Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Krátké rande s Bentley Bentayga. Jak jezdí nejluxusnější SUV světa?

David Bureš
Diskuze (41)
Bentayga se pomalu stává nejprodávanějším modelem Bentley. Čeští zákazníci na něj čekají dva roky, my už jsme se s ní však svezli!

Bentley loni na konci listopadu oficiálně zahájilo sériovou výrobu modelu bentayga, prvního SUV značky, jež je prezentováno jako nejluxusnější, nejsilnější a nejrychlejší auto své kategorie na světě. Jako vůbec první novináři z České republiky jsme opulentní automobil vyzkoušeli přímo na českých silnicích. Svezení to bylo sice krátké, o bentayze ale mnohé vypovědělo.

Bentayga při své premiéře vzbudila mnoho kontroverzí. Konzervativní fanoušci vůz odmítli s tím, že by britská luxusní automobilka do takového segmentu neměla vůbec vstupovat. Jenže výrobce dobře věděl, co dělá. Bentayga se rychle stala nejprodávanějším modelem značky, jehož výroba dokonce musela být kvůli zájmu navyšována. Ohromný zájem spolu s omezeným počtem vozů pro jednotlivá zastoupení znamená, že zákazníci oficiálního českého prodejce sídlícího na pražském Smíchově na bentaygu aktuálně čekají dva roky!

To muselo všechna posměšná vyjádření na adresu Bentley umlčet, zvlášť když na luxusním SUV následně začal pracovat i hlavní konkurent značky, Rolls-Royce. Výrobce z Crewe se ale na novou konkurenci pečlivě připravuje a vůz postupně inovuje, aby si udržel svůj náskok.

Hlavní novinkou nadcházejícího modelového roku je dieselová varianta poháněná třikrát přeplňovaným vznětovým osmiválcem, který díky dvěma twin-scroll turbodmychadlům a elektrickému kompresoru dává výkon 320 kW a točivý moment 900 N.m. Bentayga se ale dočkala i „rodinné“ verze se sedmimístnou kabinou. Vůz bylo zatím možné pořídit výhradně v „business“ čtyřmístné nebo obligátní pětimístné konfiguraci. Postupně se bude měnit i nabídka laků nebo individualizačních doplňků, jako je třeba přední maska chladiče. Z motorů se pak jistojistě dočkáme plug-in hybridu nebo posíleného modelu Speed.

Sametová W12 s nádechem dieselu

Bentayga Diesel ale k prodejcům dorazí až v příštím roce, a tak nyní před námi stojí kousek s poctivým dvanáctiválcem. Šestilitr s dvěma turbodmychadly typu twin-scroll, přímým a vícebodovým vstřikováním byl nově vyvinut, přičemž bentayga je vůbec prvním modelem, který jej využil. Do budoucna se ale má objevit i v dalších luxusních modelech napříč koncernem VW Group, třeba v novém Audi A8.

Pokud by vás někdo do již nastartované bentaygy posadil, dvanáctiválec pod kapotou byste patrně nehádali. Čistě podle zvuku byste klidně mohli tipovat elektromotor, šestilitr totiž není v kabině vůbec slyšet, tak perfektně je odhlučněn. Jediným jeho výrazným projevem je štěknutí při nastartování a pak jemné vrnění při akceleraci, které svými tóny lehce připomíná vznětové šestiválce. Dvanáctiválec do W se ale zcela vyhýbá jakýmkoliv vibracím, což je patrné i pod kapotou. S kolegou Honzou Mičkou jsme chtěli provést „mincový“ test, vyzkoušet, zda dvacetikoruna vydrží položená hranou na motoru. Nevydržela, ale to jen z toho důvodu, že plastový kryt jednotky se příliš svažuje, a tak se mince vždy skutálela dolů. Pokud by plocha byla rovná, mince by se jistě ani kapánek nepohnula.

Navzdory minimálním zvukům linoucím se zpod kapoty řidič cítí, že má pod nohou mnoha set hlavové stádo. A je to pravda, protože dvanáctiválec o objemu 5950 cm3 disponuje výkonem 608 koní (447 kW) a doslova závratným točivým momentem 900 N.m, který je navíc dostupný už od supernízkého pásma 1350 otáček. Přestože si motor musí poradit s pohotovostní hmotností 2.440 kilogramů (testovaný kousek měl kvůli výbavě navíc dokonce 2.515 kg), stále je to síla s obří výkonovou rezervou. Ostatně udávaná hodnota zrychlení z 0-100 km za 4,1 sekundy a maximální rychlost 301 km/h jsou hodnoty ještě nedávno spojované s rychlými sporťáky a ne s luxusními SUV.

O přenos výkonu na všechna čtyři kola se stará mezinápravový diferenciál Torsen a osmistupňová automatická převodovka od ZF, která si za poslední léta vydobyla respekt hladce řadicího automatu, což nejspíše platí i pro bentaygu. Proč nejspíše? Jízda to byla natolik krátká, abychom mohli vytknout finální verdikt. Navíc se musíme vrátit k perfektně odhlučněnému motoru, u něhož není absolutně poznat, zda převodovka vůbec mění kvalty. Při rozjezdech každopádně necuká.

Bentley Bentayga – technické údaje nabízených motorů
Motor 6.0 W12 twin-turbo 4.0 V8 triple-charged
Palivo benzin nafta
Zdvihový objem [cm3] 5950 3956
Válce/ventily 12/4 8/4
Největší výkon [kW/min] 447/5000-6000 320/3750-5000
Točivý moment [N.m/min] 900/1350-4500 900/1000-3250
Převodovka 8A 8A
Max. rychlost [km/h] 301 270
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,1 4,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 13,1 7,9
Pohotovostní hm. [kg] 2440 2390

Velkopanský posaz

Po usazení se za volant se vlastně ani nedivíme obřímu úspěchu bentaygy. Vysoký velkopanský posaz se záplavou materiálů na té nejvyšší úrovni všude kolem zkrátka dokáže zaujmout. Volant se díky masivnějšímu věnci perfektně drží, navíc se svým designovým zpracováním jedná doslova o umělecké dílo. Něco podobného platí také pro masivní volič převodovky, jehož „B“ na vrchu šofér stiskne pro změnu převodu. Samotný motor se startuje tlačítkem před loketní opěrkou, které je zakomponováno do otočného přepínače jednotlivých jízdních režimů. Těch je opravdu dost (osm), na jejich prozkoumání jsme ale bohužel čas neměli.

Sedadla jsou pak spíše křesla, která nabízí tolik možností nastavení, že ideální polohu musí najít Dlouhý, Široký i Quasimodo. Vzadu sice není záplava prostoru, jak by se od tak velkého vozu dalo možná čekat, na nedostatek místa si ale stěžovat nebudete.

Palubní deska je řešena přesně v duchu vozů z Crewe. Všechna tlačítka perfektně fungují, nikde žádný náznak chybného sešití kůže nebo nerovné spáry. Za barokními tvary s množstvím chromovaných detailů by jeden těžko hledal shodný původ s Audi Q7 (totožná platforma MLB evo), jehož interiér je přísně moderní a funkční. Jenže to se multimediálním systémem postupně proklikáte do navigace a ihned si uvědomíte, že Bentley je součástí koncernu VW Group. Zatímco grafika samotného multimediálního systému je svébytná, samotná mapa vypadá úplně stejně jako třeba v golfu. Kolik bentayga musela stát práce a taková blbost pak zkazí celkový dojem z jinak naprosto luxusní kabiny… I ty ovladače z audi jsou totiž dobře zamaskované.

Přitom designéři jinak přísně dbali na to, aby bentayga byla typické bentley, a to přestože spíše než tradiční zákazníky láká ty nové, kteří vůz z Crewe zatím nevlastní. Uvnitř a zvenku se tak nachází záplava prvků, které jsou pro vozy Bentley charakteristické. Vedle masivní masky chladiče se jedná o rozdělené kruhové světlomety, mřížku v tvaru písmena B na bocích karoserie nebo „tyčkové“ ovladače ventilace.

Navíc si ale stylisté museli poradit s detaily, které dosud vozy z Crewe nenabízely. Bentaygu je tak možné pořídit s elektricky výsuvnými prahy, bez nichž nastupování do auta pomalu připomíná vysokohorskou expedici. Bez nich si ani neumíme představit nasazování střešního boxu, který je součástí příslušenství pro bentaygu. Stejně jako na samotném nosiči, ani na něm nechybí logo Bentley. A kdyby vám lyže nevoněly, je tu třeba i speciální rybářský set.

Co si ale budeme povídat, výsledek nepatří mezi nejhezčí automobily světa. Z některých úhlů bentayga zkrátka vypadá oplácaně a těžkopádně. Ono je to ostatně kus auta, na délku měří 5.140 mm, na šířku 1.998 mm a na výšku 1.742 mm, je tudíž o 88 mm delší a o 30 mm širší než technicky spřízněné Audi Q7, které také není žádný mazlíček, jako spíše mazel. Výška i rozvor 2.995 mm jsou pro oba vozy shodné (dle technických dat se liší o milimetr).

Obří zájem ale znamená, že se bentayga zákazníkům líbí, a tak nemám nejmenší právo ho kritizovat. Opulentní tvary a množství chromu ale jasně dokazují, pro klienty z kterých částí světa byla bentayga tvořena.

Závěr

Zájemci o velké luxusní SUV dosud museli hledat u Audi, Mercedesu nebo Land Roveru (Range Roveru), Bentley ale bentaygou dokázalo, že lze nabídnout ještě o stupeň vyšší luxus. Bentayga se vám možná vzhledově nemusí líbit, svoji práci luxusní limuzíny na vysokých nohách ale odvede naprosto dokonale. Rolls-Royce se bude muset vytasit s hodně dobrým artiklem, aby toto dnes nejluxusnější SUV na trhu překonal.

David Bureš
Diskuze (41)
Avatar - vabis
21. 10. 2016 16:05
Re: Kdyź už velké SUV...
Dobrý den,
Range neni etalon, spiše má článek v názvu „jak jezdí“ a moc řádků na toto téma nepadlo. To je škoda. Stejně jako s chybou napsaný i komerční název modelové řady. Kdyby to bylo od pana Matouše neřeknu, ale Honza, takový fanoušek, (agent) Bureš a výsledkem je leda pokus o mincový test. Já "mincový" test v Crewe zažil, 500g minced beaf v Beefeater Farmhauzu pod fabrikou a bylo mi skoro hodinu těžko.

Dnešní prodejnost byla sázka na vyhraný zápas. Pan řídící Durheimer jel přes kopírák tzv. pepřový scénář, tedy Cayenne. Nejlepší rozhodnutí jsou někdy velmi jednoduchá a tak to mám rád. Auto se dá koupit třeba do druhého dne, ale je třeba vzít skladovku. SUV má postavenou novou výrobní linku, x věcí se kvůli tomu víc jak půl roku stěhovalo, ale původní areál není nafukovací. Komu patří nevyužívané polnosti na západ od továrny nevím, časem tam třeba něco vznikne, uvidíme. Bentley dealer academy má taky malé prostory. Nicméně opravdu limitující kapacitní problém o kterém se moc neví bylo (a stále je) najít vhodné dodavatele. Protože nikdo v okolí nechce dělat tak malé série, když německé vedení nepustí o moc větší marže, než jsou normální u větších sérií. Navíc nedaleký JLR relativně jede a polyká doslova vše, chystá se Aston Martin dole ve Walesu...

Design, holt Sangouš Lee, naštěstí už není, byl odejit do Asie. Říká se tomu přijmout nové výzvy. Auto je vzhledově jen zvýšený Continental. Nenadchne, ale některé detajly jsou pěkné. Zavalité ale rozhodně není, s tím opravdu nesouhlasím. Porovnávali jsme Bentaygu s Range Sport a Escalade. Cadillac je jak garáž na Fiatka pětistovku (kterých jezdí taky po Angii hodně) o zbytku auta nemluvě. Ta kapota, ten gril. Vnitřní prostor také diametrální rozdíl. Range Sport je už půdorysně podobný, ale má daleko vzdušnější interiér a je v něm subjektivně více místa. A vůbec ono v (čteno) Bentéééjga nijak moc místa není, vzadu bych řekl dokonce tak akorát. Devizou auta není prostor, komfort jsem také čekal větší ( w222 se stydět nemusí, naopak). Ale hlavní předností jsou jízdní vlastnosti s možností až sportovního charakteru.

Osobně mi Range Sport nevadí, (jezdí jako obratný drak) a je daleko daleko agilnější než třeba GL. Ale Bentayga je dál (zajímalo by mne srovnání emkovým s X6 které neznám). Bentley jde za plynem úplně samo a nenuceně, má i hodně přesné řízení. Podvozek zaslouží plnou jedničku. Na britském venkově jsou uzkéké cestičky (zlatá ČR o východní Evropě nemluvě) obehnané zídkami. Zde se plouží unylé Defendery a nesměle našlapují babičky v P208, Mini a Jazz. Proto už třeba 70-80 mil je malý adrenalin (i kvuli CCTV) a v tom kick down, udělat myšku, účko se železničním přejezdem, tunel (krásný cihlový rok 1820) plná brzda, s kvílením gum hop na vlhkou polňačku mezi ohrady. Mohu zodpovedně říci, že chování paráda!!! Když se mu šlape do podlahy, krásně mění zvuk a zabírá přímo - epesně. Interiér je také hodnotný. Range exceluje na obrázku, v reálu je ale lehce „papundeklová krabice“. Všimněte si prosím kuže, Bentayga měkká tlustá stejně jako Rolls ale i stará w124 500. U JLR tenká, tvrdá papyrus efekt, po 50tkm špinavá a po 100tkm vybydlená (stejně jako Tesla). To obrázek nevystihne, zde je Bentley jednička. Na druhou stranu svaření některých plastu nedosahuje pevnosti jakou by člověk u auta s cenou od cca 260k Ł čekal. Hmostnost na kouli pro lodku taky nenadchne a je odvrácenou tváří opravdu téměř sportovního auta.

Příjemným překvapením ale mohou být děvčata ze Škoda Auto na stáži !!!
17. 10. 2016 18:51
Re: uff
Noo moc Nemcu co maji valne mineni o rakusanech neznam :-)

Kazdopadne me slo o to, ze mezi nakupnimi zvyklostmi v CR a SR jsou rozdily dost velke. Cech je pragmatickej kolenovrt tak blizkej nemcum jak jen to jde. Slovak je grof mnohem vice priblizen jihu (kdyz to hoodne prezenu tak "bydlim v chlive ale mam Bentley"). Zaroven bych rekl ze meli 90. leta vyrazne divocejsi takze jsou tam ty nuzky mezi bohatejma a chudejma vic rozevreny.
Avatar - Emel
17. 10. 2016 15:10
Re: Ne a ne,
To jsou skoro všechny, ne? :-)

Vypadá... únosně. Hlavně večer. Už ani ne moc jako SUV, spíš jako takový tlustý kombík.
Avatar - Zappa
17. 10. 2016 15:05
Re: uff
lenze vtip je v tom,ze ja pisem o prazskej skusenosti..... a tak bud nevies, kde je Praha alebo len melies sovinisticke urazky na slovenskych zakaznikov?
no votrasné .....
Avatar - maxi!
17. 10. 2016 14:59
Re: uff
Vasut - pises uplne nezmyselne prdy!!!
ked tu niekto zacne vypisovat frajerske v-okno, v-otresny a ine vole kecy a oddelovat vkus tak blizkych narodov, tak to su len primitivne nacionalne zvasty!
zatial vsetky bentaygy zazil v Prahe - pozri okolo Parizskej.... a Troja,.... :-!