Lamborghini: Manuální převodovky jsou minulost
Všimli jste si, jak potichu zemřely u Lamborghini převodovky s přímým řazením? Naposledy byly k mání u modelů Murcielago a Gallardo - Aventador už je v nabídce nemá a pokud jste čekali, že se objeví alespoň u "řidičštějšího" Huracánu, budete zklamáni. Lambo prostě už s manuály skončilo. Potvrdil to v Detroitu sám CEO automobilky Stephan Winkelmann.
Není to snad proto, že by značka chtěla naředit emoce, které z jejích aut doslova stříkají, zákazníci aut téhle třídy je jednoduše nechtějí. "Když jsem u Lamborghini začínal, bylo jich tak 10 %. Ke konci výroby modelů Gallardo a Murcielago jsem ve chvíli, kdy jsem viděl objednávku na stole, chtěl ji vidět, protože by mohlo jít o chybu", přiznává Winkelmann webu motorauthority a dodává: "nemáte šanci být rychlejší, než dvouspojka".
Lamborghini není v této situaci osamoceno. Ferrari už nějaký čas nenabízí s manuálem vůbec nic, McLaren s tím ani nezačínal a u Porsche se začíná mluvit o tom, že zájem je tak malý, že přestává dávat smysl zabývat se dalším vývojem manuálních převodovek. Asi to bude do značné míry o řidičích, šéf vývoje Lamba Maurizio Reggiani k tomu dodává, že "důvodem bude částečná ztráta řiditelnosti auta s příchodem motorů s velkým točivým momentem", současně však dodává, že se manuální převodovky, respektive jejich spojky, dostaly na svůj limit.
U Diabla stačilo ke stisku spojky 42 kg, u současných spojek pro výkonná auta je to až 70 kg... jednou z možností, kterou Lamborghini také jeden čas využívalo, je robotizovaná převodovka, kde řazení řídí elektronika. Šlo o lehké, levné a rychlé řazení, reakcemi blížící se monopostům F1, ale chování v nízkých rychlostech nepřijímají zákazníci právě s nadšením. Jako nejlepší možné řešení se tedy do budoucna jeví dvouspojkové převodovky a to i přes jejich jistý váhový handicap.