Kultovní Porsche 930 Turbo slaví 50 let. Přezdívalo se mu ovdovovač

Porsche Turbo Carrera Prototyp (930) (1975)
Porsche Turbo Carrera Prototyp (930) (1975)
Porsche Turbo Carrera Prototyp (930) (1975)
Porsche Turbo Carrera Prototyp (930) (1975)
140 Fotogalerie
Lukáš Volšický
Diskuze (13)

Historicky první Porsche 911 Turbo oslavuje 50 let. Přišlo na svět jen krátce po začátku ropné krize a umělo zabíjet své řidiče.

Legendární „Widowmaker“ letos oslavuje 50 let. Historicky první Porsche 911 Turbo, tehdy s novým interním pojmenováním 930, se poprvé oficiálně představilo už v roce 1974 na autosalonu v Paříži a Porsche se rozhodlo oslovit potenciální zájemce marketingovým sloganem „Do divadla i na sport“. Jen krátce po vypuknutí ropné krize v předcházejícím roce uvedlo novou „devětsetjedenáctku“, která uměla spalovat benzin po desítkách litrů i krvelačně zabíjet.

Bylo to spojením velkého turbodmychadla s obrovskou turbodírou, motoru za zadní nápravou i krátkého rozvoru, co z prvního Porsche 911 Turbo udělalo automobilovou legendu. Jakmile jste s plynem na podlaze chtěli překlenout prodlevu turbodmychadla ve třech tisíc otáčkách, už jste v rukách museli mít připravené velké kontra. První 911 Turbo vyrazilo do světa s náročnou přetáčivou charakteristikou a umělo pořádně vytrestat, když jste měli pomalé ruce na volantu.

Základem první generace 930 Turbo byl vzduchem chlazený třílitrový šestiválcový boxer 930/50 z Carrery RS s novým turbodmychadlem KKK, jež mu dopomohlo ke 190 kW (260 koním) a 329 newtonmetrům. Standardem tehdejšího turba byl čtyřstupňový manuál a pohon zadních kol. Tehdy ještě byl pohon všech kol modernějších nástupců hudbou budoucnosti.

Video placeholder
Porsche 911 Carrera a Carrera GTS (992.2) • Zdroj: Porsche

S maximální rychlostí 250 km/h a akcelerací z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy. První 911 Turbo bylo na svou dobu extrémně rychlé a netrvalo dlouho, aby kvůli řadě smrtelných havárií a nehod dostalo nepříliš uspokojivou přezdívku „ovdovovač“. Pokud si váš manžel jedno s nadšením koupil a nebál se mu „stát na krku“, byla velká šance, že se jednoho dne nemusí vrátit domu.

S modelovým rokem 1978 se Porsche 930 Turbo dočkalo nového silnějšího vzduchem chlazeného šestiválce 930/60 se zdvihovým objemem 3,3 litru, maximálním výkonem 221 kW (300 koní) a vrcholným točivým momentem 412 newtonmetrů. V Porsche jej vybavili i novým pětistupňovým manuálem, zadním stabilizátorem a výkonnějšími brzdami vycházejícími z brzdového systému pro závodní Porsche 917 z vytrvalostní čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans.

S novými vylepšeními, přinášejícími i vyšší hmotnost, se vrcholná „devětsetjedenáctka“, která měla spojit luxus s puristickými jízdními vlastnostmi, konečně trochu uklidnila a byla méně náročná na řízení. V Evropě pak Porsche dokonce nabízelo i tovární „powerkit“ pro dosažení až 243 kW (330 koní) a 432 newtonmetrů. S vylepšením pojmenovaným Werksleistungssteigerung se na 911 Turbo objevil i čtyřtrubkový výfukový systém a přídavný chladič oleje vyžadující předělaný přední spoiler.

Originální Porsche 911 Turbo generace 930 se přestalo vyrábět v roce 1989, když zastaralou platformu G nahrazovala modernější evoluce s interním označením 964. Původní třílitrové varianty se v letech 1975 až 1977 vyrobilo pouze 2819 kusů, pokročilejší varianta s 3,3litrovým boxerem v následujících letech vznikla v 18.770 kusech. Bláznivý třílitr tak mnohem zajímavější sběratelský potenciál.

Vstoupit do diskuze (13)