládli jsme to tak, že jsme nejprve navrhli řadu dílů, které se mohly sdílet mezi oběma modely.”

Jak první Boxster, tak generace 996 designově vychází z konceptu Boxster v roce 1993, který se ukázal na autosalonu v Detroitu. “Okamžitě jsem věděl, že přední část konceptu bude využita také pro model 996. Lidé zapomínají, že jsme pracovali na všech třech verzích - 911 (996), Boxster (986) a koncepčním voze současně. Jinak by vše trvalo příliš dlouho,” svěřil se Lagaay.

Video se připravuje ...

Sdílení dílů s menším a cenově dostupnějším Boxsterem se promítlo i v interiéru. Boxster se představil o rok dříve než 911 (996), a tak mělo Porsche jasno v tom, zda se zákazníkům nový koncept líbí či ne. K radosti německé automobilky se design u Boxsteru setkal s pozitivními ohlasy. Nic tak nebránilo tomu, aby se model 996 dle původního plánu menším sourozencem inspiroval.

Model 996 má součinitel odporu vzduchu 0,3. Na auto z devadesátek se jedná o velmi slušnou hodnotu. V roce 1998, tedy o rok později, se ke kupé připojil kabriolet s plně elektrickou střechou, která se stáhla nebo vytáhla za dvacet sekund. Obě karosářské verze poháněl nejprve základní atmosféricky plněný šestiválec o objemu 3,4 litru s výkonem 221 kW (300 k). Později doplnila základní Carreru verze s pohonem všech kol, Carrera 4.

Poté následovaly další verze - Turbo, Turbo S, GT3, GT3 RS, GT2... nejsilnější variantou byla verze GT2. Motor měl o 10 % vyšší výkon než agregát v modelu Turbo. Tady 3,6litrový šestiválec nabízel 356 kW (484 k). V roce 2002 došlo k faceliftu 996 a navýšení výkonu u jednotlivých verzí modelu.

Produkce revoluční generace 996 byla ukončena v roce 2006. Během devíti let bylo vyrobeno více než 175 tisíc kusů, což byl výrazný nárůst oproti předchozí generaci 993. Nastávající model 991 (997) se vrátil ke kulatým světlům, u kterých zůstal skrze další generace dodnes. Díky tomu se stala verze 996 po stránce designu ojedinělou a unikátní. 

Dominik Kovář
Diskuze (4)

Doporučujeme

Avatar - fOE
23. 11. 2022 08:04
Re: Vždy
Typicke devadesatky, cas kdy trpel kocovinou snad kazdej designer a neustalo to ani porsche, ani BMW, Ford s Mustangem... nikdo.
23. 11. 2022 06:18
Re: Vždy
Ano 996 krásou nikdy neoplývala a hezká nebude. Nicméně kvality 911 má.
22. 11. 2022 14:32
Krasny
Super auto, kdo nejel tak mele hovna. Mlask kopacka na ucho ❤️
22. 11. 2022 11:43
Vždy
Tenhle model byl, je a vždy bude hnusný. Kecy o dozrávání jsou jen řeči neštastných majitelů, jak si ospravedlnit, že mají takovou designovou hrůzu :D