L.A. Design Challenge 2012: auta pro dálniční policii roku 2025
LA Design Challenge je už několik let příjemným oživením autosalonu v Los Angeles. V rámci této soutěže mají zúčastněné automobilky za úkol postavit vozidlo podle zadání a následně se vyhodnocuje nejlepší projekt. Bohužel se ale zdá, jako by letos zájem designérských studií o účast v soutěži poněkud ochladl. Zúčastnilo se pouze šest konceptů od pěti značek, což je překvapivé, protože takováto činnost určitě návrháře na moc dlouho nezaměstná a výsledný propagační efekt je tak určitě větší, než do něj vložená energie. To ale určitě neznamená, že by letos byly nominované projekty horší, než doposud. Ostatně posuďte sami.
BMW Group DesignWorks USA si nachystalo koncept E-Patrol, jenž tvoří tříčlenný tým - jeho srdcem je létající stroj pro dvojici policistů, jenž může v případě potřeby stíhání provinilců v hustém provozu vypustit navíc dva obratné jednokolové drony. také General Motors Advanced Design California vsadila na tříčlenný policejní tým Volt Squad. Jak název napovídá, jejich pohonný systém vychází z elektrického modelu Volt s prodlouženým dojezdem, byť pochopitelně z toho pro modelový rok 2025 a jejích cílem je hlídkování i stíhání lumpů.
Honda letos do (co se účasti týče) poněkud vyhublé soutěže přihlásila hned dva koncepty. Honda R&D Americas navrhla CHP (California Highhway Police) Drone Squad, jehož koncept je velmi podobný tomu od BMW. I zde je "mateřský" stroj, jenž ovšem spočívá na čtyřech kolech a může být buď řízen lidskou posádkou nebo pracovat v automatickém režimu. V jeho útrobách se nachází motocyklové drony, které lze v případě potřeby vypustit.
Druhá kreace pochází přímo od Honda R&D Japan a na rozdíl od druhého projektu Hondy a BMW nespoléhá na to, že dálnice budou počítačovými systémy prošpikovanou oázou klidu. Poté, co se motoristé nabažili výhod automatického řízení se ježdění v autech zase stává záležitostí emocí a současně uvolnění emisních požadavků způsobuje, že se auta zase začínají zvětšovat a je zase na policistech z masa a krve, aby zjednali pořádek prostřednictvím modelu Traffic Crawler. Docela realistická vize, co říkáte?
Mercedes-Benz R&D North America si na Design Challenge připravil vůz, jenž vychází z budoucího Mercedesu třídy G a jenž už jsme vám představili podrobně v článku Mercedes-Benz Ener-G-Force je studií offroadu pro rok 2025, protože trojcípá hvězda s jeho kompletním odhalením docela pospíšila. Máme za tím snad hledat nějaký hlubší význam?
Ale teď už jsme zase zpátky ve světě robotických strážců pořádku. Subaru Research and Development navrhlo policejní stroj SHARC (Subaru Highway Automated Response Concept). Ten automaticky hlídkuje na dálnicích, ovšem nikoli těch kalifornských, ale na Havaji. Jeho provoz je bez emisí a je dobíjen energií z obnovitelných zdrojů. Jeho přítomnost tak minimalizuje potřeby lidských hlídek a zajistí možnost rychlého zásahu za jakékoli situace.