Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini Miura: Výstavní podvozek z autosalonu v Turíně nalezen po třiceti letech

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Na autosalonu v Turíně v roce 1965 měl světovou premiéru první supersport značky Lamborghini s motorem uprostřed – veleslavná Miura.

Ovšem vystaven byl pouze podvozek. Kompletní auto, jehož karosérii navrhl Marcello Gandini, se objevilo jako studie v Ženevě 1966 a sériová výroba byla spuštěna až o další dva roky později. Šasi bylo dílem Gian Paola Dallary, pozdějšího zakladatele stejnojmenného výrobce formulových vozů všemožných kategorií včetně F1.

Původní podvozek má zajímavou historii. Nebyl nikdy karosován a od července roku 1966 byl plných jedenáct let uschován přímo v továrně italské automobilky. Tam tehdy v sedmasedmdesátém přijel kyperský koncesionář značky s býkem ve znaku Marios Kritikos, o šasi projevil zájem a po dohodě jej 7. dubna 1978 koupil do své sbírky. Dochovala se jak původní faktura, tak i snímky z představení vozu v roce 1965, z továrny v Sant'Agatě z léta 1966 a konečně z dubna 1978, kdy vůz změnil majitele. Ani jedna z těchto fotografií nebyla nikdy publikována. Kritikos tehdy vzácnou relikvii dopravil na přívěsu za svým Range Roverem až domů na Kypr a od té doby byla v jeho rukou. Jak to tak bývá, za tři desítky let se na ni zapomnělo.

Až dvěma americkým odborníkům na Lamborghini Miura, Joeovi Sackeymu a Garymu Bobileffovi, se podařilo šasi objevit. Koupili jej a na začátku prosince 2008 bylo převezeno za oceán. Zmínění pánové si svůj nově nabytý skvost ovšem nehodlají nechat jen pro sebe, projde renovací a americkou premiéru bude mít v létě 2009 na zatím blíže neurčené výstavě. V Evropě jej viděla veřejnost pouze jednou jedinkrát, na zmíněném autosalonu v Turíně před 43 lety. Ženevský prototyp prvního sériového supersportu s motorem uprostřed z jara 1966 už spočíval na jiném podvozku.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
28. 12. 2008 16:34
podvozek
Je to takzvaný turínský podvozek a ještě ke všemu byl zabalen v turínském plátně