Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini: Manuální převodovky jsou minulost

Michal Fokt
Diskuze (22)
V nabídce značky Lamborghini už není místo pro "fofrklacek", italská automobilka se teď zaměří výhradně na dvouspojkové převodovky.

Všimli jste si, jak potichu zemřely u Lamborghini převodovky s přímým řazením? Naposledy byly k mání u modelů Murcielago a Gallardo - Aventador už je v nabídce nemá a pokud jste čekali, že se objeví alespoň u "řidičštějšího" Huracánu, budete zklamáni. Lambo prostě už s manuály skončilo. Potvrdil to v Detroitu sám CEO automobilky Stephan Winkelmann.

Není to snad proto, že by značka chtěla naředit emoce, které z jejích aut doslova stříkají, zákazníci aut téhle třídy je jednoduše nechtějí. "Když jsem u Lamborghini začínal, bylo jich tak 10 %. Ke konci výroby modelů Gallardo a Murcielago jsem ve chvíli, kdy jsem viděl objednávku na stole, chtěl ji vidět, protože by mohlo jít o chybu", přiznává Winkelmann webu motorauthority a dodává: "nemáte šanci být rychlejší, než dvouspojka".

Lamborghini není v této situaci osamoceno. Ferrari už nějaký čas nenabízí s manuálem vůbec nic, McLaren s tím ani nezačínal a u Porsche se začíná mluvit o tom, že zájem je tak malý, že přestává dávat smysl zabývat se dalším vývojem manuálních převodovek. Asi to bude do značné míry o řidičích, šéf vývoje Lamba Maurizio Reggiani k tomu dodává, že "důvodem bude částečná ztráta řiditelnosti auta s příchodem motorů s velkým točivým momentem", současně však dodává, že se manuální převodovky, respektive jejich spojky, dostaly na svůj limit.

U Diabla stačilo ke stisku spojky 42 kg, u současných spojek pro výkonná auta je to až 70 kg... jednou z možností, kterou Lamborghini také jeden čas využívalo, je robotizovaná převodovka, kde řazení řídí elektronika. Šlo o lehké, levné a rychlé řazení, reakcemi blížící se monopostům F1, ale chování v nízkých rychlostech nepřijímají zákazníci právě s nadšením. Jako nejlepší možné řešení se tedy do budoucna jeví dvouspojkové převodovky a to i přes jejich jistý váhový handicap.

Michal Fokt
Diskuze (22)
Avatar - Barrichello
19. 1. 2016 14:44
Re: automat
>:D >:D Tak to jo
19. 1. 2016 14:06
Re: škoda
Ferrari nabízelo manuál v 599. Jen se jich moc neprodalo, takže jsou dnes vzácné. Ale kusovka na zakázku to nebyla, bylo to normálně v nabídce (možná se za F1 i připlácelo, tedy manuál byl základ, už nevím).
19. 1. 2016 13:22
Re: automat
máma ;-)
Avatar - trapid
19. 1. 2016 10:04
Re: Spojka
Neřídil jsem žádný supersport, takže pouze teoretizuji.
Nejprve jsem do diskuze chtěl napsat něco ve smyslu, že dalším krokem bude nahrazení pořádných motorů bruselsky-korektnějším dvoulitrovým čtyřválcem vyladěným třeba na 600 koní se spotřebou 5 na sto.

Jenže pak mi došlo pár věcí. Ano, spojka by se asi dala naposilovat víc, jenže pak by se muselo naposilovat i samotné řazení, protože dimenzace převodovky musí taky odpovídat výkonu. Potom by se však vytratila ta přímost, která vždy doprovázela sporty. A pokud přímost zůstane, tak přece jen lehkost a přesnost řazení v Subaru BRZ nebo v Miatě (a v Atomu) je úplně jinde než řazení ve Vettě Z06.

Další aspekt jsou velké setrvačné hmoty silného pohonu - rychlejší puštění spojky po podřazení a utrhnou se zadní kola - znatelné při porovnání BMW 320d a 330d.

Myslím, že ruční řazení je u supersportů opravdu jen pro opravdové pány řidiče a ti už se dnes vytrácí. Určitě jimi nejsou typičtí zákazníci Lamba, Porsche či Ferrari :'-( .
Avatar - Barrichello
19. 1. 2016 09:56
Re: automat
A kdo ti brání?