Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Miura všude kam se podíváte (fotogalerie + videa)

David Bureš
Diskuze (2)
Itálií v červnu projíždělo dvacet kousků slavného Lamborghini Miura. Oslavovaly 50 let od premiéry „matky“ supersportů.

Lamborghini letos slaví 50 let od premiéry miury, jednoho z nejslavnějších modelů své historie. Na tuto počest automobilka představila aventador v edici Miura Hommage a uspořádala projížďku pro majitele těchto krásných vozů. Na 500 kilometrů dlouhou cestu napříč Itálií vyrazilo hned 20 kusů miury, které si můžete prohlédnout na přiložených fotografiích a videích.

Cesta majitele zavedla do některých z nejhezčích měst Apeninského poloostrova, jako je Boloňa, Florencie, Lucca nebo Portovenere. Projížďky se navíc zúčastnili i dva otcové miury, konstruktéři Gian Paolo Dallara a Paolo Stanzani. Nebýt jich, miura by nikdy nevznikla.

Dallara a Stanzani byli v polovině šedesátých letech zaměstnanci Lamborghini, když se spolu s tehdejším testovacím jezdcem značky Bobem Wallacem rozhodli ve svém volném čase pracovat na automobilu inspirovaném závodním Fordem GT 40, který měl motor uložený mezi nápravami. Tehdy unikátní konstrukční řešení se nakonec zalíbilo i ředitelovi automobilky Ferrucciovi Lamborghinimu, který projekt posvětil oficiálně. Cesta k autu, které je dnes mnohdy nazýváno prvním supersportem světa, tak byla volná.

K mladému nadšenému týmu (Dallarovi, Stanzanimu i Wallacovi bylo kolem třiceti let) se následně přidal další mladík, designér Marcello Gandini z karosárny Bertone, který dostal za úkol navrhnout k vyvíjenému šasi karoserii. Ten se podle některých zpráv inspiroval náčrtky svého předchůdce Giorgetto Giugiaro, který tehdy od Bertoneho zamířil k Ghie. Výsledný vůz byl ale z jeho hlavy a nutno říct, že povedený! Gandini totiž zadání splnil na jedničku s hvězdičkou, novinka při premiéře na ženevském autosalonu 1966 nadchla, přičemž dodnes patří mezi aspiranty na titul nejhezčího automobilu světa.

Miura měla především propagovat novou automobilku (Lamborghini bylo založeno v roce 1963), což se díky unikátní konstrukci a nádhernému designu povedlo. Jestliže sám zakladatel značky doufal, že se prodá 50 kusů miury, zájem zákazníků tento odhad notně překonal. Mezi lety 1966 a 1972 bylo nakonec postaveno 763 exemplářů miury tří verzí (Miura, Miura S a Miura SV). Vedle toho vznikl i otevřený koncept Miura Roadster nebo ostrá verze Miura Jota, podle níž bylo postaveno několik kousků tzv. modelu Miura SVJ.

David Bureš
Diskuze (2)
2. 7. 2016 21:13
Re: Co to?
no a co? o skodovkach tu ctes stejny sra*cky furt dokola a navic jsou to lzi
Avatar - Googlit
2. 7. 2016 19:57
Co to?
Stejná fotka, jiný článek [odkaz] děláte si srandu?