Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ladu čeká rozsáhlá modernizace techniky. Bude ji sdílet s Dacií

David Bureš David Bureš 15. 10. 2020 • 02:19
21
Zobrazit náhledy (21)
Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross Lada Largus Cross

Členové aliance Renault-Nissan-Mitsubishi chtějí do budoucna šetřit rozsáhlým sdílením techniky. Plán se týká také ruské značky Lada.

Ruská automobilka AvtoVAZ vyrábějící vozy Lada je od roku 2014 součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, s níž už spolupracovala několik let předtím. Za tu dobu díky Renaultu vzniklo kombi Lada Largus (přeznačkovaná Dacia Logan MCV první generace), francouzská automobilka se podílela i na vzniku modelů Lada Granta a Lada Xray. Většina nabídky ruské značky se ale stále spoléhá na starší techniku z vlastního vývoje. V příštích letech se to ale má změnit.

Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi totiž do budoucna musí snižovat výrobní a vývojové náklady, čehož chce z velké části dosáhnout rozsáhlejším sdílením techniky. A to se logicky týká rovněž automobilky AvtoVAZ, která je součástí této francouzsko-japonské aliance.

Jak by sdílení techniky v případě značky Lada mělo vypadat, naznačují uniklé interní materiály, zveřejněné ruskými médii. Z těch vyplývá, že do budoucna vozy ruského výrobce využijí jednodušší derivát platformy CMF-B automobilky Renault. Levnější verze architektury z Renaultu Clio nebo Captur se už objevila ve vozech značky Dacia, konkrétně v nových generacích modelů Logan a Sandero.

Z toho vyplývá, že by Lada měla v následujících letech výrazněji sdílet svoji techniku s rumunskou značkou, která je obdobně koncipovaná jako výrobce dostupných vozidel. Do určité míry totiž sdílení komponentů platí už dnes. O Ladě Largus, alias Dacii Logan MCV první generace, už řeč byla, crossover Dacia Xray pak využívá shodný technický základ jako dosavadní Dacia Sandero, v podobě architektury B0.

Vesta uvedená v roce 2015 využila zcela nově vyvinutou platformu nazvanou Lada B/C, zatímco levnější Granta použila starší základ z Kaliny (ostatně Kalina se v rámci faceliftu v roce 2018 rovněž přejmenovala na Grantu). Niva a 4x4 jsou pak svébytné offroady se shodným základem.

Právě nástupci Granty a Vesty by tak v následujících letech měly přezbrojit na platformu sdílenou s Dacií, která i přes jednodušší řešení bude zásadně modernější než dnešní architektury ruského výrobce. Jako první by však CMF-B, respektive její jednodušší, levnější derivát, měl užít nový Largus. A to podle zákulisních informací už v příštím roce.

Naopak 4x4 se pak jeví jako nesmrtelné auto, a tak jeho výraznější změny nejspíše ještě nějakou dobu nečekají. CMF-B by nicméně mohlo využít SUV s retro vzhledem odkazujícím na 4x4, o němž se mluví už kolik let.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku