Nové Porsche 911 oficiálně: Hybrid v zájmu rychlosti, analogu odzvonilo
S hybridním ústrojím je nejnovější 911 výrazně rychlejší než doposud. Modernizace však přináší i další podstatné novinky.
Příchod prvního hybridního Porsche 911 je bezpochyby stejně zásadním evolučním milníkem ikonické modelu, jako když boxery značky poprvé na konci 90. let přešly u generace 996 na chlazení vodou. Nové elektrifikované ústrojí Porsche uvádí v rámci modernizace na generaci 992.2, kdy do standardně hybridní formy přechází zatím verze 911 Carrera GTS – ale nakonec v trochu jiné konfiguraci ústrojí, než jsme si původně mysleli.
Svůj nejnovější technický počin označuje Porsche jako T-Hybrid (Turbo-Hybrid), ultralehký a výkonný hybridní systém, který v novém GTS využívá kombinaci hned několika novinek. Zaprvé, nový plochý šestiválec s navýšeným objemem na 3,6 litru, který je (zadruhé) nyní přeplňován jedním elektrickým turbodmychadlem – s elektromotorem umístěným mezi turbínou a dmychadlem, zajišťujícím mnohem rychlejší a nezávislý nástup plnícího tlaku bez ohledu na zatížení motoru a rovněž fungujícím jako generátor dodatečné elektrické energie.

Tuto výše zmíněnou spalovací sestavu doplňuje robustnější a rychlejší osmistupňová převodovka PDK, která má (zatřetí) ve skříni integrovaný elektromotor podporující boxer výkonem 40 kW a točivým momentem 150 Nm. Stejně jako elektromotor zmíněného turbodmychadla je přitom součástí 400V sítě s kompaktní baterií o kapacitě 1,9 kWh, která je uložena v přídi vozu. Celková hmotnost hybridního ústrojí byla pro Porsche zásadní výzvou, v této konfiguraci nicméně přichází jen s 50 kg navíc (celkem 1595 kg) oproti starému GTS bez elektrifikace.
Původní domněnky o pohonu přední nápravy elektromotorem se tedy u hybridní 911 zatím nevyplnily. T-Hybrid v GTS produkuje systémový výkon celkem 541 koní (398 kW) a točivý moment 610 Nm stále k pohonu jen zadních kol. Jde mimochodem o nárůst 61 koní (45 kW) a 40 Nm vůči odchozí verzi. Zrychlení z nuly na 100 km/h kleslo na rovné 3 sekundy (dříve 3,4 s) a maximální rychlost končí na 312 km/h.
Kontext dynamiky asi nejlépe ukazuje dříve zveřejněné měřené kolo na Severní smyčce Nürburgringu. Nová Carrera GTS zvládla kolo na německém okruhu za 7 minut a 16,934 sekundy – tedy o 8,7 sekund rychleji než odchozí verze stejného modelu. Ve výsledku je hybridní GTS dokonce rychlejší než současné 911 Turbo S (992.1) s časem 7:17,3 sekundy.
K tomuto času nepřispělo jen pokročilé hybridní ústrojí, ale také rozsáhle přepracovaný podvozek nového GTS. Standardem je pro model nově systém natáčení kol zadní nápravy, rovněž aktivní stabilizátory, systém aktivního odpružení PASM a o 10 mm nižší světlá výška (vůči standardní verzi Carrera). Větší přilnavost pak zajišťují širší zadní 21palcová kola s pneumatikami o rozměru 315/30 ZR 21, zatímco vpředu má novinka 20 palců a pneumatiky 245/35 ZR 20.
Novinky nekončí ani po stránce aerodynamiky, kdy se GTS odlišuje upravenou přídí s nárazníkem doplněným o aktivní klapky bočních otvorů a taktéž adaptivním difuzorem u přední nápravy. Obecně se pak modelová řada 911 loučí s dodatečnými směrovými světly pod hlavními lampami, všechny funkce teď zastávají nové matrix LED světlomety – samozřejmě v zájmu aerodynamiky a zvětšení bočních otvorů pro lepší chlazení.
Analogový budík je pryč, displeje vyhrály
V rámci modernizace předvedlo Porsche zatím také vylepšenou standardní Carreru, která se v generaci 992.2 kromě lehce vylepšeného designu dočkala především vyladění stávajícího dvakrát přeplňovaného třílitrového boxeru na 394 koní (290 kW), z původní hodnoty 385 koní (283 kW). Točivý moment zůstává na 450 Nm. Osmistupňová PDK převodovka je nadále pro výchozí Carreru standardem.
Nakonec přináší generace 992.2 plošně řadu malých, ale v kontextu značky důležitých změn. Poprvé dostává 911 zcela digitální přístrojový štít. Doteď zbývající analogový otáčkoměr bohužel zmizel, jeho slabou náhradou tak může být pouze grafika tradičních budíků na 12,6palcovém zakřiveném displeji.
Stejně tak přichází modernizace 911 poprvé se startovacím tlačítkem, nahrazujícím dosavadní otočný spínač připomínající klíček. Kupé varianty 911 budou rovněž nově standardně ve dvoumístné konfiguraci, kdy dodatečné zadní sedačky pro kabinu 2+2 zůstanou volitelnou výbavou bez příplatku.
Na trh míří nejnovější Carrera s pohonem zadních kol s karoserií kupé i kabrioletu, zatímco hybridní Carrera GTS je kromě zadokolky nabízena také s pohonem všech kol a rovněž ve verzi Targa (výhradně s pohonem všech kol). V českém konfigurátoru se modely objeví v nejbližších dnech či týdnech. Vylepšení dalších variant či vrcholných provedení Turbo a GT3 si Porsche tradičně nechává v pořadníku k budoucímu doplnění portfolia.