Dakar 2021
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Diablo GT1 (1997): Dva nejvzácnější ďáblové. Proč jsou tak raritní?

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 15. 5. 2017 • 12:53
14
4
Zobrazit náhledy (14)
Lamborghini Diablo GT1 (1997) Lamborghini Diablo GT1 (1997) Lamborghini Diablo GT1 (1997) Lamborghini Diablo GT1 (1997) Lamborghini Diablo GT1 (1997) Lamborghini Diablo GT1 (1997) Lamborghini Diablo GT1 (1997) Lamborghini Diablo GT1 (1997) Lamborghini Diablo GT1 (1997)
V historii Lamborghini Diablo existuje spousta vzácných verzí. Tou nejraritnější je bezesporu silniční GT1. Že jste o ničem takovém nikdy neslyšeli?

Lamborghini se v druhé polovině devadesátých let minulého věku připojilo k Mercedesu, Porsche a dalším značkám a chtělo své Diablo naučit závodit v kategorii GT1. Před dvěma dekádami vznikla pouhá dvě, patří tedy k nejvzácnějším verzím této řady vůbec! Jedno z nich navíc nikdy nezávodilo, zůstalo v silniční specifikaci Stradale.

Zuřící býk ze Sant‘Agaty se pro účely úprav dohodl s francouzskou firmou Signes Advanced Technology z Toulonu. U Lamborghini vidlicový dvanáctiválec převrtali z 5,7 na šest litrů a vyladili na ďábelských 665 koní (489 kW), jeho zvuk je... prostě nádherný. Použili i sekvenční šestistupňovou skříň od Hewlandu, čtyřkolka na rozdíl od tříkotoučové spojky AP Racing chyběla. Hmotnost se podařilo snížit na 1050 kg. Žlutý exemplář zůstal ve Francii a pak se přesunul k italským Mistra Motors, druhý, bílý, závodil v Japonsku – a poměrně úspěšně.

Že to nebylo tak úplně obyčejné Diablo, o tom svědčí mohutné aerodynamické doplňky, karbonový bodykit dostali na starosti právě zmínění Francouzi od SAT, nedošlo zdaleka jen na rozšířené blatníky. Všude, kde to šlo, zíraly větrací otvory. V předním nárazníku i víku, za blatníky, za dveřmi dokonce dva, na krytu motoru, který se dal snadno odejmout, zela dvojice nasávacích „kapes“ a na zádi dokonce čtveřice „děr“. I „ocas“ byl překonstruován a prodloužen. Jízdní vlastnosti na okruhu dostaly přednost, auta musela na hladkém asfaltu sedět jako přibitá.

Měřila těsně přes 4,7 m, používala osmnáctipalcové ráfky OZ a také postrádala tehdy ještě tradiční „mrkačky“, které z těch sériových zmizely až napřesrok. Místo nich měla jen malá světla pro noční závody.

GTR

V Boloni 1999 představené GTR bylo oproti GT1 včetně Stradale alespoň papírově trochu slabším odvarem. Je také vzácné, vzniklo jich pouze třicet. „Diablo GT Evo“ mělo pod kapotou taktéž šestilitrový dvanáctiválec s 598 koňmi (440 kW), ale také pětistupňovou manuální převodovkou, která přenášela dozadu 640 N.m. Doba dvouspojek byla ještě v nedohlednu a sekvence se tentokrát nekonala... Monstrum však do běžného provozu určeno nebylo, pouze do značkové trofeje, kde nahradilo předchozí SVR.

Teď je na prodej jedno bílé v Dánsku u Formula Automobile, exemplář s číslem 22. Má pochopitelně ochrannou klec uvnitř, i když se v kokpitu nacházejí i dvě anatomické sedačky se šestibodovými pásy a ne pouze jedna. Interiér je, jak jinak, oholen na co možná nejvyšší míru, veškeré zbytečnosti, které nebyly na okruhu potřeba, šly pryč. Klimatizace, audio a tak dále. Třicítka GTR měla masivní karbonové zadní křídlo a hliníkovou karoserii včetně dveří doplňovaly i další díly z uhlíkových vláken (splitter, boční prahy...).

Jezdila na osmnáctipalcových hořčíkových kolech Speedline, revizí prošel podvozek, brzdy od Bremba i chladicí systém. Závodní bezpečnostní palivová nádrž představovala nutnost, červený vypínač uzavíral zapalování i přívod paliva. Za vnějšími zpětnými zrcátky zely hadice, které přiváděly zevnitř čerstvý vzduch, izolace mezi kabinou a motorem byla odstraněna kvůli redukci hmotnosti, klasické sklo nahradila ze stejného důvodu v bočních oknech plexi. Beztak auta vážila 1395 kg.

GTR je cool, vždyť dosahovalo maximální rychlosti 348 km/h a z klidu na stovku zrychlovalo za 3,6 s. Tohle konkrétní najelo 10 tisíc kilometrů, což není na závodní auto úplně málo a zajímavostí je držák na registrační značku vzadu. Tam také trůní jen dvojice koncovek výfuku, obě GT1 měly čtyři... Cenu neznáme, ale levné tohle diablo určitě nebude. Pravděpodobně přijde na zhruba 7,5 milionu korun. Nebo víc?

Video:YouTube/NM2255 Car HD Videos

Související články

Témata
Avatar - beibej
15. 5. 2017 21:35
To žlutý je hnus
Chudinka vypadá to jako napadení kutilem smíchaný s tuzingem. :no:
Jinak pevný světla na Diablu byly samo už před GTR a motor se nepřevrtával z 5,7 ale použil se motor z 6,0 VT.
Avatar - Brumbal
15. 5. 2017 15:58
Re: :(
Stahl jsem apku auto.cz a zadny reklamy se nezobrazuji. Videa se sami nezpousti a nacteni je v poradku.
15. 5. 2017 15:17
Re: :(
Na mobilu je to taky děs. Než se načtou reklamy, tak veškerý obsah odskáče kdo ví kam... Člověk klikne na diskusi a místo toho se zaznamená klik na reklamu, která se mezitím objeví. :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
Avatar - Warrual
15. 5. 2017 12:57
:(
S Adblockem mi nejde zvětšit žádná fotka z gelarie a bez něho mi celej servr ACZ poskakuje několik sekund, než se stránka ustaví na nějakém místě. Dělá to jen tu na ACZ, nedá se to nějak vyřešit? ;-\

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku